Таку думку 24 каналу висловив голова Комітету виборців України Олексій Кошель.

Читайте також: Хто з нардепів голосував проти нового Виборчого кодексу: список імен

Виборчий кодекс – крок уперед. Втім, закон потребує не лише доопрацювання, а принципових змін, без яких нова виборча систему не буде ефективною,
– переконаний Олексій Кошель.

По-перше, розповідає голова КВУ, повна заборона або максимальне обмеження політичної реклами. Нова система, зазначає Кошель, передбачає збільшення виборчих округів до меж області. А це потребуватиме від кандидатів у депутати суттєвих витрат на рекламу.

Приміром, реклама на ста бордах за три місяці кампанії коштує близько двох мільйонів гривень. А телереклама в рази дорожча. Заборона реклами не лише зробить кампанію дешевшою, але й створить рівні можливості для учасників – бідних і багатих,
– зауважує Кошель.

Читайте також: Вибори до Верховної Ради: які партії проходять до парламенту

По-друге, створення спрощених механізмів для голосування громадян України, які перебувають за кордоном. На виборах президента, зазначає Кошель, понад три мільйони громадян, які проживають за кордоном, не змогли проголосувати. Їхати до консульства в інше місто для багатьох надто дорого. Плюс довжелезні черги біля консульства. Є практика в європейських країнах – голосувати звичайною поштою.

виборчий кодекс

По-третє, максимальна прозорість виборчих фондів. Щоб отримати принципову якість виборчих процесів, говорить експерт, треба запровадити щоденне звітування в режимі онлайн. Зараз про джерела фінансування і витрати дізнаємося за кілька днів до дня голосування.

Четверте, розширення повноважень ЦВК, чого немає в новому кодексі. Потрібно провести реформу ЦВК – щоб комісія займалася не лише виборами і референдумами. Але й виборами, наприклад, в системі вищої школи, де присутня корупція.

Які зміни виборчого законодавства ухвалила Верховна Рада? Верховна Рада ухвалила Виборчий кодекс, який змінить систему обрання народних депутатів. З 2023 року українці голосуватимуть не лише за назву партії, а й за конкретного кандидата в ній. Це означає:

  • партії більше не зможуть за мільйони продавати прохідні місця у своїх списках, а мажоритарники – підкуповувати виборців на округах;
  • замість понад 200 одномандатних округів буде 27 регіональних. У кожному окрузі партія формуватиме свій список кандидатів. І партія, і кандидати отримають свої порядкові номери. Щоб виборці їх не забули, усі списки повісять в кожній кабінці;
  • в бюлетені буде лише дві графи: "Номер партії, за яку віддаєте свій голос" і "Номер кандидата у народні депутати з партійного списку". У них треба буде записати порядковий номер партії та кандидата з неї.
  • якщо кандидат у народні депутати набере відповідну кількість голосів виборців, він зможе переміститися вверх по списку або навпаки опуститися вниз. Тобто мандати дістануться не тим, хто перший, другий, третій у регіональній списку партії, а тим кандидатам, хто в цьому списку набрав найбільшу кількість голосів;
  • депутатські мандати розподілятимуть пропорційно за результатами виборів. Чим більша підтримка партії, тим більше мандатів вона отримає. Місця у сесійній залі займуть ті кандидати, які отримали найбільшу підтримку у своєму регіоні.
  • прохідний бар'єр залишиться на рівні 5%.