У Києві, на Подолі, триває виставка "Інфоспротив", організована рухом "Чесно" спільно з Музеєм Майдану. Про те як українці об'єдналися довкола однієї ідеї – ексклюзивно журналістам сайту 24 каналу розповіла лідерка руху "Чесно" Віта Думанська.

Читайте також "Нацисти та терористи": як росія роками "демонізувала" українських захисників

Інформаційна боротьба в Україні та світі

Головна мета виставки – показати всім громадянам, що долучатися до інформаційного спротиву досить легко. Це важлива підтримка людей, Збройних Сил України й протидія ворогу.

Виставка має досить цікаве поєднання, де організатори провели паралелі між тим, що відбувається в Україні зараз, та що було на початку 20-го століття. Центральним екземпляром стала велика фотозона з українською маркою, анонсованою генеральним директором "Укрпошти" Ігорем Смілянським. На ескізі зображені дівчина та хлопець, які спостерігають за тим, як вибухає Кримський міст через Керченську протоку.

Фотозона

Дуже показово, що "Укрпошта" тільки тепер почала так активно реагувати на запит суспільства. Раніше люди яскравіше демонстрували цю тенденцію. Малювати щось круте на марках, зокрема, те, що болить людям у переломні моменти
– це наша традиція,
– зауважила Думанська.

На виставці зібрані марки, присвячені Декларації про прийняття незалежності, марки УНР, таборової пошти. Показані й новітні – пошти Майдану, зображення однієї з перших жертв Революції гідності Сергія Нігояна, IT-намет у Львові, графіті Лесі Українки та Івана Франко, яких хотіли знищити.

Спротив у поштових марках / Фото з офіційної сторінки руху "Чесно":

Всі вони заслужили місце в історії українських марок. Нарешті державні інституції почали реагувати майже з такою самою швидкістю, як і суспільство. Тому що раніше люди завжди були першими й держінституції не мали такої сміливості робити подібні кроки. Яка інституція раніше могла написати куди йти російському кораблю?
– зазначила Думанська.

Поштові знаки стали не лише частиною інформ-спротиву, а й допомагають у залученні коштів для української армії. Великий компонент в інформаційній боротьбі займає вуличне мистецтво. Серед найбільш відомих – "Свята Джавеліна", військові, котики та Патрон, українська вишиванка з маскувальних сіток, "Пекельна гостинність", "Красавіца терпіти не буде", "Воїн зшиває прапор України".

Мурали в Україні / Фото з офіційної сторінки руху "Чесно" та АрміяInform

Не менш важливими залишаються карикатури, листівки й меми. Багато наративів у 2022 році повторюються від тих, які були ще на листівках УПА. Але українці створюють й нові креативні образи, які швидко стають відомими. До прикладу, у соціальних мережах після 24 лютого популярності набрали карикатури українського художника Олександра Грехова. У його роботах зображені майже всі знакові події та явища російсько-української війни. Підтримують українців на інформаційному фронті та у світі.

Фактично кожне велике місто в Європі зараз має якийсь маленький шматочок України. Тому що так вирішили місцеві митці,
– додала Думанська.

До прикладу, "Обличчя Героїв і жертв" на стіні вуличного музею в Амстердамі, голуб миру на стіні в Франкфурті, Захар Нечипор на півночі Ірландії, путін в образі лорда Волдеморта та Зеленський, як Гаррі Поттер у Познані, робота "Український спротив" Бенксі, який пожертвував 100 тисяч євро від продажу однієї зі своїх робіт на потреби лікарні "Охматдит".

Мурали у світі / Фото з офіційної сторінки руху "Чесно":

На виставці представлена колекція листівок та закликів "Бий окупанта" українців у підпіллі. Це партизани, які не тільки тримають у страху російських військових, нагадуючи, що Україна вже близько, але й ті, хто ліквідовує українських зрадників.

Актуально Матері просто не визнають, що це їхні сини, – Золкін відверто розповів про російських полонених

Також зібрані приклади різних листівок, які розміщуються у Криму та які нагадують, що це частина України. Також було зібрано приклади бордів, які показували про солідарність з людьми, які тимчасово перебувають під російською окупацією.

Ми зафіксували прояв зовнішньої реклами ще до початку війни, яка свідчила про те, що українські військові вже готуються до воєнних дій. Пам'ятаємо рекламу "4.5.0", яка багатьом українцям була незрозуміла. Це означає, що зараз все спокійно,
– розповіла лідерка руху "Чесно".

Велика серія бордів була й про те, як одне місто підтримує інше. Зокрема вони з’являлися на підтримку Маріуполя, Чернігова зі словами "Тримайся, ми з тобою". На війну в Україні відреагував і український бізнес, який почав створювати креативну рекламу – горючі напої з коктейлями, реклама тротуарної плитки "Застелимо окупантів".

Борди, які з'являлися з 24 лютого 2022 року / Фото з офіційної сторінки руху "Чесно":

Окрім "Укрзалізниці", відзначилося також державне агентство "Укравтодор", яке повісило дорожні знаки на тему, куди йти російському солдату. Були й борди написані від руки. Адже коли розпочалась війна, площини пустували – там нічого не було, і люди писали мотивуючі слова для того, щоб підтримати бойовий дух.

Дорожній знак

Дорожній знак окупантам / Фото з офіційної сторінки руху "Чесно"

Патріотичні та символічні пісні, які почали масово створювати українські митці після 24 лютого, виражали біль українців та надихали їх на боротьбу. Символом цього стали й давні композиції, які зазвучали по-новому на тлі російсько-української війни.

Виставка на Подолі / Фото Валентини Поліщук, 24 канал:

Додамо, що відвідувачі виставки, яка триватиме до 3 вересня, також можуть пограти у дартс і поцілити у державних зрадників України. З-поміж них, зокрема, є Віктор Янукович, Віктор Медведчук та Ілля Кива.

Також цікаво – Названо день, коли чекати перші результати контрнаступу ЗСУ: дивіться відео