Посада антикорупційного прокурора з'явилася в результаті антикорупційної реформи. Нагадаємо, 16 квітня 2015 року було створене Національне антикорупційне бюро (НАБ). З 1 жовтня поточного року до роботи приступили його працівники — антикорупційні детективи. Їхнє завдання: виявляти корупціонерів серед найвищих посадовців країни. Але за кримінально-процесуальним кодексом слідство, в тому числі – і антикорупційне, не може здійснюватись без контролю з боку прокуратури. А оскільки нашу "стару" прокуратуру важко назвати взірцем безкорупційності, було прийнято рішення створити нову антикорупційну прокуратуру, яку і очолить, власне, антикорупційний прокурор.

Читайте також: Хто такі антикорупційні детективи і для чого вони Україні

Без цього призначення НАБ займалися виключно розсилкою листів і зверненнями у різні інстанції. Тепер вони мають повний набір для початку проведення повноцінних розслідувань.

Як обирали нового прокурора

Заяви на участь у конкурсі на посаду антикорупційного прокурора до конкурсної комісії подали 300 осіб. З них відібрали 128 претендентів для проходження співбесіди. Про ці кандидатури говорили, зокрема, і в ефірі телеканалу "24".

Фінальне рішення конкурсної комісії не обійшлося без скандалу: нардеп Мустафа Найєм викрив намагання комісії провести засідання нишком і в інший день, ніж це передбачалось, аби уникнути відповідальності перед громадськістю.

У "фінал", зрештою, вийшли два претенденти на посаду: прокурор зі Львова, учасник АТО Максим Грищук та перший заступник прокурора Криму Назар Холодницький. Із них Генпрокурор Віктор Шокін обрав і призначив на посаду останнього.

Читайте також: Новий антикорупційний прокурор: ТОП-факти про Холодницького

Зауважимо, що склад самої конкурсної комісії, що обирала прокурора, також не раз змінювався через підозри у заполітизованості її членів.

Обов'язки антикорупційного прокурора

Очікуємо, що антикорупційний прокурор разом з главою НАБ мають стати головними "інструментами" у боротьбі з корупцією серед вищих посадовців.

Перша функція нового прокурора – здійснення нагляду за додержанням законності під час проведення оперативно-розшукової діяльності під час досудового розслідування Антикорупційним бюро. Друга – підтримка державного обвинувачення. Спеціалізований антикорупційний прокурор буде проводити державне обвинувачення і представляти інтереси держави в судах.

Простіше кажучи, антикорупційний прокурор має слідкувати, щоб антикорупційні детективи не порушували законодавство, коли будуть викривати корупціонерів. І так само антикорупційна реформа вимагає від нового прокурора слідкувати, щоб викриті корупціонери не уникли законного покарання.

Золота середина повноважень

За словами аналітика Міжнародного центру перспективних досліджень Анатолія Октисюка, головна проблема полягає в тому, що антикорупційний прокурор, з одного боку, не має займатися самоуправством і "махновщиною", і для цього його діяльність має бути підзвітна Генпрокуратурі.

Це позитив з того боку, що якщо ми не бачитимемо конкретних дій антикорупційної прокуратури, то відповідальність буде на Генпрокуратурі. Крім того, можна буде прослідкувати певні політичні взаємозв'язки. З іншого боку – політично залежний антикорупційний прокурор не зможе на 100% ефективно виконувати покладені на нього суспільством обов'язки. Ускладнюється це ще й тим, що нікому з вищих керівників держави не вигідно мати абсолютно незалежного борця з корупцією.

Не бездоганний антикорупціонер

Сама персона новообраного прокурора Холодницького має багато знаків запитань. Відома, зокрема, історія у ЗМІ, за часів роботи Назара Холодницького з прокурором Василем Федоренком у Києво-Святошинському районі, коли було чимало гучних оборудок із землею.

Громадське суспільство вважає, що можна було і набагато кращу кандидатуру знайти і підібрати, ніж сам Холодницький, який має негативний "шлейф",
— відзначив у коментарі сайту "24" Анатолій Октисюк.

Час покаже

На сьогодні стосовно антикорупційного прокурора і його діяльності, так само як і діяльності НАБ, є скептицизм і в експертному середовищі, і у громадянському суспільстві.

Вони не вірять. З ними не комунікують, не пояснюють, що і як має бути. У регіонах чекають конкретних випадків і притягнень,
— уточнив Октисюк.

Але варто все-таки дочекатись, як буде організований сам процес роботи НАБ, і вже за місяць-два діяльності антикорупційних органів стане ясно, яку роботу виконали і вони, і антикорупційний прокурор, і якої вона якості.

Детально про антикорупційну реформу читайте у матеріалі: Реалії боротьби з корупцією: кого, за що і коли каратимуть?