Угода передбачала запуск Ryanair чотирьох нових маршрутів з Києва та семи зі Львова. Зі столиці Ryanair мав возити українців три рази в тиждень – до Ейндховена (Нідерланди) та Манчестера (Велика Британія), 5 разів – до Лондона і чотири рази – до Стокгольма (Швеція).

Читайте також: Налітались! – в мережі обурені, що Ryanair йде з України

Львівський напрямок охоплював – Лондон (Велика Британія), Ейндховен (Нідерланди), Берлін (Німеччина), Меммінген (Німеччина), Будапешт (Угорщина), Вроцлав (Польща) та Краків (Польща). Вартість квитків планувалася від 25 до 50 євро. Така кількість авіарейсів дозволила б розраховувати на 500-тисячний пасажиропотік.

Повідомлення про складність, а на думку міністра Омеляна, небажання керівництва "Борисполя" пускати Ryanair надходили регулярно протягом весни. Міжнародний аеропорт "Київ" (у Жулянах) також відмовився прийняти лоукост Ryanair. У компанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) звинуватили міністра інфраструктури Володимира Омеляна у лобізмі Ryanair.

Минулого тижня гендиректор аеропорту Бориспіль Павло Рябікін на своїй сторінці в Facebook повідомив, що вони зі свого боку підписали договір з Ryanair.

Читайте також: Лоукостери в Україні: як правильно планувати економну подорож

Однак вже у цей понеділок гендиректор заявив, що прихід Ryanair може нанести збитків аеропорту у розмірі 2 мільярдів гривень. На його думку, Ryanair висунув ультиматум "Борисполю" щодо обов'язкового закріплення низького пасажирського збору (тарифу), обов’язковість розгляду спірних питань у Лондонському арбітражі та правила 100-кілометрової зони, що має надавати знижку Ryanair при польоті в новий аеропорт.

Чи остаточно Ryanair пішов з України, чи справді вимоги Ryanair є ультиматумом і як зреагує вище керівництво країни – сайту "24" допоміг розібратися головний редактор Avianews Олександр Мироненко.

Позиція "Борисполя" простими словами

Якщо вони нададуть знижки Ryanair, які вимагає лоукост, інші компанії теж спробують отримати ці знижки. Це, ймовірно, принесе "Борисполю" збитки у 2 мільярди гривень.

Звідки взялася ця сума у 2 мільярди?

Математика не складається. Цифри умовні. Вони рахують так, що сума недоотриманих коштів від інших авіаперевізників – 650 мільйонів. У випадку введення знижок для Ryanair і недоотримання доходу від МАУ (якщо вони відмовляться від послуг традиційних аеропортів за кордоном і перейдуть в альтернативні, щоб отримати знижки в "Борисполі" як за відкриття нових напрямків - "24" ), збитки складуть 750 мільйонів.

Читайте також: Директор "Борисполя" прокоментував вихід Ryanair з України

Чи могли співіснувати традиційні авіаперевізники з лоукостами?

Така практика існує в Європі – в Будапешті, Франкфурті та інших містах, де класичні перевізники співіснують з лоукостами. Крім того, лоукости отримують знижки за обслуговування у менш зручних терміналах.

Чи є такі спроможності у "Борисполя"?

У "Борисполя" є необхідна інфраструктура для цього. Аеропорт має законсервований термінал F. Він чудово підійшов би для обслуговування Ryanair. Його можна було б запустити без таких капіталовкладень, які озвучила адміністрація летовища (100 мільйонів гривень).

Лоукосту, за фактом, потрібен просто "намет" для прийняття пасажирів. Термінал можна навіть не опалювати у зимовий період. Щоби люди могли зайти й почекати на літак не просто неба, а щоби було якесь накриття.

Лоукостам потрібні дуже аскетичні умови. Вони погоджуються на такі умови, якщо аеропорт вимагає високу плату за послуги у звичайних терміналах.

У їхніх терміналах є уся необхідна інфраструктура – магазини, кафе й телетрапи, які забезпечують комфортний перехід з приміщення до салону літака. Лоукости від усіх цих речей відмовляються, аби здешевити перевезення, а от традиційні авіакомпанії типу Lufthansa, British Airways навпаки користуються цима благами цивілізації. Термінал F придатний для бюджетного використання

Читайте також: Лоукостер Wizz Air знизив тарифи через скасовані рейси Ryanair з України

Чому Ryanair пішли з Києва і автоматично зі Львова

Оскільки не вдалося домовитися з київськими аеропортами, львівський – став заручником. Ryanair збирався комплексно вийти на український ринок, а відкривати небо у Львові – лоукосту замало. У Львові взагалі подібних до "Борисполя" питань не виникало. Угода з Ryanair була підписана і вже чекали перших рейсів. У Львів літають лоукости і традиційні авіаперевізники.

Читайте також: Чому Ryanair йде зі Львова: пояснення Садового

До того ж, можна говорити, що ірландці зайняли принципову позицію, якщо не Київ, то і не Львів. Якщо їм щось не подобається, вони одразу згортають рейси по всій країні – це основний принцип їхньої роботи. Ryanair обслужив у 2016 році 130 мільйонів пасажирів, в той час коли всі українські летовища з 2017 року – 10 мільйонів.

Рейси Ryanair були не лише для безвізових поїздок

Тут дещо не так. Що стосується Києва, то тільки два рейси зі столиці є безвізовими. До Великобританії – візи потрібні, які достатньо складно отримати.

Єдине пояснення, що є на ринку: ці рейси мали стати туристичними для британців, які знають, що Київ цікавий і привабливий за ціною.

Чи суперечить позиція "Борисполя" позиції уряду?

Існує договір на урядовому рівні, який дозволяє виконати "Борисполю" усі вимоги Ryanair. Рябікін казав, що вони не можуть дати знижку Ryanair у напрямку Лондона, бо він не новий для українського летовища. Однак існує наказ Мінінфраструктури, що визначає новий напрямок – це новий аеропорт. Отже, позиція Рябікіна не конструктивна.

Якщо в президента і прем'єра є своя позиція щодо Ryanair, то ми побачимо найближчим часом зміну керівництва аеропорту "Бориспіль". Це буде тест для влади, однак слід зазначити, що якщо підписаний контракт з Рябікіним, то він може оскаржити своє зняття через суд. Контракт з цим чиновником не оприлюднений.

Чи є перспективи повернення Ryanair

Наразі говорити про це складно. В Україні присутній лоукост Wizzair, який має гнучкішу позицію, але це відбивається на його українських тарифах, які суттєво більші від європейських.

Читайте також: Ще не все втрачено: Україна має шанс таки підписати договір з Ryanair