Від моменту запуску ProZorro і старту усієї реформи у системі держзакупівель відбулося майже 225 тисяч тендерів на суму понад 100 мільярдів гривень. У ProZorro працює понад 12 тисяч закупівельників та майже 38 тисяч постачальників.

Результат, який демонструє система – це підсумок менеджерських зусиль і практик, і дій по плану, який ми написали з врахуванням ризиків і можливостей. У 2015 році через систему пройшло більше 300 мільярдів гривень, це сьома частина ВВП країни, куди залучено величезну частину українського бізнесу. Головний результат, якого ми прагнемо досягти – це не тільки економія і не стільки навіть підвищення прозорості і ефективності закупівель, а в принципі це – зміна цього величезного сектору,
– відзначив заступник міністра Мінекономрозвитку Максим Нефьодов.

Урядовець наголосив, що державні закупівлі – це та сфера, яка має стосунок буквально до кожного громадянина. Крім того, система електронних закупівель відкрила для бізнесу, компаній, що платять податки і дають робочі місця, доступ до величезного ринку. На думку Нефьодова, за відрізок часу у 19 місяців, з першого аукціону, проведеного ще в пілотному ProZorro, є досить хороша динаміка розвитку.

Я не хочу говорити, що було пекло, а тепер настав рай, і нам залишилось тільки аплодувати один одному. Це не так. Будь-яка реформа – це боротьба. І чим далі, тим більше розуміємо, що це боротьба не з якимись поганими людьми, а боротьба за зміну стосунків, що склались, за напрацювання довіри, масове навчання людей, щоб конфлікти вирішувались розумним ефективним способом,
– сказав Нефьодов.

Проблеми і рішення

Про головні перемоги над "зрадами" розповіла координатор системи держзакупівель ProZorro, проектний менеджер реформи державних закупівель при Національній раді реформ Кристина Гуцалова.

У кожному тендері є свій трикутник партнерства: закупник, постачальник, контролер. І у кожного виникають свої інтереси, відзначила менеджер.

На сторожі постачальників

Найчастіше постачальник про замовника каже: непрофесійний, прописує специфікації під "свого" постачальника, не чує наші вимоги, проводить тендери за одну годину, не розплачується після поставки і так далі.

Одним з найбільших досягнень стало створення бібліотеки специфікацій товарів та послуг, які найчастіше закуповуються в системі.

Таким чином ми вирішуємо проблему недостатнього рівня професійності замовників, напрацьовуємо спільну типову базу, завдяки чому не потрібно щоразу придумувати опис, наприклад, стільця при його закупівлі – досить просто взяти потрібну специфікацію в бібліотеці,
– розповів керівник департаменту державних закупівель Мінекономрозвитку Олександр Стародубцев.

Третя важлива зміна – підключення до ProZorro пошуково-аналітичної системи "007". Вона дозволяє відслідковувати платежі держказначейства по тому чи іншому тендеру. За словами фахівців ProZorro, все це унеможливлює значну кількість зловживань у системі.

Крім того, для захисту поставника було запроваджено електронне оскарження.

З Антимомнопольним комітетом у нас достатньо розбіжностей – яким чином краще реалізувати всю систему електронного оскарження. Але, в принципі, у нас оскаржуються загалом менше 1% тендерів, що є критично мало для системного аналізу. Тому закликаємо бізнес скаржитися активніше, і модуль електронного оскарження їм в цьому допоможе,
– пояснила Кристина Гуцалова.

До всього – ще діє система ризик-менеджменту, яка зараз працює "невидимо" для користувачів ProZorro, але дає можливість розробникам виділити певні індикатори тендерів, де низька конкуренція, де постачальники не торгуються в аукціонах, що дає можливість проаналізувати, чому так відбувається в кожному окремому випадку.

На захист замовника

У закупівельника до постачальників також чимало претензій: демпінг, зрив поставок товару, або постачання не того товару, який потрібен тощо.

