Формула Штайнмаєра дорівнює формулі Путіна

В кінці 2015 року тодішній міністр закордонних справ ФРН Франк-Вальтер Штайнмаєр запропонував сценарій врегулювання збройного конфлікту на Донбасі. Головна умова німецького плану: Україна приймає закон про вибори на Донбасі, а після цього сторони відводять війська, відбуваються місцеві вибори. Після чого Україна надає Донбасу так званий особливий статус. Хоча мінськими угодами передбачено спочатку припинення вогню, роззброєння терористичних угрупувань, контроль над українсько-російською ділянкою кордону.

Важливо: Зміна "керівництва" ОРДЛО: який сценарій готує Путін

На переговорах Тристоронньої контактної групи в Мінську Україна заявила, що готова реалізувати так звану формулу Штайнмаєра, але за кількох умов. Серед них – повне припинення вогню та виведення підконтрольних Росії військ і техніки з окупованих територій.

війна на донбасі путін
Путін зацікавлений у формулі Штайнмаєра, щоб отримати контроль над Україною/ Колаж 24 каналу

За словами керівника Центру політичного аналізу "Пента" Володимира Фесенка, текст формули Штайнмаєра прямої загрози для України не несе. Але Україна робить акцент на тому, що формула Штайнмаєра та вибори в ОРДЛО можуть бути реалізовані лише за певних умов. Тобто після вирішення питань, пов'язаних з безпекою. І це викликало істерику в росіян.

Росіяни намагаються нав'язати нам гру, пов'язану з виборами в ОРДЛО. У цьому і є сенс формули Штайнмаєра. Щоб підписання документів стало приводом вимагати від України негайного проведення виборів. А в Зеленського спочатку хочуть вирішити питання безпеки – припинення військових дій,
– наголосив Володимир Фесенко.

Читайте також: Великий договір щодо Донбасу: що пропонують у Зеленського і які наслідки

Водночас експерти застерігають: формула Штайнмаєра повністю в інтересах Росії. За словами дипломата, експерта Майдану Закордонних Справ Олександра Хари, треба виходити з того, що конфлікт між Україною і Росією йде не тільки в ОРДЛО і Азовському морі. Є ще Крим.

Крім окупації Донбасу, Росія продовжує агресію проти України в гуманітарній, інформаційній, енергетичній, економічній сферах. Ніяка формула Штайнмаєра і переговори в нормандському форматі або Мінську ці проблеми не вирішить. Це ігрища, які ні до чого не ведуть,
– переконаний Олександр Хара.

Ризики формули Штайнмаєра

Експредставник України в політичній підгрупі ТКГ з врегулювання конфлікту на Донбасі Роман Безсмертний опублікував текст документу так званої формули Штайнмаєра, підготований Тристоронньою контактною групою, який запропонують підписати лідерам країн під час зустрічі у нормандському форматі. На переконання політика, схвалення подібного документу, а тим більше підписання, є неприпустимим.

Читайте також: Окупаційні вибори в Криму: які перспективи повернення півострова

Водночас Володимир Фесенко зауважує: текст формули Штайнмаєра давно відомий. Ризики в тому, що там записано, що формула повинна бути імплементована в українське законодавство. За його словами, мовиться не про зміни до Конституції, а про те, що умови формули – коли попередньо вступає в силу особливий статус ОРДЛО, коли остаточно – повинен бути записаний у законі про особливості місцевого самоврядування в ОРДЛО.

Умови виборів на окупованих територіях прописані в законі про особливості місцевого самоврядування в ОРДЛО. Головне – чітко обумовити: прийняття документа не означає, що вибори повинні відбутися вже завтра. Україна завжди може сказати, що вибори не можуть відбутися, оскільки норми закону не виконуються,
– наголошує Фесенко.

війна на донбасі
Вибори в ОРДЛО пройдуть після заходів із безпеки за українськими законами / Фото Getty

Олександр Хара підкреслює: в мінських угодах чітко прописані умови проведення виборів в ОРДЛО. Тільки згідно з українським законодавством. А наразі немає можливостей провести вибори на окупованих Росією територіях, де відсутнє верховенство права, вільні ЗМІ, доступ усіх політичних гравців до участі, немає правоохоронної системи, яка б могла виявляти порушення. За його словами, колись ці вибори будуть. Але сумнівно, що в найближчі кілька років. Лише тоді, коли з ОРДЛО підуть росіяни.

