Про розширення повноважень президента
Борислав Береза зазначив, що розширення повноважень президента у вигляді надання права звільняти та призначати на посади директорів НАБУ і ДБР, не були прописані у програмі Зеленського.
Читайте також: Президенту хочуть дозволити призначати керівників НАБУ та ДБР
"Питання, що президент хоче мати право обирати голову ДБР. Це все Порошенко ще на себе надягав, і тоді Зеленський казав, що це ганьба, а зараз хоче це узаконити?", – сказав Береза.
Я щось не розумію. Я щось не пам’ятаю, щоб в нього це було в програмі, щоб десь він обіцяв таке. Більше того, я не пам’ятаю, щоб десь він казав, що він буде утворювати якісь регуляторні органи. В нас парламентсько-президентська республіка, чи повертаємося до часів Януковича?
– наголосив колишній нардеп.
Що відомо про розширення президентських повноважень
Разом зі зняттям недоторканності депутатів можуть зрости повноваження перзидента. Нардепи проголосували за включення до порядку денного сесії Ради законопроєкту, що розширює повноваження президента в утворенні незалежних регуляторних органів. Вони направили його до Конституційного суду для отримання висновків. Згідно з правками до закону, Зеленський зможе самостійно звільняти та призначати на посади директорів НАБУ і ДБР.
Про народовладдя
У Верховні Раді 3 вересня більшістю проголосували за внесення до порядку денного сесії Ради законопроєкту щодо народовладдя. Він передбачає можливість народу вносити свої законопроєкти до парламенту. Однак відсутність наразі процедури такого законопроєкту може призвести до негативних наслідків в майбутньому.
Читайте також: Народ зможе подавати законопроєкти до парламенту: Рада зробила перший крок
"Ідея сама є. А процедура є? Хтось процедуру виписав? Ні, процедури немає. А визначення народу?", – підкреслив він.
Колишній нардеп припустив, що згодом таким чином можуть просувати небезпечні для України законопроєкти.
А ви знаєте, що буде потім? Потім хтось подасть закон, де буде амністія для бойовиків на Донбасі. Депутати скажуть: "А це народ хоче, це ж не ми подали. Ви бачите? Ми незалежні. Ми не хочемо, але народ вимагає. Ми ж народні обранці. Ми повинні голосувати". І буде амністія. Так буде реалізовано план Штайнмайера. Після того буде ще одне – наприклад, дати олігарху Петренка можливість одноосібно видобувати бурштин. Це буде закон, який теж подасть народ. І ще такі закони будуть. Вони будуть вибірково прийматися. Але це ж народ буде подавати,
– наголосив Береза.
Також він додав, що через це може утворитися законодавчий спам, яким треба буде вміти управляти. "І з ним повинні працювати ще комітети, і комітети повинні проводити експертизу, і ще антикорупційний спектр. Це дуже великий обсяг роботи, яку повинен хтось робити за якісь гроші. Де брати тих людей, де брати той час – великі питання", – пояснив колишній нардеп.
Що відомо про законопроєкт щодо народовладдяЗаконопроєкт до Ради вніс Володимир Зеленський. За його внесення до порядку денного сесії Ради проголосували 3 серпня більшістю голосів. Далі документ передадуть на розгляд Конституційного суду.
Законопроєкт планують реалізувати, внісши зміни у 93-ю статтю Конституції. Зокрема, додати до неї слово "народ" та абзац: "Закон приймається відповідно до вимог законодавчої процедури, визначеної Конституцією України та законами України".
Ініціатива передбачає те, що український народ зможе подавати власні законопроєкти до парламенту. Наразі право подавати законопроєкти до Верховної Ради належить президентові, народним депутатам і Кабінету міністрів. Тепер список, ймовірно, розширять, але досі невідомий механізм, за яким люди зможуть подавати свої законопроєкти.
Про зняття депутатської недоторканності
Береза зазначив, що зняття депутатської недоторканності – це очікуваний крок від нової влади. Адже це та обіцянка, яку президенту Володимиру Зеленському було корисно реалізувати.
До теми: Депутати на собі відчують наслідки корумпованої системи, – Шабунін про зняття недоторканності
На його думку, Володимир Зеленський отримав той парламент, який можна буде пресувати. А депутати показали, що виконують свої обіцянки. Та залишається єдине запитання: а що ж всі ми отримали?
Береза наголосив, що він завжди був проти зняття недоторканності. До того ж, у Венеційській комісії також зазначали, що в країнах з молодою демократією, серед яких і Україна, це – неможливо.
Що таке Венеційська комісія?Дорадчий орган Ради Європи з питань конституційного права. Вона надає висновки про відповідність проєктів законодавчих актів європейським стандартам та цінностям. Комісія є форумом, в ході якого країни можуть обмінюватися інформацією, вчитися один у одного, обговорювати ідеї та проєкти, пов'язані з конституційними питаннями.
Береза пояснив, що зняття депутатського імунітету може бути небезпечним. Адже може призвести до узурпації влади або до взяття під контроль депутатів, наприклад, СБУ, МВС, ГПУ чи будь-яку іншу структуру. А це може призвести до тоталітаризму в країні.
Гаразд, зняття пройшло. Але скільки ж разів в попередній Раді були зняття депутатської недоторканності. А хтось сидить? Ні. То, можливо, питання було не в цьому,
– зауважив він.
Й додав, що зараз й так є 226 голосів, які завжди можуть зняти недоторканність з народних обранців.
"У Європі немає жодної країни, де б у депутатів тою чи іншою мірою не було б імунітету. Україна завжди шукає свій велосипед. Побачимо, що буде далі", – підсумував колишній нардеп.
Зазначимо, що 3 вересня народні обранці більшістю голосів підтримали зняття депутатської недоторканності. За позбавлення імунітету віддали свій голос 373 депутатів.
Що таке депутатська недоторканність?Депутатська недоторканність гарантує депутату те, що його не притягуватимуть до кримінальної, адміністративної чи іншої відповідальності без згоди на це ВРУ. Завдяки недоторканності депутати мали захист від можливого тиску з боку виконавчої і судової гілок влади – вона убезпечувала від немотивованих кримінальних переслідувань.
З 1 січня 2020 року всі депутати стануть офіційно "доторканними". Проте можливість для політичних переслідувань через парламентську діяльність буде зведена до мінімуму. Депутатів не можна буде посадити за їхні висловлювання, а от за кримінал – так. Нардепи не нестимуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання в парламенті та його органах, сюди не входять образи та наклеп.