Одна з причин створення військової поліції, як повідомила помічник міністра оборони Тетяна Ричкова — це громіздка і неефективна процедура притягнення до відповідальності військовослужбовця, який вчинив адміністративне правопорушення. Крім цього, ця процедура дуже затягується в часі — починаючи від моменту затримання порушника і до притягнення його до відповідальності з наступною передачею документів до суду.

Західна практика

Загалом, українські політики не придумали чогось нового — військова поліція існує в більшості європейських країн, США і Канаді (до речі, саме канадці пообіцяли надати Україні кошти на створення такої поліції).

Зокрема, у Великобританії та Канаді чисельність військових поліцейських становить 2 % від загальної кількості військовослужбовців, у США – 3–4 %, у Франції – до 10 %. Військова поліція США налічує понад 30 тисяч осіб. Американські військові поліцейські підтримують дисципліну серед військовослужбовців, ведуть розслідування військових злочинів, а також беруть участь у проведенні антитерористичних заходів.

Чисельність особового складу військової поліції в Німеччині ще більша — близько 4,5 тисяч осіб, які охороняють військові об’єкти, органи управління, забезпечують безпеку транспортних перевезень, підтримують дисципліну у військових формуваннях. У Великобританії чисельність військово-поліцейських підрозділів перевищує 5 тисяч осіб. В країні туманного Альбіону поліція Міноборони забезпечує безпеку військовослужбовців, охорону озброєння, військової техніки і майна на військових об’єктах. Схожі структури є також в Японії, Ізраїлі, Італії, Франції, Китаї, Нідерландах, Ірані, Туреччині, Індії, Пакистані.

Військова поліція Швейцарії комплектується з поліцейських, які проходять строкову військову службу. Функції військової поліції ті ж, що й у поліції взагалі. Військова поліція, як і цивільна, має право затримати людину на 12 годин. А далі суд має ухвалити рішення щодо подальшого утримання під вартою. До речі, найпоширенішим військовим злочином там є ухилення від військового обов’язку — 70% від усіх справ, що розглянуто.

Крім того, у Швейцарії працюють військові суди і військова прокуратура. Швейцарія має військовий кодекс, який передбачає військові злочини. Усі злочини, що скоєні військовослужбовцями, підлягають юрисдикції цих судів. Але дисциплінарні стягнення, до яких належить і короткострокове взяття під варту, накладаються командирами військових підрозділів.


У Швейцарії є військовий кодекс і військовий суд

У Швейцарії є 14 військових судів першої інстанції, а також три апеляційні суди, де всі судді — цивільні особи. Генеральна прокуратура забезпечує нагляд за законністю.

Український варіант

Насправді створення військової поліції в Україні передбачалося ще на початку 2015 року. Тоді відповідний законопроект зареєстрували два депутати від фракції БПП — Віктор Король і Микола Паламарчук. Власне, така ідея була на часі. В країні, на той момент, вже повним ходом фактично йшла війна на Донбасі. А там, де війна – там рівень злочинності зростає. На жаль, у зоні АТО чимало випадків пияцтва, мародерства, контрабанди. Національній поліції не під силу розслідувати всі ці злочини. Тим більше, що військові злочини мають певну специфіку.


В зоні АТО рівень злочинності дуже високий

Нагадаємо, згідно законопроекту, військова поліція — військове правоохоронне формування, завданням якого буде забезпечення правопорядку серед військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження ними військових зборів; запобігання, виявлення кримінальних та інших правопорушень, вчинених військовослужбовцями, а також працівниками Міністерства оборони і Збройних сил України, їх розкриття й припинення.

На думку авторів, така поліція удосконалить організацію забезпечення правопорядку й законності в Міноборони і Збройних Силах України, правоохоронних органів спеціального призначення та інших військових формувань. Також забезпечить можливість ефективно й оперативно здійснювати розслідування найбільш поширених військових злочинів, що позитивно вплине на рівень національної безпеки держави.

Однак, рік тому цей законопроект з невідомих причин не був ухвалений Верховною Радою. Можливо, через певну його недосконалість. Як тоді зазначив експерт Микола Хавронюк, законопроект суперечить Конституції. Зокрема, порушує статтю 17, у якій чітко визначено, що військові формування, на відміну від поліцейських органів, ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод людини.

Згідно із законопроектом, права військовослужбовців обмежуються іншими такими ж військовослужбовцями. Таке обмеження може здійснюватись лише спеціально підготовленими особами, які виконують поліцейські функції. Тому військову поліцію потрібно створити як військове формування. Але тоді вона не може виконувати слідчі та оперативно-розшукові функції, а лише функції охорони. За його словами, якщо ж військовій поліції хочуть надати слідчі функції, тоді вона не може складатися з військовослужбовців, а це мають бути або держслужбовці, або фахівці з рангами.

Тобто або треба вносити зміни до Конституції, або створювати такий підрозділ не з військових, а із звичайних поліцейських. Що теж не зовсім доцільно.

Також не зовсім зрозуміло, хто захищатиме права підозрюваних у військових злочинах, адже кожен має право на захист. Чи можуть це робити адвокати, які спеціалізуються на кримінальних справах? Наскільки компетентні суди загальної юрисдикції? Колись існував військовий трибунал, однак до його неупередженості було багато питань. Військових судів немає, хоча відповідний законопроект №2557 зареєстрували Сергій Пашинський та Іван Винник рік тому — проте він досі не ухвалений. Хоча військова прокуратура й розслідує військові злочини і передає їх до суду, вирок судді виносити не поспішають. Логічніше було б, щоб такі справи розглядали спеціальні суди.

Суддя суду загальної юрисдикції не може проводити судовий розгляд поза приміщенням суду. Це суто технічна проблема. Але в будь-якому випадку він не може все покинути і їхати на процес в інший кінець країни. Військові також, якщо йдуть бойові дії, не можуть під конвоєм доставити підозрюваного в інший регіон, оскільки залишення позицій — це серйозний ризик.


Залишати бойові позиції для конвою підозрюваного — великий ризик

Є ще один момент — військова таємниця. Якщо злочин пов'язаний з військовою таємницею, то звичайний суд не може його розглядати. Те ж саме можна сказати про адвокатів.

Тому, ухвалюючи закон про військову поліцію, необхідно продумати багато деталей. Військова поліція не повинна дублювати функції прокуратури і Національної поліції. Поліцію не може використовувати у власних цілях вище керівництво для покарання неугодних їм рядових воєнних. Треба також врахувати помилки, які були допущені при створенні Національної поліції. А то вийде так, що створити черговий орган – створили, а ефективність — низька.

Читайте також: Судова реформа: зрозуміло про те, що очікувати українцям