Якщо законопроєкт схвалять остаточно, то сільським, селищним і міським радам повернуться повноваження щодо управління землями місцевих громад за межами населених пунктів.
Важливо: Рада підтримала законопроєкт про впровадження ринку землі
На сьогодні органи місцевого самоврядування контролюють лише близько десятої частини неприватизованих земель. Усі місцеві громади були позбавлені цього права з 2002 року, коли запрацював Земельний кодекс.
Що буде замість Держгеокадастру?
Законопроєкт пропонує відмовитись від існування Держгеокадастру – спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Держгеокадастр із його територіальними органами – п’яте за величиною штату цивільне відомство країни, представлене на рівні кожного району та/або міста. Утримання Держгеокадастру у 2018 році обійшлося державі у 1,9 мільярда гривень.
На заміну з’явиться сервісний орган, який займатиметься кадастровою діяльністю та геопросторовими даними.
Дерегуляція земельних відносин
Не потрібно буде погоджувати з Кабміном питання продажу іноземним компаніям земельних ділянок несільськогосподарського призначення державної і комунальної власності.
Чинні на сьогодні норми обмежують внесення інвестицій в економіку України і не є обґрунтованими. Крім того, їх легко обійти, придбавши земельну ділянку на українську юридичну особу, а потім відчуживши її на користь іноземної юридичної особи.
Місцевим органам дозволять самотужки змінювати цільове призначення приватних земельних ділянок. Сьогодні це погоджує Верховна Рада, але за 3 останні скликання парламент не схвалив жодного такого рішення. Тим часом зміна цільового призначення приватних земель застосовується досить широко через різні схеми з обходу закону.
Читайте також міфи про ринок землі: мораторій, зубожіння і популізм
Місцеві органи також отримають функції державного контролю за використанням та охороною земель.