Росія шантажує Україну зустріччю в нормандському форматі

Європейські лідери – президент Франції Еммануель Макрон і канцлер ФРН Ангела Меркель – кілька разів висловили готовність до зустрічі в нормандському форматі. Втім, узгодити зустріч на кінець вересня не вдалося. Кремль заявив, що не раніше кінця жовтня. Або і до кінця року. За словами керівника Центру політичного аналізу "Пента" Володимира Фесенка, росіяни шантажують президента Зеленського.

У Путіна хочуть поставити віз попереду коня: нав'язати Україні якнайшвидше проведення виборів в ОРДЛО. Причому на умовах росіян – проведення під контролем окупаційних адміністрацій так званих "ДНР" і "ЛНР", зі збереженням незаконних формувань,
– розповідає Фесенко.

Читайте також: Будемо нарощувати темпи, – Криклій про цифри і плани на відновлення Донбасу

Співголова ГІ "Права справа" Дмитро Снєгирьов зауважує: зустріч у нормандському форматі, схоже, якщо і відбудеться, то наприкінці року. Весь цей час Росія чинитиме політичний і військовий тиск на Україну.

Макрон заявив, що переговори нормандського формату повинні пройти найближчими тижнями. Але Москва висловила незадоволення через непідписання мінською підгрупою формули Штайнмаєра. У Кремлі заявили про зустріч наприкінці року, показавши, що останнє слово за Росією,
– зазначає Дмитро Снєгирьов.

нормандський формат
Путін постійно відтягує зустріч, щоб збільшити тиск на Україну / Фото Getty

При цьому Володимир Фесенко наголошує: питання зустрічі нормандської четвірки в жовтні не знято з порядку денного. Все залежить від того, чи буде узгоджений проєкт дорожньої карти до зустрічі. Можливо, за його словами, формула Штайнмаєра буде вписана в дорожню карту щодо виконання мінських угод.

Ключова проблема переговорів у нормандському форматі буде пов'язана не з формулою Штайнмаєра, а з питаннями безпеки. Зокрема, рішенням питання про контроль над українсько-російським кордоном,
– переконаний Володимир Фесенко.

На його думку, що стосується дорожньої карти, то є два сценарії. Перший – якщо її узгодять, то на нормандській зустрічі підпишуть спільний рамковий документ, який направлять на затвердження і виконання в Тристоронню групу в Мінську. Другий – передати на доопрацювання помічникам і потім у Тристоронню групу.

"У Зеленського зараз обрали тактику: демонстрація готовності домовлятися з конкретних питань: відведення військ, припинення вогню. Ця конструктивність викликає позитивне ставлення на Заході. І підштовхує Росію до активного переговорного процесу. Компромісом, на його думку, може стати повернення до роботи над дорожньою картою, яка повинна пов'язувати питання безпеки з політичними", – вважає Фесенко.

Для Путіна переговори – продовження війни

Фахівці наголошують: за п’ять років антиросійських санкцій та ізоляції РФ інтереси Кремля щодо України не змінилися. І ресурсів у Росії достатньо. Як зауважує Олександр Хара, не зрозуміло, чому всі вирішили, що згода Путіна на обмін полонених – сигнал, що він хоче миру. Путін продовжуватиме війну, обираючи різні механізми.

Маневри в нормандському форматі для України – спроба відновити мир. А для Росії – продовження війни. І переговори не повинні бути нашим фетишем. Україні потрібен результат. А від чергової зустрічі "нормандської четвірки" його точно не буде,
– переконаний Хара.

Читайте також: Позбавлення цифрової ліцензії "112 каналу": що буде далі з каналом Медведчука

війна на донбасі
Путін попри переговори і далі продовжуватиме війну / Інфографіка 24 каналу

Експерт підкреслює: для росіян зустріч – постійне підвищення ставок. Напередодні зустрічі нормандського формату Росія збільшує кількість обстрілів на Донбасі. Тому, на його думку, ідеалізм Зеленського наштовхнеться на російську стіну. Добрими намірами війну не завершити. Є інші шляхи припинення війни. Це відбудеться тоді, коли Росія зрозуміє, що за допомогою збройної агресії не зможе досягнути своїх цілей.

В переговорному процесі важливо не поступитися національними інтересами України. Компроміс потрібно шукати. Але, в першу чергу, Росія має вивести свій військовий контингент з окупованих територій. І лише тоді можна говорити про подальші кроки щодо врегулювання збройного конфлікту на Донбасі.