Тому було введено технічні обмеження – визначено граничну суму і терміни закупівлі: оголошена вартість – не менше 3 тисяч гривень, і тривалість тендеру не менше двох днів. Крім того, розробили систему електронних банківських гарантій.

А от щодо постачання недоброякісного товару – система вже не поширюється на відслідковування контрактів. Запустили модуль контрактинга, але "прийомку" він не замінює.

Закупівельнику в будь-якому випадку треба переглядати свої договори, де варто прописати санкції за поставку не того, що потрібно, або не в той термін, і організувати якісну "прийомку" у себе – система цього не зробить,
— пояснила Гуцалова.

"Шваброгейт"

Окрема проблема – нелюбов закупівельників і постачальників до ЗМІ та громадських активістів.

Сканадал навколо онкологічного центру, який закупив швабри по завищеній, як усім здавалось, ціні, розкрив проблему, що ProZorro зробила прозорим весь процес, коли просто "нарити" інформацію і прокричати "зрада".

Але дуже треба, щоб журналісти ще й аналізували додатково те, що вони бачать у системі. Бо закупки – це складніше, ніж просто піти й купити в магазині. І вимог до товарів і цін тут може бути більше, ніж усім здається,
– прокоментувала Гуцалова.

Тому з метою освіти ЗМІ і громадських активістів розробники ProZorro запустили цикл семінарів, де вчать, як знаходити і аналізувати інформацію, щоб знати, коли кричати "зрада", а коли варто порадитись з фахівцями. До всього, щоб простіше було спілкуватись із цими фахівцями, найближчим часом обіцяють запустити на базі організації Transparency International великий моніторинговий портал, де можна буде обговорити спірну закупку.

Тепер – і прозорі держпродажі

Заступник міністра Максим Нефьодов відзначив цікаву особливість українського суспільства: що і за скільки держава купує, охочих проконтролювати достатньо. Натомість те, що саме держава продає, – мало кого цікавить. Систему ProZorro в цьому сенсі вирішили використати ще для одного блага країни.

У вересні Фондом гарантування вкладів фізичних осіб України було офіційно запущено пілотний проект з продажу активів неплатоспроможних банків – ProZorro.Продажі.

Все просто і прозоро. Перші аукціони заплановано провести у жовтні цього року. Активів у ФГВФО на 100 мільярдів гривень. Найвигідніший спосіб розширювати бізнес – купувати вживану промислову нерухомість, квартири і машини у держави. Ми вже бачимо великий інтерес до проекту – 14 підключених майданчиків (а починали ProZorro з чотирма). Тож бізнесу варто поспішати: перші покупці отримають вигідніші ціни через меншу конкуренцію,
– розповів керівник проекту Олексій Соболєв.

Сьогодні на ProZorro.Продажі продаються: автомобілі (600 штук), квартири/будинки (1500 об'єктів), обладнання, земельні ділянки (1000).

Поточні і майбутні вдосконалення

Основні напрямки, в яких працюють сьогодні фахівці і розробники ProZorro: конкуренція, професійність, нормативка і IT-система.

Що стосується бізнесу, конкуренції у торгах, ми намагаємось активно проводити рекламні кампанії. Проводимо семінари для бізнесу. Ще одна важлива ініціатива – ми зібрали банки і запитали, що їм заважає кредитувати під заборгованість держави?
– розповів Олександр Стародубцев.

Стосовно навчання замовників, керівник департаменту пояснив, що ставлять за мету глобалізацію замовників, щоб школи, садочки тощо – не виступали у цій ролі самостійно, а передавали свої закупки як мінімум на обласні управління освіти.

Крім того, активно працюють над моніторинговим порталом (про який згадувала Кристина Гуцалова), завдяки якому можна буде предметно і фахово обговорювати проблеми у держзакупівлях. Запустити його планують вже у середині жовтня.