Що сталося?

Вкотре парламентарі довели: приймати закони "під" когось за вказівкою адміністрації вони можуть за лічені години, порушуючи всі норми і процедури. Коли мова йде про ухвалення дійсно важливих документів для поліпшення соціально-економічного становища українців, то слуг народу, ніби вітром здуває з парламенту.

Спектакль під назвою "Даєш Юрія Луценка на генпрокурора" триває близько місяця. Після того, як з великими зусиллями вдалося відправити у відставку Віктора Шокіна, в ЗМІ раптово в якості його наступника з’явилося прізвище колишнього міністра внутрішніх справ, нинішнього лідера фракції БПП у парламенті – Юрія Луценка.

Спочатку це було сприйнято, як жарт, оскільки діюче законодавство не дозволяє обіймати цю посаду людині без фахової освіти. До того ж, Луценка чудово пам’ятають на посаді глави МВС в двох урядах Юлії Тимошенко. Його діяльність постійно супроводжувалася скандалами. Щодо її результатів, то вражаючими їх не назвеш. Реформу МВС він не провів. Хіба що скасували ДАІ, але коли аварії на дорогах виросли в рази, службу повернули назад.

Однак згодом стало зрозуміло, що призначення Луценка на посаду генпрокурора – цілком серйозно, і його кандидатуру явно підтримують в Адміністрації Президента і Петро Порошенко зокрема. Оперативно були підготовлені два законопроекти, що дозволяють очолити ГПУ особі без юросвіти.

Такий поворот сподобався не всім фракціям. Зокрема, фракція "Об’єднання "Самопоміч" заявила, що генпрокурор без освіти стане лише перешкодою для правосуддя в Україні. Категорично проти виступила фракція Радикальної партії Олега Ляшка. Та фракції коаліції не звернули на це уваги та із завзятістю стали протягувати новий закон.

Перша спроба в кінці квітня зазнала фіаско. Не знайшлося голосів навіть для внесення до порядку денного. Не вдалося це і 10 травня. Розглядали вже альтернативний законопроект, але завадили депутати "Самопомочі". Представники фракції вирішили зняти момент голосування на відео, щоб не допустити "кнопкодавства". Коаліції не вистачило двох голосів.

Лише з третьої спроби парламентарі проголосували за новий закон. Петро Порошенко навіть відмінив візит до Великобританії, щоб особисто проконтролювати голосування. Традиційно на допомогу коаліції прийшли депутатські групи "Воля народу" та "Відродження", до складу яких входить чимало колишніх "регіоналів".

Такий "нахрап" викликав обурення у деяких депутатів. Зокрема, Мустафа Наєм переконаний, що це черговий "договорняк". "Воля народу" та "Відродження", на його думку, голосуючи за цей закон, отримали конкретні преференції або в бізнесі, або у політичних колах, або на майбутніх виборах. Втім, думки політичних експертів не настільки однозначні. Політологи не впевнені, що Юрій Луценко, "під" якого так оперативно ухвалили закон, зможе зламати корупційну прокурорську систему.

Однак вважають, що нинішня редакція закону дозволить нарешті побороти прокурорську мафію. У той же час нардеп Віктор Чумак на своїй сторінці у Facebook, спостерігаючи за таким блискавичним "бліцом" у парламенті, попросив таблетку від амнезії, натякаючи, що саме таким чином ухвалювали більшість законів при Януковичі.

Як би там не було, навіть якщо дійсно новий закон допоможе побороти корупційну прокурорську мафію, хіба це привід для порушення чинного законодавства? Голосування за зміни, підпис президента, миттєвий друк закону в "Голосі України" аж занадто нагадує часи Януковича, коли при прийнятті потрібних йому законів, порушували всі демократичні засади. Чи нинішня влада забула, з чого почалося чергове протистояння на Майдані в 2014 році, коли були ухвалені "диктаторські" закони?

На жаль, влада під приводом нібито благородних цілей, знову повертається до старих методів. Адже нема жодних гарантій, що діюча влада наступного разу не використає свої силові методи для ухвалення набагато менш демократичних законів.

Коментарі нардепів і політологів

Мустафа Наєм , народний депутат, фракція БПП

Немає значення, яке прізвище у генпрокурора. У мене нема жодних сумнівів, що партії "Воля народу" та "Відродження", голосуючи за цей закон, отримали конкретні преференції або в бізнесі, або у політичних колах, або на майбутніх виборах. Віталій Хомутиннік, який працював з Арбузовим, який сидів на Грушевського, коли вбивали людей, і цей чоловік хоче, щоб у нас був принциповий генпрокурор?

Коли ми бачимо, що відбувається на митниці, коли ми бачимо, що в день голосування розпочинаються обшуки в офісі "Укргазвибодування" і ми знаємо, хто на цю компанію претендує, у цій ситуації говорити про те, що генпрокурор буде чесним, прозорим і буде за щось боротись...

Віктор Чумак, народний депутат

Бліц може бути не тільки в журналістиці. Бліц може бути і в законодавстві. Сьогодні в режимі бліц може бути призначений Генпрокурор.

