Утім, українське питання займає 25 – 30%, а загалом поляки протестують проти двох ключових речей. Їх 24 Каналу назвав економіст та виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.

Дивіться також Можливе припинення обміну товарами, ЄС посилює контроль: що відбувається на кордоні з Польщею

Чому протестують поляки

На думку Пендзина, претензії поляків спрямовані проти Єврокомісії з приводу двох речей:

  • падіння загального обсягу аграрних субсидій;
  • "зелений курс" і його відтермінування. Поляки вимагають, щоб по відношенню до їхньої країни він узагалі не приймався.

"Те, що ми сьогодні маємо – наслідок аграрної політики Європейського союзу. Вони по суті на сьогодні законсервували дрібнотоварне виробництво в межах ЄС надзвичайно великими дотаціями. Для того, щоб зняти соціальні проблеми на селі, вони в останні десятирічя активно заливали аграрними субсидіями село. 75% доходів європейсього фермера – це дотації Євросоюзу", – зазначив експерт.

Мовою цифр він порівняв ситуацію наступним чином:

  • середній об'єм польського господарства, наприклад, 10 га. Українського – 92;
  • ґрунти, на яких розташоване польське господарство, – піщані. В Україні – чорноземи;
  • середня заробітна плата польського аграрія – 1600 доларів на місяць. Українського – біля 420.

"Виходячи з цих речей, яке господарство, фермерська робота, продукція буде рентабельнішою окрім того, що в Україні немає заборони на засоби захисту рослин, аграрну хімію, мінеральні добрива. В Європі є. Для того, щоб витримати конкуренцію з українською аграрною продукцією, поляки на сьогоднішній момент вдаються до неконкурентних засобів боротьби, які ми бачимо", – пояснив Пендзин.

Як можна вирішити ситуацію

Європі треба реформувати свій підхід до аграрного бізнесу і змінювати субсидії, вважає Олег Пендзин. Україна здала назад, погодившись на повернення квот, самообмеження щодо імпорту продукції.

"Той компроміс, який сьогодні нам пропонується і на який, напевно, ми пристанемо, – це по суті обмеження використання українських логістичних компаній тільки у прямих постачаннях товарів до конкретного поспоживача в Європі, тобто це прямі контракти. Тобто ми знову повернулися до самообмеження з приводу транспортного безвізу і загального стану справ 2021 року", – зазначив він.

Це з одного боку може допомогти розблокувати кордон для гуманітарних вантажів. Але з іншого – це відкладання проблеми з українським бізнесом на майбутнє.

Нагадаємо, 9 лютого польські фермери почали акцію з блокування кордонів, яку згодом масштабували. Вони не пропускали вантажівки, подекуди легкові автівки та автобуси, гуманітарні вантажі до України. Влаштовували провокації з українським зерном, розсипаючи його, і використовували антиукраїнські плакати.

Протести в Польщі: останні новини

  • 6 березня у Варшаві розпочався масштабний страйк фермерів. Вони використовували піротехнічні засоби. Частину мітингувальників затримали правоохоронці.
  • Фермери зібралися біля Сейму Польщі. Серед їхніх невдоволень – "зелений курс" ЄС та імпорт сільськогосподарської продукції з країн поза ЄС, передусім з України, який вони вимагають припинити.
  • Тим часом блокування кордону продовжується. За даними ДПСУ, поляки не пропускають вантажівки на 6 ПП. Станом на ранок 6 березня в чергах стоять 2300 вантажівок.