І нарешті створить умови на ринку для розвитку конкуренції. Як наслідок, пасажири можуть розраховувати на зниження цін на квитки. За підрахунками фахівців, сьогодні 60% українського авіапростору контролюється однією компанією, що негативно впливає на розвиток галузі.

“Розвиток авіаційної галузі контролюється. Хіба потрібен українському споживачу такий контроль, і чи готовий український споживач платити більше 3500 тис грн. за квиток до Київ Дніпропетровськ, чи Київ-Донецьк, що спостерігається зараз на рейсах монополістах”, - каже доцент кафедри економіки НАУ Артур Вінюков-Прощенко.

Проте перш ніж відкривати небо, необхідно модернізувати парк повітряних суден та аеронавігаційне обладнання, лібералізувати ринок повітряних перевезень, переконані фахівці. Це дасть можливість розвивати регіональні аеропорти, стимулювати збільшення пасажиропотоку і створити повноцінний бюджетний сегмент авіаперевезень.

“За минулий рік ми обслужили 15 тис пасажирів, за 9 місяців цього року, після переорієнтації, ми вже обслужили 400 тис пасажирів. Ви бачите, як розвивається ринок, в нас в кожного є свої резерви, свої можливості. “Відкрите небо” дасть можливість привабити той сегмент ринку, який зараз відсутній в Україні”, - каже перший заст. ген. директора аеропорту "Жуляни" Олег Петровський.

Водночас, фахівці наголошують, від лібералізації авіапростору для самих учасників ринку буде не тільки користь. Існує, зокрема, ризик посилення цінової конкуренції на ринку, збільшення витрат на забезпечення стандартів безпеки, зменшення прибутку авіакомпаній через зниження цін на авіаквитки. І через це авіакомпанії зазнають збитків.

“Існує ризик затримки рейсів через обмежену можливість їх обслуговування, можливе збільшення часу очікування на пунктах паспортного контролю, зниження рівня безпеки перевезення багажу”, - каже старший науковий співробітник ІЕД Ірина Коссе.

Зауважимо перемовини щодо створення спільного авіапростору ще тривають. У ході переговорного процесу сторони не можуть дійти згоди щодо імплементації процедур для запровадження використання як європейських, так і українських літаків і двигунів, а також щодо організації повітряного руху та лібералізації візового режиму.

“Ми вже на сьогодні знаходимося на стадії завершення обговорення з Європою в рамках законодавчої фази лібералізації для України візового режиму з ЄС, і найближчим часом перейдемо до обговорення авіаційної фази”, - каже представник управління з питань європейської інтеграції АП Леонід Пирожков.

Нагадаємо, переговори про приєднання України до спільного авіаційного простору почалися в грудні 2007 року. Тоді ж держава поставила за мету робочій групі завершити їх до кінця 2010 року. Згодом дату підписання перенесли на 2011 рік, проте очевидно, що й цього року зазначену угоду навряд чи підпишуть.