Володимир Зеленський підписав указ про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави. Документ передбачає створення конкурентного ринку залізничних перевезень в Україні та функціонування внутрішнього водного транспорту. Відповідні законопроекти розроблятиме уряд. Оскільки поки невідомо, про яку модель пасажирських перевезень йдеться, говорити про конкретні висновки немає необхідності, зазначають експерти.
Читайте також: Куди Зеленський веде українську економіку: думки експертів
Директор програми "Економіка" Українського інституту майбутнього Анатолій Амелін наголошує на тому, що для початку потрібно визначити стратегію розвитку транспортної інфраструктури.
Треба розуміти чи ми будемо брати участь у міжнародних проектах, таких як "Один пояс і один шлях" або Балто-Чорноморський коридор. Якщо так, то це один об’єм інвестицій й одна роль української економіки, якщо ні, то відповідно має бути інша стратегія,
– зазначає Амелін.
Економіст впевнений, що прийняття законів, які стосуються транспортної інфраструктури без комплексної стратегії це просто "латання дір".
Цю думку поділяє й інший експерт – економіст Борис Кушнірук. Він розповів про небезпеку необдуманих дій влади у сфері залізничних перевезень.
Специфіка роботи Укрзалізниці полягає у тому, що це підприємство є монополістом на ринку й працює так, що дохід від вантажних перевезень покриває частину розходів пасажирських. Перевозка пасажирів залізницею є збитковою, навіть в Європі. Якщо Укрзалізницю не поділити, і будуть існувати два напрямки перевезень – є небезпека припинення роботи Укрзалізниці. Адже якщо на ринок вийдуть приватні компанії-перевізники, то Укрзалізниця не зможе конкурувати з ними у сфері вантажних перевезень, бо мусить тримати ціну аби забезпечувати соціальну функцію – перевозку пасажирів. Приватні ж компанії цим обтяжені не будуть й зможуть пропонувати нижчу ціну,
– запевняє Кушнірук.
Створення конкурентного ринку у галузі залізничних перевезень без відповідей на стратегічні питання, може створити серйозні проблеми, застерігає експерт.
Аналогічна ситуація з законом про водний транспорт.
Є різні редакції законів. Якщо йде мова про редакцію, яку лобіює монополіст – компанія "Нібулон", це буде одна конфігурація ринку. Якщо закон буде дозволяти вільний ринок, а держава лише контролюватиме його, то це буде зовсім інша ситуація,
– зазначає Анатолій Амелін.
Важливо! Нові правила для пасажирів метро у Києві: що тепер робити заборонено