Оскільки президент США Дональд Трамп поновив дію санкцій, в які входить заборона на міжнародну торгівлю іранською нафтою, то ціна нафти продовжить зростати.
Читайте також: З чого складається ціна бензину в Україні: цікава інфографіка
Експерти прогнозують, що ціна нафти сягне 90, а може й навіть 100 доларів вже до кінця року.
Наш бензин, як той долар, не падає в ціні, а лише росте. На його ціну впливає кілька об’єктивних факторів – ціна нафти та курс валюти. Адже 80% палива у нас завозиться в режимі імпорт, то ж розраховуємось у валюті. Цікавий/дивний факт – паливо імпортуємо з Росії та Білорусії, тобто майже половину імпортуємо з країни-агресора, але це тема окремого блогу. Взагалі 90% вартості пального залежить від валютної складової.
Це і ціна, і акцизний податок, які далі обкладаються ПДВ при розмитненні. То ж курс гривні, яку теж лихоманить, може додатково погіршити ситуацію. Якщо нафта подорожчає до $100 за барель, то літр бензину А-95 коштуватиме 38-40 грн, дизельне пальне – 36-38 гривень за літр. А якщо курс гривні знову впаде, як літом, то літр 95-го до 42 гривень може підскочити. А це вже близько 600 додаткових гривень на бак бензину.
Ціни на бензин в Україні
Окрім об’єктивних економічних причин подорожчання пального, у нас є і спекулятивний фактор. Трейдери завищують вартість пального при такій лихоманці, розуміючи тенденцію до підвищення вартості продукту. Адже ринок природних вуглеводів в Україні доволі монополізований, про змову трейдерів говорять давно, а Антимонопольний комітет нічого не робить. І це ще одна невтішна тенденція.
Читайте також: У Києві євробляхери влаштували акцію за зниження цін на пальне
На світовий ринок нафти ми вплинути не можемо, але змову трейдерів припинити повинні. Інакше всім нам буде непереливки. Минулого тижня, коли відбулось зростання ціни бензину на 5 гривень, у Києві, Тернополі та Миколаєві страйкували автомобілісти, а в Одесі навіть перекрили дорогу, вимагаючи зниження цін на пальне.
Уявіть, що почнеться якщо бензин подорожчає на 10 чи 12 гривень. А оскільки автомобіль – не тільки засіб пересування, а й інструмент заробітку, то виходить, що знову все подорожчає. Дороге паливо впливає на вартість практично всіх товарів і послуг, розкручуючи і без того високу інфляцію, а зміна курсу знову вплине на вартість пального. Замкнене коло подорожчання.
Світовий ринок нафти лихоманить, курс гривни нестабільний, та ще й трейдери змовились. То що, ми всі заручники бездіяльності Антимонопольного комітету? Вартість проїзду в транспорті зросте, користуватись власним автомобілем буде дорого, продукти подорожчають.
Чи може всій країні не користуватись паливом? Яка розумна цьому альтернатива? Електромобілі. Це і економія на заправці, і простий сервіс – адже не потрібно замінювати свічки, фільтри, мастила, це екологія, бо немає вихлопних газів, а ще й тиша, завдяки безшумній роботі електродвигуна.
Ще минулого року в світі налічувалось 1 мільйона електрокарів, та лише 3 тисячі з них – в Україні. В грудні, в бюджетному пакеті, депутати на рік скасували ПДВ для електрокарів. І це дало свій результат! За пів року імпортовано автомобілів більше, ніж за весь минулий рік! В 2017 ввезли дві з половиною тисячі електромобілів, а лише за 6 місяців цього року – три з половиною тисячі.
Електрокари не тільки дешевші в обслуговуванні, вони дружні до екології. І це розуміють в інших країнах, наприклад:
– в Китаї покупець отримує компенсацію 35% вартості автомобіля, в США – 25%;
– Португалія, Іспанія та Франція виплачують покупцю електрокара субсидію від 5 до 7 тисяч євро;
– Великобританія, Данія, Німеччина – покупцем електромобіля не сплачується транспортний податок протягом 5 років, а у Норвегії, окрім скасування всіх податків і мита, власники електрокарів отримують безкоштовне паркування, безкоштовний проїзд платними дорогами і можливість використовувати смугу для міського транспорту.
А що у нас? А у нас – Міністерство фінансів та Державна фіскальна служба дали негативний висновок на мою поправку до законопроекту, якою пропонувала продовжити звільнення від ПДВ автомобілів з електродвигунами до 2021 року. Отака турбота про екологію та про кишені громадян. Бачиш-но в бюджет менше грошей надійде. Керуватись потрібно не потребами бюджету, а інтересами платників податків.
І якщо держава не створила гідних умов для оновлення автопарку, немає власного автовиробництва, немає доступних автокредитів, то давайте хоча б стимулювати ввезення електромобілів.
Читайте також: Чому в Україні подорожчав бензин: відповідь експерта
Нагадаю, що середній вік автомобіля в Україні 21 рік, а в Європі – вісім з половиною років. Парк машин оновлювати треба, над цим працюємо, і за електромобілі ми ще поборемось.