В Україні ж міста, слід визнати, не поспішають діджиталізуватися. Які переваги в технологій Smart City і які інструменти доступні сьогодні на вітчизняному ринку – про це Бізнес 24 розповів керівник напряму роботи з державними підприємствами компанії Київстар Павло Прохоренко.

Зверніть увагу Як організувати промокампанію на раз-два-три: легко, швидко, влучно

Перспективи "розумних" технологій у містах України

Інноваційні рішення не спустошують бюджети муніципалітетів, при цьому суттєво поліпшують життя містян. У Сінгапурі завдяки технологіям ІоТ (інтернету речей) один комп'ютер попереджає затори, спрямовує додатковий громадський транспорт на перевантажені маршрути, пильнує в реальному часі стан комунальних мереж. Натомість у більшості українських міст за проїзд у маршрутках досі передають готівку, а про аварії комунальники дізнаються з дзвінків обурених користувачів.

Тим часом вікно можливостей для українських міст відчинене: інноваційні рішення чекають на те, щоб їх нарешті взяли й застосували. Вибір інструментів доволі широкий – від хмарних сервісів до таргетованих розсилок та систем безперервного обміну даними. За їхньою допомогою можна не лише розбудовувати населені пункти й упорядковувати життя в них, а й оптимізувати витрати бюджетних коштів.

Перш ніж розпочати диджиталізацію, місто має визначити свої "больові точки". Нескінченні затори, постійні аварії на комунальних мережах, повільний розвиток туристичного напряму, брак зовнішніх інвестицій – з усім цим допомагають упоратись технології Smart City.

Павло Прохоренко

Керівник напряму роботи з державними підприємствами компанії Київстар

Як працюють "розумні" технології

За індексом завантаженості доріг Київ посідає сьоме місце у світі: щороку наша столиця стоїть у заторах 48 днів! Серед інших українських міст-мільйонників, що ведуть перед в антирейтингу, – Одеса, Харків та Дніпро. Щоб ліквідувати проблему, місцева влада раз по раз обіцяє модернізувати транспортну інфраструктуру, побудувати нові розв'язки та мости. Але дотримання обіцянок розтягується на роки, адже у вітчизняних реаліях справа рушає з мертвої точки хіба що перед черговими виборами.

Насправді ж, щоб розв'язати проблеми громадського транспорту, щоб люди швидко та безпечно пересувалися населеним пунктом на особистому чи громадському транспорті, – для цього місцева влада вже сьогодні має всі інструменти.

Аналізуючи великі дані, зокрема за допомогою сервісів Київстар на базі технологій Big Data, можна визначати найпопулярніші маршрути (з відображенням на мапі):

  • щоденне переміщення людей містом,
  • із яких населених пунктів приїздять працівники місцевих підприємств,
  • де регулярно утворюються найбільші затори тощо.

Сервіси Big Data дозволяють виявити й саму проблему, і її чинники, а інтернет речей – ефективно цю проблему розв'язати.

До прикладу, таким чином удалося оптимізувати систему громадського транспорту в Маріуполі. Застосувавши сервіс на базі ІоТ-технологій від Київстар, місцева влада запровадила електронні квитки для безготівкової оплати проїзду. Завдяки валідаторам із SIM-картками місто змогло приймати електронні платежі за проїзд у громадському транспорті й збирати детальну статистику про пасажиропотік.

Переваги для комунальників

Постійні аварії та відсутність гарячої води в будинках навіть узимку – історія, знайома кожному місту України. І тут комунальникам міг би (і має) стати в пригоді знову ж таки інтернет речей. Адже IoT-технології дають змогу в режимі реального часу автоматично відстежувати роботу будь-яких систем.

