Що таке реєстраційні дії і хто такі реєстратори
Реєстраційні дії – це зміни, які вносять реєстратори у Держреєстр речових прав та Єдиний реєстр юросіб та фізичних осіб-підприємців. При цьому мова може йти і про перереєстрацію заводу за мільярди гривень на іншого власника, і про елементарну зміну в реєстрі адреси підприємства.
Читайте також: Безкарність, чорні реєстратори, ректори-бізнесмени та зради: найкорупційніші тренди 2018 року
Реєстратори – це люди, яким держава надала право вносити зміни до реєстрів. Загалом реєстраторів в Україні чимало – приблизно 20 тисяч. Серед них:
– Державні й приватні нотаріуси. Вони виконують і нотаріальні дії, і реєстраційні. Їх менш ніж 6 тисяч.
– Реєстратори при виконкомах сільських, селищних, міських рад та РДА.
– Реєстратори комунальних підприємств. До слова, стати таким реєстратором можна найлегше – після кількатижневих курсів.
– Реєстратори від державних підприємств.
– Виконавці. Вони можуть вчиняти лише кілька реєстраційних дій: арешти майна, їх зняття, припинення іпотеки у випадку реалізації.
Дивіться відео, як відбувався мітинг нотаріусів у Києві:
Які зміни запровадив Кабмін і чому це не влаштовує реєстраторів
Дозвіл чи заборону на роботу всім реєстраторам надає міністерство юстиції. Воно ж здійснює перевірки реєстраторів, за результатами яких може заблокувати доступ до реєстрів. Блокувати мін'юст міг на різні терміни, але не довше року. І раніше після закінчення часу блокування реєстратор автоматично отримував доступ до реєстрів. Тепер же для цього треба обов'язково отримувати сертифікат.
Нотаріуси у Києві протестували проти примусу до "експериментального тестування"
Як в уряді пояснюють рішення про тестування реєстраторів? Заступник міністра юстиції з питань державної реєстрації Ірина Садовська пояснила, що тестування запроваджено з метою підвищення кваліфікації державних реєстраторів. При цьому "нотаріуси, які паралельно здійснюють свою діяльність як реєстратори і були з тих чи інших причин позбавлені доступу до реєстрів, також мають пройти тестування". Нотаріальну ж діяльність нотаріусів уряд нічим не обмежує і не вимагає додатково підтверджувати кваліфікацію.
Читайте також: Переплати на майже 100 мільйонів: аеропорт Одеси будують зі значними зловживаннями
Що саме обурює реєстраторів?
– Після перших же тестів нотаріуси масово скаржилися на систему тестування. Наприклад, через те, що результати іспиту учасник бачить на комп'ютері одразу, але офіційні результати сайт мін'юсту публікує аж наступного дня.
– Система в міністерстві юстиції побудована так, що заблокувати і змусити до тестування можна будь-якого реєстратора. Часто блокують за сумнівні помилки, в багатьох випадках – технічні. Наприклад, через те, що завантажена у реєстр копія документу – не кольорова, а чорно-біла.
– Реєстратори отримують сертифікати не згідно з законом, а згідно з постановою уряду. При цьому у законодавстві про сферу нотаріату ніде не сказано, що нотаріус має складати додаткові іспити після кваліфікаційного.
– Багато скарг на запитання тестів: у тих, кого тестували на знання Державного реєстру речових прав, питання були на знання Єдиного реєстру юросіб і фізосіб, і навпаки. Дехто з учасників тестування стверджував, що половина запитань – взагалі не стосуються роботи реєстраторів.
До слова, на першому тестуванні у сфері держреєстрації прав на нерухоме майно брало участь 20 осіб. Іспит склала одна людина.