Про це розповіли працівники галузі, повідомляє Голос.

За словами лоцмана з багаторічним стажем Олега Шустова, фахівців штучно утримують у філії "Дельта-Лоцман" ДП "АМПУ", а в разі звільнення відбирають право працювати за професією.

"У нас вводять штучні обмеження, щоб утримати на робочому місці. Є наказ, згідно з яким при звільненні, лоцман здає посвідчення. Це схоже на шантаж і це несправедливо. При звільненні мені довелося виплатити понад 46 тисяч гривень компенсації за проходження навчання в тренажерному центрі. За те, що недопрацював 1 місяць до 3-х років. Прикро те, що за добу роботи лоцман приносить значно більший дохід державі. Такий підхід нагадує викуп за "вільну", – підкреслив Шустов.

Його колега Сергій Рева упевнений, що змушувати лоцмана віддати посвідчення – це все одно, що відбирати у водія права в разі його звільнення з транспортної компанії.

"Я звільнився і зараз думаю, як мені скласти іспит, щоб знову отримати посвідчення. А головне навіщо? Хіба може лоцман за добу втратити всі професійні навички і кваліфікаційні знання, звільняючись з "Дельта-Лоцман" і працевлаштовуючись на роботу в приватне підприємство?", – поскаржився Рева.

За словами лоцманів, проблему можна вирішити, якщо б влада реформувала цю сферу. Однак, поки все робиться для того, щоб монополію зберегти. Фахівці стверджують, що в АМПУ і "Дельта-Лоцман" чинять моральний тиск на чинних лоцманів, позбавляючи їх права на гідні умови праці та оплату в приватних лоцманських підприємствах в Україні.

"У світі багато приватних лоцманських компаній. Я працював на лінії Китай – Австралія. В Австралії це дуже розвинене. Там все приватні компанії. Причому в одному порту може бути їх кілька. Лоцмани, які переходять в приватну компанію, мають колосальний досвід за плечима, при чому безаварійний. Монополія – завжди погано, у судновласника вибору немає. Він замовляє послугу у "Дельта-Лоцман". Компанія, яка тримає цю монополію – їй абсолютно не треба переживати з приводу підвищення якості послуг, що надаються. До неї так чи інакше будуть звертатися", – вважає Шустов.

Він висловив упевненість в тому, що на батьківщині у лоцмана немає перспектив, оскільки конкуренції на ринку немає і всі умови роботи диктує один монополіст. За цією причини багато лоцманів Україну залишають.

"Багато хто йде. Нещодавно 5 – 6 осіб пішло в Перську затоку працювати. Враховуючи, що вимога до лоцмана – це диплом капітана, то людина в море з таким дипломом заробляє набагато більше. Тут такий же фахівець, виконуючи не менше відповідальну роботу, а частіше навіть більш стресову і нервову, заробляє значно менше", – поскаржився лоцман з багаторічним стажем Сергій Рева.

Керівництво ДП "Дельта-Лоцман" підтвердило факт відтоку фахівців. За словами начальника філії "Дельта-Лоцман" ДП "АМПУ" Олександра Голодницького, зарплати сьогодні не дотягують до рівня 2013 – 2014 років.

"На сьогодні прямої пропорції ще не досягнуто. У 2013-му році це був еквівалент в прив'язці до валюти. Сьогодні це менше", – сказав він.

"Дельта-лоцман" – структурний підрозділ держпідприємства "Адміністрація морських портів України" (ДП "АМПУ"), створене на базі ДП "Дельта-лоцман". Філія "Дельта-лоцман" ДП "АМПУ" надає послуги лоцманського проведення суден та регулювання руху суден в акваторіях і на підхідних каналах усіх морських портів і терміналів України, на Бузько-Дніпровсько-лиманському (БДЛК), Херсонському морському (ХМК) і Керч Єнікальському (КЕК) каналах, глибоководному судновому ході (ГСХ) р. Дунай – Чорне море.