Відтак українська авіація не може працювати у повітрі через ворожі "літальні командні пункти". Про це 24 Каналу розповів експерт з авіації Валерій Романенко, наголосивши, щойно наші винищувачі з'являться в зоні бойових дій під час чергування А-50, їх моментально перехоплять.
Важливо Нещаслива 9-ка Путіна: що відомо про А-50, який могли збити над Азовським морем
Збиття А-50 – найбільша втрата ворога у повітрі
Авіаційний експерт зазначив, що ІЛ-22 та А-50 навіть відстежують удари крилатими ракетами. Ці борти – летючі радари, обладнані радіолокаційною станцією, що дозволяє бачити абсолютно все згори. Судна на малих висотах можуть дуже близько підходити до лінії фронту, що унеможливлює роботу української авіації.
Для російських повітряно-космічних сил – це дуже важка й найбільша повітряна втрата в людському та матеріальному сенсах з початку війни. На борту А-50 льотний екіпаж складає 5 осіб та ще 11 операторів – це висококваліфіковані офіцери у званні не нижче капітана. 16 людей за один бойовий виліт росіяни втратили,
– підкреслив Романенко.
А-50 створений на базі військово-транспортного літака Іл-76. Росіяни мають 9 таких бортів. За останні 7 – 8 років частина суден пройшла курс модернізації, тому на них встановлені набагато дорожчі апаратури.
У радянські часи такий літак коштував приблизно 350 мільйонів доларів. Приміром, український Ан-124 "Руслан" вартує вдвічі менше. Зараз ціна на А-50 може сягати понад 500 мільйонів доларів. Можна лише уявити, які виття та розпач лунають в російських пабліках та поміж керівництва.
Крім цього, знищений А-50 – це найдошкульніша втрата після ліквідації крейсера "Москва". А якщо додати до цього також знищення командного пункту на борту Іл-22, то в росіян з'являться "дірки" на фронті, через які українські ударні засоби можуть проникати на ворожу територію та завдавати ударів по найважливіших об'єктах противника.
Як судна могли збити
Командувач Повітряних сил ЗСУ Микола Олещук заявив, що росіяни втратою А-50 поплатилися "за Дніпро", коли 14 січня завдали удару по багатоповерхівці міста. Утім, також існує версія, що росіяни самостійно могли збити А-50 та пошкодити ІЛ-22.
Збиття двох своїх бортів, на мою думку, малоймовірне. У сучасній російській протиповітряній обороні біля мітки літака вказується тип. Я вже не кажу, що сигнал "свій-чужий" могли переплутати, але ж тип вказується. Відомо, що таких літаків у нас немає. Тому я ладен думати, що це ми збили,
– зазначив Валерій Романенко.
Найбільш вірогідна версія – знищити А-50 та пошкодити ІЛ-22 могла система Patriot. А-50 патрулює понад 150 кілометрів майже з лінії фронту, і, щоб збити судно, Patriot потрібно поставити за 5 кілометрів від межі – це крайній ризик. Наразі складно підтвердити цю інформацію, тому очікуватимемо даних від наших військових.
Що відомо про збиття А-50 та пошкодження Іл-22
- У неділю, 14 січня, почала ширитися інформація, що українські військові збили російський літак далекого радіолокаційного виявлення та управління А-50 та підбили літак Іл-22 над Азовським морем.
- Попередньо відомо, що А-50 збили одразу після того, як він заступив на чергування в районі Кирилівки, близько 21:10 – 21:15. Він припинив відповідати на запити тактичної авіації, згодом пілот російського Су-30 зафіксував займання та падіння невстановленого повітряного судна.
- Водночас Іл-22 чергував в районі Стрілкового. Його підбили біля узбережжя Азовського моря близько 21:00. Пошкоджений літак хотів здійснити посадку в Анапі. Пілот запросив евакуацію, а також викликав медиків і пожежників.