Ветерани галузі з трепетом згадують ті історичні дні. Кажуть, навіть коли вчилися, розуміли, наскільки незвичайною, але важливою справою займатимуться.
“Коли ми тільки приступили вивчати в інституті курс тунелів і метрополітенів, наш професор, який вів цей курс, сказав: "сьогодні ви приступаєте вивчати курс, який є наполовину наукою, наполовину мистецтвом, тому що вгадати, що під землею, практично неможливо, і щоразу ви будете натрапляти на несподіванки, які треба буде вирішувати технічно”, - розповів головний інженер 8-ми станцій київського метро Олександр Хавін.
Втім, кажуть працівники метрополітену, зі здачею його в експлуатацію несподіванки не закінчилися. Щоденна цілодобова робота без перерв, вихідних та святкових днів, ускладнюється людським фактором. Тож, аби уникнути неприємних сюрпризів чи травмувань - тренують увагу та миттєву реакцію.
“Постійно за собою стежиш, за здоров'ям, дисципліною, всім іншим. А рішення у нас приймаються, як то кажуть, дуже миттєво. Головне - не заплутатися і точно визначитися, що саме у тебе сталося”, - сказав машиніст поїзда метро 1-класу Андрій Завалій.
“Велике емоційне навантаження йде, тому що ми стежимо за кожним пасажиром, ми повинні забезпечити безпеку руху поїздів”, - каже чергова по станції "Героїв Дніпра" Ольга Ємець.
Не припиняють ні на день і роботи по вдосконаленню самого метро. Навіть на великій глибині, старі станції переобладнують за останнім словом техніки. Керування потягами переводять з громіздких механічних апаратів на сучасні комп’ютери, а спостереження за безпекою пасажирів та, за потребою, надання їм необхідної допомоги - здійснюють завдяки камерам спостереження.
“За допомогою цієї кнопки виклику він зв’язується з контролером, а контролер уже підказує черговій по станції, щоб зустріти інваліда, а уже на станції спускають інваліда на колясці за допомогою ліфтів”, - розповіла чергова посту телекерування станції "Бориспільська" Алла Кощей.
“КМРЦ, комп’ютер - звичайно легше. Оце в нас їде поїзд з Палацу Спорту. Індикація, ви бачите, темна, а тепер, як він проходить - жовта. А це поїзд поїхав, тепер індикація буде мінятись. Все поїхало, все темне і воно знову - маршрут задався”, - каже чергова з прийому-відправлення поїздів станції "Золоті Ворота" Тетяна Лагур.
Постійно зростає і довжина ліній метро, сьогодні вона складає понад 60 кілометрів. Щорічна кількість пасажирів збільшилася з 5 до 500 мільйонів. Не залишають поза увагою і парк вагонів - рухомий склад оновлюють, потяги стають комфортнішими для пасажирів та зручнішими у керуванні для машиністів.
“За півстоліття столичне метро змінилося до невпізнанності. Порівняно з 60-м роком, кількість станцій зросла у 10 разів. І у “Метробуді” кажуть - це не межа”, - каже журналіст Юлія Даценко.
Навіть до свого ювілею комунальне підприємство підійшло з властивим йому ентузіазмом - у переддень свята за участю Президента відкрили одразу три нові станції. Амбіційні плани і на майбутнє - за 5 років щонайменше з десяток нових.