Як Україні уникнути сумного досвіду Уганди і Східного Тимору після війни
Воєнний час загострює очікування людей від влади, вимагаючи формувати нову систему державної служби, яка відповідатиме за поточне відновлення і за стратегічний розвиток. Далі читайте в ексклюзивному блозі для сайту 24 каналу.
Поствоєнні уроки
Історичний досвід знає різні кейси країн, що відновлювалися після воєн. Наприклад, Східний Тимор після завершення індонезійського правління у 1999-му втратив до 7 тисяч державних службовців. Це спричинило тотальний управлінський вакуум, що відчувається там досі.
Не пропустіть Це місто виживе, щоб плюнути на могили росіян
В Уганді натомість після громадянської війни у 1986-му державний апарат виявився неспроможним до трансформацій і захлинувся в управлінському колапсі. Відтоді відоме явище "держслужбовців-примар", які існували винятково у звітах про нараховану зарплату.
Є чимало позитивних прикладів. Наприклад, республіки колишньої Югославії, ставши незалежними країнами, вступили до Європейського Союзу або є офіційними кандидатами на вступ.
Український курс виживання
Війна в Україні – надзвичайне випробування для нашого суспільства. Соціальне, економічне, політичне. У перші найважчі місяці країна гідно витримала її удари. Виконуються соціальні зобов'язання. Виплачуються зарплати, стипендії, субсидії, пенсії. Усім громадянам, зокрема і тим, хто вимушено полишив домівки чи мешкає на тимчасово окупованих територіях.
Але вже постають питання стратегічного розвитку країни. Утримання армії, медицини, інші захищені статті бюджету вимагають трансформації державного апарату. В умовах значного скорочення фінансових надходжень доводиться шукати внутрішні резерви. У тому числі – за рахунок організаційної оптимізації.
У березні, під час першого секвестру, витрати на заробітні плати у державному секторі скоротили на 10%. Ці кошти спрямували на інші видатки. Таке скорочення – болюче для країни й публічних службовців, які забезпечують її життєдіяльність. У нас також є діти і родини. Але війна виснажує економіку і вимагає жертовності від усіх.
Ця жертовність полягає у готовності ухвалювати жорсткі рішення, які посилюють країну й започатковують механізми подальшого розвитку. Держава стає сильнішою, коли видатки на її утримання відповідають поточним і стратегічним потребам.
Публічні службовці працюють безпосередньо з громадянами у всіх сферах життя – освіті, охороні здоров'я, громадській безпеці. Вони мають бути результативними, оскільки довіра до них визначає ставлення суспільства до держави.
Цікаво Війна в Україні не затягнеться на довгі роки: тепер ми маємо все для перемоги
Адаптація до війни: лайфхаки держслужбовців
У Національному агентстві з питань державної служби ми опрацювали методологію, що дозволяє будь-якому органу публічної влади здійснити функціональний аудит і виокремити пріоритети. У такий спосіб визначається рівень відомчої адаптації до умов війни і поствоєнного періоду. Чи правильно організовано внутрішні процеси, чи ефективно витрачаються кошти, чи досягається максимальний результат.
Методологія дозволяє органам влади відмовитися від зайвих функцій та витрат. І навпаки – сконцентруватися на наданні послуг, необхідних людям. Адже в умовах війни частина функцій стає зайвою. Деякі потребують перегляду чи уточнення. На це і спрямовано наші зусилля.
Скажімо, на деякий час виглядають неактуальними питання управління територіальними органами на окупованих територіях. Персонал звідти виїхав у підконтрольні Україні регіони або перебуває у режимі простою, не маючи можливості виконувати обов'язки. У таких умовах виглядає правильним рішення заощадити видатки на утримання там персоналу та офісних приміщень.
Наголошую, що не ідеться про відмову держави від досвіду і знань цих публічних службовців. Їхня енергія потрібна для поточної діяльності й подальшої відбудови країни. Важливо лише знайти актуальні напрямки її застосування.
Наприклад, відчутно зросла вагомість сфери управління міграційними процесами з огляду на масові переміщення людей. А напрямки інфраструктурного відновлення і містобудування набуватимуть ваги упродовж багатьох років. Тож будемо приділяти увагу цим питанням. І туди – спрямовувати наявний у держави ресурс. Так уникнемо ризиків, які пережили інші держави, що відновлювалися після військових конфліктів.
Рекомендуємо Генсек ООН відчув всього лише на 0,001% те, що кожного дня відчуває більшість українців
Запропонований Національним агентством з питань державної служби підхід дозволяє кожному відомству визначити кількість і фаховість персоналу, необхідного для виконання уточненого переліку завдань. Відбудова країни вимагає нового погляду на управління суспільними процесами. Зокрема у форматі ініційованої президентом Національної ради з відновлення України від наслідків війни.
Функціональний аудит ми почали із себе. Вже отримали результати і визначаємо курс змін у Національному агентстві з питань державної служби. Далі запропонуємо методологію усім органам публічної служби. І міністерствам, і місцевому самоврядуванню.
Наша мета – сприяти публічним органам у наданні громадянам лише актуальних і якісних послуг. Аби разом сформувати каркас, довкола якого збудуємо нову публічну службу України.
Актуальне – у ЄС шоковані ракетним ударом по Києву з боку Росії: дивіться відео