Закон про референдум повинен бути дієвим

Проведення всеукраїнського референдуму гарантовано Конституцією України – III розділ. Утім, наголошують експерти, закон протягом багатьох років перебував у замороженому стані.

Читайте також У яких випадках варто заборонити подвійне громадянство: коментар Кулеби

За словами глави Комітету виборців України Олексія Кошеля, ми довго втрачали можливість використання такого надзвичайно дієвого інструменту демократії, як референдуми. А тема проведення референдуму використовувалася політиками для піару. При цьому була не публічна домовленість: далі ініціатив і акцій тема референдуму не рухається.

Було багато прикладів, коли партії збирали підписи, приносили в ЦВК чи до Верховної Ради і заявляли про референдум. І все. За винятком 2000 року, коли президент Кучма провів референдум щодо змін до Конституції. Але цей процес складно було назвати референдумом через велику кількість зауважень щодо чесності результатів,
– зауважує Олексій Кошель.

До того ж, умовні результати референдуму так і не були імплементовані в законодавство.

Кучма
Кучма провів сумнівний референдум, результати якого так і не були втілені / Фото Facebook

Політолог Андрій Вігірінський зазначає: одна з форм демократії – участь громадян у загальнонаціональному і місцевому референдумах. А ці закони в нас фактично відсутні.

До уваги Чи будуть виносити питання про особливий статус Донбасу на референдум: думка Разумкова

Тому, підсумовують експерти, закони потрібні. Треба продумати тільки одне: щоб механізмом референдуму не зловживали.

Головне – щоб інструмент референдуму був і не надто простий, і не складний з точки зору реалізації. Аби не було, як з петиціями на сайті президента: звернення про все на світі – кадрові призначення, заборони кафе тощо,
– зауважує Андрій Вігірінський.

Цікаво Якби парламентські вибори відбулися зараз: кого підтримують українці

Що буде в новому законі?

Як розповіла 24 каналу народна депутатка від фракції "Слуга народу" Євгенія Кравчук, до документу входитимуть також законопроєкти про місцеві референдуми, відкликання місцевих депутатів, законодавчі ініціативи від народу. І ті, що стосуватимуться судової реформи – про мирові суди та суди присяжних.

Цей законопроєкт готувався з українськими та міжнародними експертами, науковцями. Вони дали позитивні висновки щодо нього. Також він відправлений у Венеціанську комісію, чекаємо висновок і від цієї інституції,
– зазначила Євгенія Кравчук.

Депутатка також пояснила, чим цей законопроєкт відрізняється від звичайних статей в Конституції. Адже саме питання регламентується. Проте не було описаної процедури, як його проводити. Новинкою є і те, що можна запровадити електронне голосування під час референдуму.

Читайте також Інститут першої леді: навіщо це Зеленському та що робили дружини інших президентів

У пояснювальній записці мовиться, що предметом всеукраїнського референдуму можуть бути питання:

  • затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України. Тобто мовиться про про загальні засади, вибори, сам референдум, правосуддя та інше;
  • загальнодержавного значення;
  • про зміну території України;
  • про втрату чинності законом України або окремими його положеннями.
  • водночас референдум не допускається щодо законопроєктів з питань податків, бюджету та амністії.

Питання всеукраїнського референдуму повинно мати чітке і зрозуміле формулювання, що не допускає різних тлумачень. Відповідь на нього має бути "так" або "ні".

референдум верховна рада

За народною ініціативою можна буде скасувати закони? Фото 24 каналу

Водночас співголова ради спілки "Реанімаційний Пакет Реформ" Юлія Кириченко підкреслює: ініціювати відміну закону на референдумі можна, а от ухвалювати – ні. Референдум, наголошує експертка, не є процедурою для доопрацювання законних актів, які закладатимуть правові норми.

Андрій Вігірінський зазначає: важливо, щоб було чітко прописано: хто має право на збір підписів? Як вони перевірятимуться? Які терміни проведення референдуму, бо для цього потрібні гроші з бюджету. Форми агітації, формулювання питань, щоб не було маніпуляцій. Головне – в чому суспільна необхідність всеукраїнського референдуму?

Червоні лінії закону про референдум

Згідно статті 74 Конституції України – референдум не допускається щодо законопроєктів з питань податків, бюджету та амністії. Експерти наголошують: треба поставити чіткі рамки, щоб не було двозначного тлумачення.

Чітко провести червоні лінії. Щоб проведення референдуму не призвело до зростання сепаратистських тенденцій, розгойдування суспільства. Це стосується питань мови, повноважень органів влади місцевого самоврядування. Не повинно бути завуальованих питань, які могли б призвести до збільшення ролі регіонів. Це серйозні ризики для держави,
– наголошує Олексій Кошель.

сепаратизм
Головне, щоб були чіткі запобіжники щодо сепаратизму / Фото Getty

Євгенія Кравчук наголосила, що питання щодо територіальної цілісності на референдум виносити не можна. Але щодо території загалом – можна. Є стаття 73 Конституції України, яка якраз це дозволяє. Там все так прописано, що фактично може мовитися лише про збільшення території. Тобто ратифікацію міжнародних договорів.

Також, за словами депутатки, на всеукраїнський референдум можуть виноситися загальнодержавні питання. Наприклад, чи можна продавати іноземцям землю. Крім цього, можуть виноситися й питання щодо змін до Конституції – до розділу I, III та XII. Там закріплені базові положення, які не можна змінити в залі Ради, навіть якщо є 300 голосів. Мовиться про основні державні дані, гілки влади, функціонал та основні права і обов'язки, які там закріплені.

Конкретний приклад: очевидно, що питання подвійного громадянства, яке прописане в одному з цих розділів, потрібно все-таки через референдум проводити, щоб вносити зміни до Конституції,
– підкреслила Кравчук.

За словами Юлії Кириченко, не можна виносити на всеукраїнський референдум кадрові питання, також ті, що передбачають обмеження або скасування прав людини.

Цікаво Рейтинги Зеленського і Смешка: чому їм довіряють українці

Крім того, зазначає експерт, є другий запобіжник – Конституційний суд. КСУ має право розглядати конституційність питання референдуму за народної ініціативи.

Місцеві референдуми

Фахівці переконані: спочатку краще запустити місцеві референдуми. Зокрема, говорить Олексій Кошель, це досить дієвий механізм.

ЄС
З референдумами про вступ до НАТО і ЄС не варто поспішати / Фото Getty

Андрій Вігірінський також переконаний: не можна зараз говорити про всеукраїнський референдум щодо вступу до НАТО або ЄС. Україна не відповідає критеріям цих організацій. НАТО і ЄС не приймуть наші заявки. Як тоді забезпечити виконання такого рішення референдуму?

В Україні немає історичної правової традиції участі в референдумах. Краще розпочати з місцевих референдумів. Щоб не знівелювати значення загальнонаціонального. Навчити людей голосувати і приймати на себе відповідальність на місцевому рівні. Аби людина могла зрозуміти значення участі в голосуванні,
– зауважує Андрій Вігірінський.