Далі у матеріалі читайте, що повинні робити мегаполіси, аби бути комфортними та дружніми до містян.

До теми: Чому мегаполіси роблять людей нещасними, або Як не потрапити у "спальне гетто"

Найкращі дороги – нерівні і вузькі

Сьогодні популярна концепція Vision Zeroпринцип нульової смертності на дорогах. Вулиці повинні бути спроектовані так, щоб на них взагалі не траплялись ДТП. Швидкість автомобілів у розвинених містах обмежується не тільки за допомогою дорожніх знаків, а й фізично.

Для цього звужують дороги, встановлюють острівці безпеки, будують "антикишені" тощо. Неприємна новина для водіїв – хороша дорога підвищує ризик травмування й смерті, адже спонукає їхати швидше. Тому розвинені міста відмовляються від такої розкоші.

Українські міста також почали знижувати швидкість автівок за допомогою фізичних обмежень. Наприклад, у Вінниці зараз масово встановлюють острівці безпеки та так звані "антикишені".

дорога Вінниця острівець безпеки
Острівці безпеки на вулиці у Вінниці / Фото: Віктор Перлов

антикишені дороги Вінниця
"Антикишені" звужують дорогу та убезпечують пішоходів / Фото: Віктор Перлов

Електронні табло – запорука психічного здоров’я?

Міський дизайн впливає на настрій і психологічний стан людей. Безпечні вулиці, комфортний і пунктуальний міський транспорт створюють атмосферу розслабленості. Для цього міста встановлюють електронні табло із графіком руху транспорту й усіляко покращують інфраструктуру. Такі табло вже у Львові, Івано-Франківську, Житомирі, Кропивницькому – однак поки тільки на деяких зупинках.

електронне табло автобуси Кропивницький
Електронне табло на зупинках громадського транспорту у Кропивницькому / Фото: Міська рада міста Кропивницького

У Дубаї зупинки обладнують не тільки табло зі зворотнім відліком руху транспорту, а й кондиціонерами.

Дубай зупинка кондиціонер
Зупинка з кондиціонером в Дубаї / Фото: kuku.travel

Дивіться також: Вокзал, де хочеться ночувати: як виглядають сучасні залізничні станції в Саудівській Аравії

Шукайте жінку

Ґендерна нерівність може спіткати жінок навіть у питаннях містопланування. В Україні жінкам частіше доводиться долати перешкоди у вигляді підземних переходів чи сходів з візочками або малими дітьми. Малопристосований до пересування з дітьми й транспорт, в організаціях і установах нечасто трапляються дитячі кімнати.

Жінки вимушено менш активно беруть участь в соціальному житті. Така нерівність – втрати для економіки. Місто, дружнє до жінок, автоматично стає більш успішним. Сьогодні українські міста намагаються зробити простір більш зручним для жінок з дітьми. Дитячі кімнати вже давно не новинка для громадських закладів. Тепер їх все частіше облаштовують у ЦНАПах, приміщеннях судів, одна така є навіть у Верховній Раді.

Луцьк суд дитяча кімната
Дитяча кімната в приміщенні Луцького міськрайонного суду / Фото: 4vlada.com

Дізнайтесь більше: Ленін у президії, перший кондиціонер та 4-тонна люстра: маловідомі факти про Верховну Раду​

Трохи небезпеки для дітей

Якщо ваші міста встановлюють яскраві й безпечні дитячі майданчики – вони зовсім відстали від урбаністичних трендів. Діти потребують здорового ризику для гармонійного розвитку. Навіть на безпечному майданчику вони трансформують простір під свої потреби – підіймаються на гірки знизу догори, залізають на конструкції зверху.

Яскраві елементи дитячих майданчиків вибиваються з міського дизайну і не сприяють розвитку смаку.

Наприклад, у Німеччині майданчики інколи виглядають зовсім не по-дитячому – вони мають природній дизайн, створені з натуральних матеріалів і дають дітям відчуття захоплення й ризику.

Німеччина дитячий майданчик
Дитячий майданчик у Німеччині / Фото: dw.com

Доступність і економіка

Міста, що будують безбар'єрний простір, більш економічно успішні. У комфортних містах, фактично, немає маломобільних груп населення – усі можуть комфортно пересуватися, діставатися робочого місця, бути активними громадянами. Тимчасово втратити мобільність може кожен – через травму, хворобу, неуважність або втому.

Актуально! Міста проти людей: чому українські мегаполіси недоступні для українців

Особливої уваги потребують люди з дітьми, люди, які пересуваються на візках, пенсіонери й ті, хто переносить вантажі. Простір, комфортний для пересування – першочергова потреба кожного.

А ще доступними мають бути школи й садочки, торгові центри, театри, парки, музеї й культурні пам'ятки. У Дніпрі, наприклад, створили безбар'єрний вхід до академічного театру опери та балету.

Дніпро театр пандус
Безбар'єрний вхід до академічного театру опери та балету у Дніпрі / Фото: shirok-rn.dp.gov.ua

Відновлення закинутих територій

Занедбані території мають потенціал. У світі зараз існує тренд відновлення закинутих заводів, фабрик, будівель і використання їх для потреб міста. Така тенденція від початку року спостерігається й на ринку нерухомості України.

Часто такі ревіталізовані території стають об’єктами для інвестування й розвитку економіки міста.

Одним з найбільш відомих в Україні є інноваційний центр "Промприлад.Реновація" в Івано-Франківську. Він розташований на території ревіталізованого заводу в Івано-Франківську. Центр працює для розвитку чотирьох важливих для регіону напрямків: нової економіки, урбаністики, сучасного мистецтва й неформальної освіти.

Промприлад Івано-Франківськ
Ревіталізований завод "Промприлад" в Івано-Франківську / Фото: 24 канал

Дізнайтесь більше: Як перетворити старий завод на інноваційний простір: приклад Івано-Франківська

Автор: Аліна Рудченко