"Журналісти CBS щойно відвідали місце падіння літака МАУ на заході від Тегерана. 9:00 за місцевим часом. За словами місцевих жителів, майже всі уламки літака були прибрані вчора (9 січня). Зараз місце падіння очищають від сміття", – написала у твітері кореспондентка CBS News Елізабет Палмер.

Розслідування катастрофи МАУ: Україна отримала важливі дані від США

Вона додала, що на місці немає представників служб безпеки, жодного оточення території та жодних ознак будь-яких слідчих.

"Іранці бульдозирували місце аварії рейсу №PS752", – написав у твітері німецький журналіст видання Bild Юліан Рьопке, додавши відповідне фото з бульдозером, що прибирає уламки літака.

За даними CBS News, місце катастрофи було великим і знімальна група змогла оглянути лише одну його частину. Але після того, як журналісти відвідали місце події, свідок розповів, що більші шматки фюзеляжу та носа літака були вилучені. Вивозити уламки і тіла жертв почали в день катастрофи, 8 січня.

Свідки також розповіли, що бачили, як 9 січня приїхала вантажівка та важка техніка, які забрали більшу частину уламків. Іранська влада не повідомляє, куди їх відвезли.

Журналісти видання зазначають, що українські слідчі не відвідували цю ділянку станом на полудень 10 січня.

Водночас видання CNN повідомляє, що вивезення уламків з місця падіння літака, є доволі незвичайним. Так, іранська поліція розганяє людей, які ходять на місці катастрофи, але мародери все одно підбирають речі жертв.

Інформацію про вивезення уламків CNN підтвердив глава ПНР Ірану в цивільній авіації Алі Абідзаде. Він сказав, що шматки збитого літака були вилучені з місця катастрофи та вивезені для розслідування.

Великі та дрібні шматки літака, який розбився, були зібрані та вивезені до ангара для реконструкції літака для розслідування причини катастрофи,
– заявив Абедзаде.

Дивіться також: Літак МАУ в Ірані збили дві російські ракети: підтверджене відео американських ЗМІ

Що кажуть в Україні

Журналіст Юрій Бутусов підтвердив з посиланням на міжвідомчу комісію України в Ірані, що уламки літака згрібають бульдозерами.

10 січня о 12:00 джерело повідомило, що комісія перебуває на місці катастрофи. Одна група виїхала в центр управління повітряним рухом Ірану, щоб отримати доступ до запису роботи радіолокаторів. Друга група на той момент перебувала на майданчику збору уламків літака.

Деталі літака продовжують згрібати бульдозером і доставляти на майданчик збору. На місці катастрофи перебуває натовп різних людей у ​​формі і без форми, сотні людей збирають і забирають фрагменти літака, таке не можливо контролювати,
– повідомило джерело.

Бутусов додав, що техніка скидає фрагменти без всякого розбору на звалище деталей, з якого експертам треба витягувати деталі і викладати залишки корпусу.

Джерело в комісії зазначило, що при згрібанні бульдозером неможливо забезпечити збереження деталей, важливих для розуміння ситуації. На його думку, було б логічно сфотографувати місце падіння, ідентифікувати частину фрагментів, поступово їх акуратно виносити і викладати.

Як довести, наприклад, характер вибуху, якщо на фрагментах корпусу вже зараз можуть бути нанесені нові пошкодження бульдозером? Іранці – грамотні освічені люди, вони не можуть це не розуміти,
– додало джерело.

При цьому українській делегації досі не показали фрагментів носової частини лайнера і кабіни пілотів.

"Немає пасажирських крісел. Ми не розуміємо, нам не показують кабіну, тому що вивчають щось самі, чи тому що вона повністю знищена вибухом?", – зазначило джерело.

Читайте також: Літак МАУ в Ірані могли збити ракетою із секретної бази, – Bellingcat

місце падіння літака МАУ в Ірані уламки розслідування катастрофи
Бульдозери згрібають уламки літака МАУ після катастрофи в Ірані / Фото з фейсбук-сторінки Бутусова

Наразі не надано жодного доказу початкової версії Ірану про технічні причини трагедії.

