Коштовні авто поза законом

За інформацією ЗМІ, загалом у гаражі Верховної Ради 219 автомобілів. Найбільше - Opel Astra, яким понад десять років. Керівництво Ради їздить на Mercedes-Benz, лідери фракцій та керівники апарату "осідлали" Toyota Camry.

Доступу до цієї інформації не мають не тільки журналісти, але й депутати ВР, тому, якщо дізнатися, скільки насправді автомобілів є в апаратів комітетів, секретаріатів комітетів, то, я думаю, що всі здивуються, причому, не у позитивний бік, - каже народний депутат Юрій Стець.

Розкошувати чиновникам та законодавцям забороняє закон. Існує декілька документів, покликаних стримати апетити можновладців. Наприклад, для кожного з державних відомств встановлені обмеження щодо кількості службових авто.

Центральний апарат Міністерства фінансів може мати не більше 10 авто, Міністерству юстиції дозволили мати 8 автомобілів, Міністерству внутрішніх справ - 5, а "Укравтодору" - лише 3 авто.

На сьогоднішній день дуже важко дізнатися про автомобілі, які є на балансі органів влади. Ми питали Міністерств, наприклад, Міністерство закордонних справ: "Які ви маєте на балансі машини і все інше". Відповідь була унікальна, десь так, не літературно: "Ми маємо різнопланові машини: вони є класу А і класу В, є трошки "Мерседесів", трішки “Фольцвагенів”, і навіть є БМВ, крапка, - розповів директор Центру політичних студій та аналітики Віктор Таран.

Запитання без відповідей

Телеканал "24" також надіслав запити у Міністерство юстиції, Міністерство внутрішніх справ, “Укравтодор” та Верховну Раду України. У встановлені законом терміни отримали відповідь лише від Міністерства юстиції. Мін`юст підтвердив, що має на балансі 8 автомобілів, як і передбачено законом. Утім, які саме, зазначати не стали.

Тим часом, новин про купівлю нових машин для чиновників - хоч греблю гати. Один лише Нацбанк нещодавно витратив понад 4 мільйони гривень на 13 автомобілів. Усі, як на підбір: Toyota Avensis, Toyota Corolla, Volkswagen. Органи МВС не відстають. Як повідомляє сайт "Наші гроші", регіональні управління ДСО придбали 30 автомобілів Peugeot 301 та одну Toyota Camry на 4 мільйони 320 тисяч гривень.

Існує постанова уряду про заборону закупівлі нових автомобілів для державних установ... Ця постанова діє з 2008 року, але в минулому році прем`єр-міністр її вирішив продовжити. Тепер вона діє до 2014 року, - повідомила виконавчий директор ГО "Центр протидії корупції" Дар'я Каленюк.

Але це не стосується Національного банку. Так само, як і закупівлі спецавто. Тобто, нову “швидку” купити можна, а новий Mercedes для міністра охорони здоров`я - ні. Обов'язковою постанова є лише для центральних органів влади, для місцевих - радше рекомендація. Проте і перші, і другі знайшли законний спосіб оминути перепону. Закуповували у проміжку, коли постанова тимчасово не діяла. Торік у цей період Генеральна Прокуратура України закупила 8 авто Toyota Camry.

Черга за автомобілем довжиною у 20 тисяч осіб

Інвалід Віктор Жарко на зустріч приїхав на старенькій "Таврії". Нещодавно у подарунок від двох депутатів Верховної Ради, які відмовилися від своїх відпускних, він отримав нове авто. Однак, їздити на ньому чоловік не може, машина без ручного керування. Переобладнання - проблема самого інваліда. Офіційних майстерень немає, а приватні такі роботи виконують не за дешево.

Непристосовані авто дарує щороку неповносправним і Міністерство соціальної політики. Втім, навіть таких машин вистачає небагатьом.

“Черга на автомобілі, які видають через соцбез, дуже велика. Десь близько 20 тисяч громадян стоїть на черзі”, - розповів голова Київської організації водіїв автомобілів з ручним керуванням Микола Гордіюк.

“У 2012 році... лише кожен 80-й інвалід, який перебуває на обліку, зміг реалізувати своє право на забезпечення засобом пересування. Через довготривалі процедури з відбору виконавців державного замовлення у 2011 році Фонд соціального захисту інвалідів не використав наприкінці року та повернув до державного бюджету 75,5 млн. гривень. Як наслідок, держзамовлення було виконане лише на 10,5 відсотків, а отримання автомобілів для 1296 інвалідів відстрочили на невизначений термін”, - йдеться у висновках Рахункової палати.

Киянин з обмеженими можливостями Альвард Грабовський звернувся до Президента України з проханням вирішити проблему з автомобілем. Адже на нові “Мерседеси” бізнес-класу для президентського кортежу в 2011 році гроші знайшлися. Однак відповіді не дочекався і два роки сидить без авто. Стара машина зламалася, міг отримати вживаний автомобіль з-за кордону, однак на заваді стала бюрократія.

В Україні потребують робочих авто лікарні, музеї, освітні заклади, дитячі будинки та інтернати, але працівники держустанов навіть говорити про це не хочуть. На відміну від інвалідів, відсутність засобу пересування та перевезення для них не найбільша проблема.