До обіду планують прийняти проект закону 4645, який не винесений до порядку денного, текст якого не розданий народним депутатам, а після обіду призначити і самого Генпрокурора – Юрія Луценка.

За обідню перерву спікер зобов'язаний його підписати, передати президенту. Той провести експертизу, отримати відповіді від всіх причетних міністерств та відомств думки щодо застосування/не застосування права "вето", підписати його, оприлюднити в газеті "Голос України", підготувати подання на призначення генпрокурора, направити його до ВРУ, комітет ВРУ розглянути подану кандидатуру, внести постанову до Голови ВРУ, отримати висновки юридичного та головного науково-експертного управлінь і внести в зал. Зал проголосувати за внесену постанову. Президент видати відповідний Указ.

І все це, само собою, в абсолютно законний спосіб.

Я нічого не забув?

А мені потрібна амнезія. Хоча б часткова.

Володимир Фесенко, глава правління Центру прикладних політичних досліджень "Пента"

Сьогодні важливо, щоб на посаді генпрокурора була б людина не з прокурорського середовища. Завдання нинішнього генпрокурора обмежені в часі і за повноваженнями. Єдине, що в новому законі прийнято "під" Юрія Луценка – це те, що генпрокурор може бути без профільної освіти. Нова редакція більш прогресивна.

Закон в цілому стосується інших важливих речей. Він зламає кругову поруку в прокуратурі. Він зупиняє дію прокурорського самоврядування. Це була груба помилка, допущена в минулому році, коли корумпована прокуратура сама собою і управляла. Закон допускає можливість чисток в прокуратурі і є продовженням реформи прокуратури.

Головне – перетворити прокуратуру з карального органу і монстра в звичайний функціональний елемент судової системи. Як в європейських країнах. Це завдання може виконати і політичний призначенець .

Можна сперечатися щодо кандидатури Юрія Луценка на посаді генпрокурора. Бажано було б, щоб цей пост зайняв нейтральний юрист. Але є таке поняття – "професійний ідіотизм". Адвокати та інші юристи працюють в одній зв'язці. Функція адвокатів – правильно занести гроші, а не демонстрація в суді своїх ораторських талантів і знання законів.

Зрозуміло, що Петро Порошенко буде призначати того, хто йому буде лояльний. Хто б не був на посаді президента, діяв так само. Ніхто з провідних політиків не вірить в незалежного прокурора. Важливо змінити прокуратуру, а не шукати варіант незалежного генпрокурора. Треба бути реалістом.

Тарас Чорновіл, політичний експерт

В новому законі про Генпрокуратуру є тільки одна норма, яка дозволяє його використати "під" конкретну людину. У випадку Юрія Луценка це, можливо, має право на життя. Але якщо мова буде йтиме про наступників, потрібно повернутися до діючої норми, щоб юросвіта була обов’язковою.

Треба відзначити, що ми ніяк не можемо провести реформу прокуратури. Хоча вже змінилося три генпрокурори. Новий закон дозволяє змінити ситуацію. Затягування ситуації дає можливість зацементуватися прокурорській мафії.

Суть закону зовсім в іншому. В ньому написана важлива норма, запропонована колишнім заступником генпрокурора Давідом Сакварелідзе щодо створення Генеральної інспекції, що дозволить провести чистки в прокуратурі.

Крім того, що не менш важливо, відтермінований вступ в силу прокурорського самоврядування. Це положення – коли прокурорська мафія сама себе організувала, і може залишитися непорушною. Будь-який новий генпрокурор не може нічого змінити. Наразі набуття ними повноважень буде відкладено до того часу, поки прокуратура не буде почищена і реформована.

Прийнятий закон ламає безперервність, коли посади в прокуратурі займали одні й ті самі кадри. Діюче законодавство передбачає, що на місцевому рівні не можна обіймати посаду, якщо не маєш п’ятирічного досвіду. П’ять років досвіду – це, починаючи, щонайменше, з часів Януковича. Мерзотники, які саджали майданівців, воювали проти чесного бізнесу, надалі поновлюються на інших посадах в прокуратурі. Ухвалений нині закон надає право приймати на посади людей, які в прокуратурі ніколи не працювали.

Заочне засудження, яка дозволить осудити винних в розстрілах Майдану, в одеській трагедії тощо. Треба притягнути до відповідальності команду Януковича. Наразі їх можна заочно засудити в одному випадку: якщо вони оголошені Інтерполом в міжнародний розшук. Янукович і всі його чиновники уникнули міжнародного розшуку, оскільки в Інтерполі серйозну роль грає Росія. Новий закон дозволить притягнути їх до відповідальності.

Нагадаємо, 12 травня Верховна Рада ухвалила за основу і в цілому законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Генеральної прокуратури України” (реєст. №4645), що дозволяє призначати Генеральним прокурором особу без вищої юридичної освіти.

Читайте також: Нардепи прийняли скандальний закон "під Луценка": що далі?