Журналісти 24 каналу зібрали факти з життя міністра, його досягнення і провали на посаді.
Читайте також: НАБУ оголосило Омеляну підозру в незаконному збагаченні
Освіта
Родом Омелян зі Львова. Йому всього 39 років.
У 2000-му Омелян закінчив Львівський національний університет ім. Франка за спеціальністю "Фінанси, міжнародні відносини" (бакалавр). А повну вищу освіту отримав у 2001-му у "Львівській політехніці" за спеціальністю "Економіка і підприємництво".
Кар'єра
Має чималенький досвід роботи у держапараті. Власне із 2000-го Омелян перебуває на державній службі. Працював у Міністерстві закордонних справ, Міністерстві економіки та в Міністерстві охорони навколишнього природнього середовища. А з 2010-го був радником, а згодом – начальником відділу Російської Федерації Першого територіального департаменту МЗС України.
Прихід до Міністерства інфраструктури
З 2012-го працював в Кабміні, де й пішов на підвищення. У грудні 2014-го Омеляна призначили заступником Міністра інфраструктури України, яке він очолив вже в уряді Гройсмана у квітні 2016-го. Призначений за квотою "Народного фронту".
ЗМІ також відзначали, що Володимир Бевза – брат дружини Омеляна, який свого часу обіймав високі посади у Кабміні, допоміг Омеляну влаштуватися в Мінінфраструктури.
Реформування "Укрзалізниці" і сварки з Балчуном
Омелян під час каденції заявив про грандіозні плани реформувати "Укрзалізницю", які досі лишились мріями. Він зініціював перетворення УЗ в акціонерне товариство і очолив наглядову раду перевізника.
Омелян називав Балчуна "капризним шоуменом"
Омелян відзначився сварками з екс-керівником УЗ поляком-музикантом Войцехом Балчуном. Вони просто не потоваришували. Омелян навіть розширив функції Наглядової ради УЗ усупереч законодавству і зобов’язав членів правління узгоджувати з Наглядовою радою всі кадрові рішення. Він звинуватив Балчуна у відсутності прогресу у боротьбі з корупцією. Мовляв, той закупляє непотрібні предмети і займається політичними домовленостями замість реальної роботи.
Окрім того, фінансове й технічне становище теж бажає кращого. За його словами, 90% рухомого складу в незадовільному стані. А реальні інвестиції в локомотиви і інфраструктуру почнуться лише після зміни команди УЗ, наполягав Омелян.
Балчун у відповідь говорив, що Омелян – некомпетентний. Омелян і Гройсман сварились, бо прем'єр підтримував Балчуна. Хтось мав піти… І згодом з посади усунути Балчуна, а на його місце прийшов екс-заступник міністра інфраструктури і за сумісництвом друг Омеляна Євген Кравцов.
Читайте також: Топ-5 невиконаних обіцянок: чим встиг оскандалитись очільник "Укрзалізниці" за рік
Лоукост по-українськи
Омелян займався розвитком в Україні ринку дешевих авіаперевезень. Зокрема, внутрішніх: за 2016-го в роботу запустили два перельоти з Києва до Чернівців. Основною проблемою з впровадженням "відкритого неба" із ЄС Омелян вважає монополію перевізників МАУ та бізнесу Коломойського.
Проте за дослідженнями журналіста Олександра Дубинського, бажаючи попіаритися на темі low-cost авіаліній, Омелян видав дозволи на польоти авіакомпаніям, які експлуатують іржавий металобрухт.
Через дефіцит бортів, псевдо-лоу-кости почали активно наповнювати свій парк літаками віку 20+ років, які раніше були зняті з експлуатації іншими українськими авіакомпаніями. Зокрема, Аеросвітом.Старі літаки – спосіб максимально здешевити перевезення,
– пояснив журналіст.
Дубинський називає ці борти "трунами на крилах", а Омелян продовжує хвалитись зростанням авіаційних і чартерних перевезень. Щоправда, важко заперечити, що польоти для українців таки стали доступнішими. А МАУ, переставши бути монополістом, теж знизила ціни.
Скандал з Uber
Омелян підтримав прихід в Україну іноземного сервісу таксі Uber. Але революції пасажирських перевезень не відбулося. Нового законодавства, яке б регулювало ринок таксі, не ввели.
Окрім того, чимало експертів зазначають, що гроші українців, які оплачують сервіс Uber, йдуть не в український бюджет, а в іноземні.
