Про судову реформу в Україні

– Судова реформа в Україні не була провалена. Адже провал означає остаточну поразку й відсутність будь-яких позитивних змін. У той момент, коли шанси на позитивні зміни ще існують, говорити про провал – це займатися самобичуванням.

Цікаво! "Екс-смотрящий" за вугіллям під крилом Кононенка: бізнесмен Кропачов нарешті дав інтерв'ю

– Якщо нам вдалося нормально зробити, наприклад, Вищий антикорупційний суд, то значить ми маємо механізми та інструменти, які дозволять повторити це в інших випадках.

– Колишній заступник глави Адміністрації Президента Порошенка Олексій Філатов, який керував судовою реформою, досяг успіху у частині створення каркасу нової судової системи. Щодо кадрової політики – не знаю, який він мав вплив. Я не помічав, щоб він впливав на якісь з посад.

Які рішення свідчать про провал судової реформи? • Конституційний суд України скасував статтю, яка передбачає покарання за незаконне збагачення.
Окружний адміністративний суд Києва відсторонив Уляну Супрун з посади виконувачки обов'язків міністра охорони здоров'я з "ознаками очевидної протиправності".
Окружний адміністративний суд Києва поновив на посаді голови ДФС Романа Насірова та зобов'язав виплатити йому упущений заробіток.
Під час Революції Гідності суддя Окружного адмінсуду Богдан Санін заборонив будь-які мирні зібрання на Майдані. А потім суддя Євген Аблов взагалі зобов'язав "Беркут" розігнати Майдан.

– У будь-якій системі державного управління існує піраміда, де є люди та інституції, а є процедури. Найголовнішим в системі, як не дивно, є саме процедура. Вже потім інституція, і лиш тоді люди. Але люди роблять так, аби інституції працювали, а процедури виконувалися.

Люди – це те, що на виду. У світі стається не так багато авіакатастроф. Але кожен випадок у всіх на очах. Кожен випадок проходження кваліфікаційного оцінювання людини, до якої немає довіри та яку вважають недоброчесною, псує всі зусилля, витрачені до того.

– Щоб не дати судовій реформі провалитися, потрібно певною мірою переформатувати ВККС й дати справжній громадськості більше можливості впливати на процес. А також передивитись певну частину висновків ГРД й знову провести якесь оцінювання.

Андрій Козлов
Андрій Козлов

– Але поки що думаю, як це зробити. Адже й попереднє оцінювання всіх суддів вважалося Венеціанською комісією екстраординарною процедурою. Запустити її вдруге – це велика праця. Але очевидно, що в дуже багатьох випадках це потрібно робити.

Про звільнення з ВККС

– Претензія, судячи з тої інформації, яка зараз просочилася, полягає в тому, що я не зупинив дію свідоцтва про адвокатську діяльність. Насправді в пані Денісової було і рішення про надання мені адвокатського свідоцтва, і витяг з реєстру про її призупинення. Але чомусь це без жодних пояснень не врахували.

Дізнався про рішення зі ЗМІ: читайте детальніше про те, чому та як звільнили члена ВККС Андрія Козлова

– Ті члени комісії, які обрані З'їздом суддів, більш захищені. Тому що одним голосом їх звільнити не вийде. У мене таке враження, що зараз таким чином підіймаються ставки, щоб завести певну кількість своїх людей.

– А потім, коли почнеться процес переформатування, вдало торгуватися за те, щоб вони або залишилися там за чиєюсь квотою, або виторгувати ще щось. Іншого пояснення, знаючи цинічність української політики, я знайти не можу.

Скільки нових суддів прийшло в систему

– Певна частина суддів Верховного суду, певна частина суддів Вищого антикорупційного суду. Якась кількість зайде цього року, от зараз конкурс на посади в судах першої інстанції.

Дуже важливо, що серед людей, які є у Верховному та Вищому антикорупційному судах, з'явилися не лише кар'єрні судді, але й науковці та адвокати. В принципі одразу стало це відчутно, навіть по текстах рішень, які там пишуться. Маю на увазі Верховний суд поки що.

– Я б не сказав про сотні й тисячі людей. Думаю, що десь до сотні. Це сумний результат. Але проблема в тому, що творці реформи зіткнулися з дилемою: очищення та оновлення з одного боку й підтримання балансу в системі з іншого.

– Адже 1600 суддів на початку реформи просто пішли. Це одразу спричинило дефіцит кадрів. Банальні спори на місцях стало фактично нікому розглядати. Оце розхитування було загрозою, особливо станом на 2015-2016 роках, коли військові дії точилися в набагато більших масштабах.

– Мені здається, що в якийсь момент зробили ставку більше на збереження системи. Мабуть, це було помилково. Адже в такому разі про жодне очищення мовитись не може.

Більше – дивіться у програмі.