Член комісії бачить ситуацію наразі такою:

  • Не представлені записи радара, де було б видно, що літак нібито розвертається до аеропорту;
  • Не представлені записи розмов пілотів з диспетчерами, де пілоти могли б повідомляти про технічні проблеми;
  • Немає жодних фактів про проблеми з технічним станом літака від наземних служб аеропорту.
  • При цьому збір доказів іранці проводять недбало, а це може ускладнити з'ясування істини.

До Ірану виникає ціла низка питань, на які поки ніхто не дав відповідей:

  • Які ЗРК "Тор" перебували поблизу аеропорту в ніч катастрофи літака і в якому вони стані?
  • Хто і чому вів зйомку на телефон моменту вибуху на борту літака і його падіння?
  • Була атака на лайнер випадковою помилкою, чи навмисним актом терору?

Що відомо про катастрофу літака МАУ в Ірані

  • Вранці 8 січня через 8 хвилин після зльоту з аеропорту Імама Хомейні український літак МАУ розбився в Ірані поблизу Тегерану. Авіасудно прямувало до Борисполя.
  • Загинули всі 176 людей, що перебували на борту літака: це 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. Серед загиблих – 11 українців: весь екіпаж і 2 пасажирів.
  • Після катастрофи польоти до Ірану призупинили чимало авіакомпаній зі всього світу.
  • На місце аварії оперативно вирушили українські фахівці для розслідування причин катастрофи та щоб повернути тіла загиблих українців додому.

катастрофа літака МАУ в Ірані карта падіння літака Тегеран
Мапа з місцем катастрофи літака МАУ в Ірані / Інфографіка 24 каналу

Які версії причин катастрофи українського літака

  • В аеропорту Імама попередньою причиною авіакатастрофи назвали займання двигуна.
  • Літак загорівся через технічні проблеми, мовиться в попередньому звіті іранської організації цивільної авіації. Пілоти намагалися повернутися в аеропорт, але літак загорівся в повітрі, впав і вибухнув.
  • Версія несправності двигунів поки не підтверджується, повідомив український журналіст Юрій Бутусов.
  • Помилку екіпажу літака в авіакомпанії МАУ заперечують.
  • Вибух міг трапитися у середині самого літака, вважає австралійський авіаексперт Джефрі Томас.
  • Пілот літака від початку польоту не мав зв'язку з вежею та диспетчером.
  • Літак міг зазнати катастрофи через удар ракетою, запущеною з іранського зенітно-ракетного комплексу "Тор" російського виробництва. Начебто залишки такої ракети знайшли на місці трагедії.
  • За даними американських ЗМІ, літак ненавмисне знищила іранська протиповітряна оборона. Організація цивільної авіації Ірану таку версію категорично заперечила.
  • Літак насправді збила іранська ракета, заявив прем’єр Канади Джастін Трюдо. Про це ж казали президент США Дональд Трамп, а також прем'єри Британії та Австралії Борис Джонсон та Скотт Моріссон.
  • Слідчі не виключають, що літак розбився після влучання у нього ракети, проте ця версія поки не є підтвердженою, тож Україна чекає на докази від країн Заходу, повідомив президент Володимир Зеленський.
  • В РНБО України розглядають 7 версій причин авіакатастрофи: 4 з них відкриті, а 3– "закриті". Про жодні остаточні висновки не йдеться, поки триває розслідування.
  • З'явилось відео катастрофи літака, справжність якого підтвердило імените американське видання The New York Times.

Дивіться відео катастрофи літака МАУ:

версії катастрофи літака МАУ в Ірані причина катастрофи українскього літака в ірані
Головні версії катастрофи літака МАУ в Ірані / Інфографіка 24 каналу

літак МАУ в Ірані могла збити ракета причини катастрофи літака МАУ
До яких версій катастрофи літака МАУ в Ірані схиляються різні країни / Інфографіка 24 каналу