Про те, що в Україні найдешевший ринок таксі у світі, що у першу чергу це свідчить про "свавілля" у цій галузі, заявляв глава профспілки таксистів Василь Попик.
Законопроект "Про таксі", що мав вирішити проблему, внесли до парламенту ще в 2016-му, проте його прийняття добряче затягнулося.
"З нашими неробами у Верховній Раді, ви бачите, що ймовірність прийняття цього закону – нуль", – підсумував глава профспілки.
Омелян акцентував, що чиновники теж хочуть, щоб провайдери таксі перейшли в прозору зону.
"Коли Uber заходила в Україну, її представники запевняли, що готові працювати в законодавчому полі України", – сказав Омелян.
Проте законопроект досі не прийнятий, а таксисти працюють як і раніше.
Створення Державного дорожнього фонду
Для розвитку роботи над дорогами Омелян створив Державний дорожній фонд, до якого надходять акцизи від продажу палива. За планами міністерства, фонд має щороку поповнюватись на 40 млрд грн. Ці гроші виділятимуть на будівництво доріг.
Міністр інфраструктури зазначав, що Державний дорожній фонд працює успішно і передбачає захищене фінансування дорожньої галузі в 2018 році на рівні 32 млрд гривень. Однак керівництво частини областей не використовує гроші.
Сьогодні Омелян оприлюднив рейтинг використання областями грошей Державного дорожнього фонду на місцеві дороги станом на 31 серпня 2018 року у Facebook.
Серед лідерів використання коштів Дорожнього фонду – Хмельницька (99%), Івано-Франківська (86%) Чернігівська (84%), Вінницька (83%), Львівська (80%) та м. Київ (84%).
А ще у лютому цього року очільник міністерства інфраструктури гучно анонсував будівництво тестового майданчика для надшвидкої транспортної системи Hyperloop, розробленої Ілоном Маском.
"Надшвидкісні залізниці, які рухаються зі швидкістю 250-300 км/год, відходять у минуле з появою Hyperloop", – розповів Омелян.
Ця заява неабияк розбурхала українців, які одразу згадали про лінію метро на Троєщину, стан доріг та електричок.
У чому його звинувачують
То що ж прописано в його декларації? За даними слідства, Омелян з 1 січня 2000 року до 26 квітня 2018 року, отримав 2,17 млн грн офіційного доходу. Тоді як його витрати склали лише в період із 2008 року до 26 квітня 2015 року щонайменше 3,45 млн грн.
Детективи НАБУ з’ясували, що в 2015-му, будучи заступником міністра інфраструктури, посадовець отримав новий незадекларований позашляховик BMW X5 2015 року випуску та готівку в сумі 90 тисяч доларів та 25 тисяч євро. Загальна вартість таких активів на той час становила 4 230 500 гривень, заявляє бюро.
У декларації йдеться лише про одну машину – Skoda Superb, куплену у 2014-му за 467 тисяч гривень. Також у його власності – дві столичних квартири загальною площею 46, 9 м² і 82, 5 м².
За словами політичного експерта Андрія Вігірінського, в розслідуваннях про незаконне збагачення відправною точкою є 2016 рік, коли було перше е-декларування. Саме тоді в декларації з’явилася графа про грошові заощадження у вигляді готівки. До того моменту держслужбовець не був зобов’язаний вносити в декларацію грошові заощадження.
"Омелян міг заробити і заощадити гроші до 2000 року, отримати спадок чи грошовий подарунок від будь-кого. Якби міністр у 2016 році не задекларував готівку і авто, тоді він би надав недостовірну інформацію. І це злочин", – пояснив експерт.
Скандал навколо дружини
Одружений з дизайнеркою Світланою Бевзою, її звинувачували у продажі суконь у Росію. Про це заявляв журналіст Дубинський на своїй сторінці в ФБ. Він показав скріни виставлених на продаж Світланою Бевзою суконь її бренду Bevza на російському інтернет-порталі одягу і взуття Shopomio.
Скріншот з фб-сторінки журналіста Дубинського
За словами Омеляна, інформацію запустили російські ЗМІ і це не має нічого спільного з реальністю.
Читайте також: Українцям нема чого робити у Росії, – Омелян
Діти урядовця мають громадянство США. За словами міністра, народжувати дітей у Штатах не було в планах родини, просто так склалися обставини.