Коротко про головне щодо корупційних схем в "Укроборонпромі"
• Початок війни. Група молодиків вступає у змову з оборонними чиновниками. Вони скуповують військові запчастини у російських контрабандистів, а також по складах української армії. Накручують ціну у рази і за змовою з державним концерном "Укроборонпром" продають на його заводи.
Читайте також: Космічні суми і головні фігуранти: друга частина резонансного розслідування про "Укроборонпром"
• До групи входять: тепер вже колишній замсекретаря Ради нацбезпеки і оборони Олег Гладковський, його син Ігор, колишній працівник концерну Віталій Жуков, Андрій Рогоза – дрібний жулік, спеціаліст із контрабанди (трьох останніх журналісти називають у розслідування "хлопчики"). Центром оборудок стає підставна компанія "Оптимумспецдеталь", скорочено – Оптима.
Старший і молодший Гладковські
Віталій Жуков
• Група заробляє понад чверть мільярда гривень. Значну частину роздає на хабарі і відкати. Молодший Гладковський відповідає за тиск на оборонних чиновників. А старший переконує, що нічого про це не знав.
Важливо: після виходу в ефір першої частини розслідування Bihus.info Президент Петро Порошенко заявив, що підписав указ про звільнення Олега Гладковського з посади першого заступника голови РНБО. А також закликав НАБУ розслідувати резонансні публікації журналістів "Наші гроші з Денисом Бігусом" щодо корупції в "Укроборонпромі".
Висотоміри та ремонт АН-26
Серед листувань учасників корупційних схем журналісти знайшли щонайменше одну, де Олег Гладковський був не просто в темі, а де йому "хлопчики" відраховували долю.
Периписка Жукова і Гладковського про висотоміри
Що таке висотомір? Висотомір – невеликий авіаційний прибор. Важливий, адже визначає положення літака у повітрі. Дуже дорого коштує, щоправда, не настільки дорого, наскільки Гладковський із Жуковим здерли за ці прибори із "Укроборонпрому".
Як виглядає висотомір
АН-26 – радянський військово-транспортний літак. Донині ці літаки стоять на озброєнні у пострадянських країнах. І донині ці країни ремонтують свої військові АНи у Києві, на заводі концерну "Укроборонпром". Наприклад, Казахстан.
Ось один із казахських бортів сідає в Жулянах і цей самий завод, який ремонтує АНи.
АН-26 та завод
Президент Порошенко розповідав про українську відновлену оборонку на цьому ж заводі, який ремонтує АНи. Порошенко вчергове підкреслював незалежність від російських комплектуючих.
Читайте також: Татковий синок та консул на Сейшелах: що потрібно знати про Ігоря Гладковського
Однак є речі, про які іноземним друзям не розповідають. АН-26 сконструйований в Україні, але деякі частини до нього обхідними шляхами завозили саме з Росії. Ціна на ці частини по дорозі зростала в рази. А заробляли на цьому теж президентські друзі. От тільки – вітчизняні.
До чого тут директор "Укроборонпрому" Павло Букін
За постачання частин до АНів відповідав не сам ремонтний завод, а інше підприємство концерну – "Укрспецекспорт". Офіційно придбати військові деталі у Росії "Укрспецекспорт", звісно, не міг.
Апріорі, з 2014 року будь-яка співпраця з РФ була припинена,
– заявляв Роман Романов, директор ДК "Укроборонпром" (2014 - 2018)
Тодішній керівник підприємства, а нині директор усього "Укроборонпрому" Павло Букін, звертається до посередників – до Жукова з Гладковським.
Із Жуковим родина Букіних, судячи з їх переписок, дружила. Вони навіть разом планували сімейний відпочинок на узбережжі Франції вартістю в 60 тисяч євро. Водночас Букін страшенно не хотів, щоб хтось у концерні знав про його зв’язок із Жуковим.
Букін просить Жукова не з'являтися в центральному офісі концерну
І, здається, відомо, чому Букін так відповів. Влітку 2016 року Букін висилає Жукову перелік потрібних деталей вистомірів і приблизні суми замовлення
Букін надсилає замовлення
Жуков із Гладковським молодшим беруться за справу.
Як везли висотоміри з Росії в Україну
Деталі треба було завести умовно "чисто", з усіма документами. Прилади російського виробництва потягом везуть в Москву. Там їх оформлюють і літаком відправляють до ОАЕ. Передають з однієї фірми на іншу. А потім, перетворивши на папері на запчастини до цивільного вертольота, везуть у Київ. В Україну вантаж приходить уже відмитий, ніби не російський. У Києві його розмитнюють вже як висотоміри і продають в "Укроборонпром".
Шлях частин з Росії до України
Навесні 2017 року концерн радісно оголошує: Україна успішно виконала казахський контракт.
Жуков листується з посередником
Ура! "Хлопчики" врятували казахський контракт, допомогли "Укроборонпрому", "захистили" репутацію країни на міжнародній арені. Яка різниця звідки вони ті висотоміри притягли? Але нумо повернемося до листування, в якому Букін замовляє ці деталі у групи Жукова-Гладковського. Раніше ми його дещо скоротили, а от зараз наведемо повністю:
Перписка Букіна і Жукова
Тобто Букін, тоді очільник "Укрспецекспорту", а нині підвищений до головного директора всього концерну, не панікував через зрив міжнародного контракту. Ні, він звернувся до "хлопчиків" із пропозицією: є гроші, давайте освоїми. І освоїли успішно.
Продовження розслідування вийде на сайті 24 каналу о 20:00 та 20:15, слідкуйте.