Приміром, водоканал може устаткувати такими датчиками облікові пристрої в будинках, а також інфраструктурні об'єкти. Через SIM-картку в кожному датчику комунальна служба автоматично, без збору даних уручну, отримуватиме актуальну інформацію про стан мереж, зокрема:

  • скільки ресурсів споживає будинок чи під'їзд,

  • де сталася аварія, –

і запобігатиме катастрофам, вчасно реагуючи на події. Мобільний оператор для безперервного моніторингу надасть не лише SIM-картки, а й спеціальну онлайн-платформу для управління та контролю – Центр керування IoT.

Інформація з "розумних" датчиків, лічильників, сенсорів та інших IoT-пристроїв збирається у величезні архіви, а із застосуванням хмарних інструментів її можна аналізувати й візуалізувати. Для комунальних та державних підприємств оптимальним рішенням є хмарний сервіс Azure Stack з Київстар. Місто зберігатиме й оброблятиме потрібні дані в дата-центрі телеком-оператора на території України, але при цьому користуватиметься всіма перевагами однієї з найбільших хмар у світі – Azure від Microsoft.

Читайте також Нова нормальність бізнесу: гнучкість понад усе

Як технології Smart City допомагають розвивати туризм

Аналізуючи великі дані, місто чи навіть цілий регіон може відстежувати статистику про переміщення населення. Інформацію для такого аналізу мобільні оператори обробляють у межах чинного законодавства й використовують лише узагальнені деперсоналізовані дані абонентів.

Завдяки Big Data місцева влада в зрозумілих графіках бачить, звідки найчастіше прибувають туристи і якими маршрутами вони здебільшого цікавляться. Це дозволяє:

  • організовувати ефективні туристичні піар-кампанії;
  • швидко реагувати на проблеми;
  • розбудовувати інфраструктуру, щоб подорожі ставали комфортнішими;
  • відшукувати нові потенційно привабливі для мандрівників місця;
  • планувати й раціонально використовувати бюджет.

Так, фахівці Big Data з Київстар, вивчивши зібрані мобільним оператором узагальнені дані, установили, які рейси з київського аеропорту "Бориспіль" найпопулярніші серед харків'ян. З огляду на ці висновки Харківський аеропорт підписав угоди з авіакомпаніями на нові рейси – харків'янам стало зручніше подорожувати, а місто та аеропорт збільшили свій дохід.

Як "розумні" технології допомагають порозумітися владі та громадянам

Анонси на офіційних сторінках мерії про святкові заходи чи перекриття вулиць працюють, правду кажучи, не ефективніше, аніж написи на огорожах. Зовсім інша річ – інформування містян через SMS.

У співпраці з телекомунікаційними операторами муніципалітети можуть робити таргетовані розсилки. Надсилайте короткі сповіщення про ярмарки, дитячі та спортивні свята тим громадянам, яким це буде справді цікаво: наприклад, тим, у кого є діти, або ж пенсіонерам, які живуть у певному районі міста.

Оцінити сучасні канали комунікації з населенням влада мала змогу під час пандемії коронавірусу. В SMS-форматі громадян оперативно повідомляли про нові центри вакцинації, а, використовуючи Віртуальну мобільну АТС, запускали цілодобові гарячі лінії з питань COVID-19.

Цікаво Бізнес в стилі Eco, або Неочікувані переваги диджиталізації

Як технології Smart City запобігають злочинності

Розкривати злочини за допомогою записів із камер відеоспостереження – звична практика для України. Але інновації виводять галузь безпеки на якісно інший рівень. Технології штучного інтелекту та машинного навчання дозволяють дедалі точніше розпізнавати людей за обличчям та статурою, відстежувати їхні емоції, фіксувати ознаки агресивної поведінки.

Інформацію з камер спостереження можна зберігати в захищених дата-центрах телекомунікаційних операторів і завдяки хмарним сервісам зібрані дані аналізувати з будь-якої точки. До речі, система здатна самостійно розпізнати нетипову ситуацію, повідомити про неї правоохоронні органи і, таким чином, запобігти викраденню автомобіля чи навіть терористичній атаці. Так науково-технічний прогрес стоїть на сторожі безпеки міст.

Із чого розпочати "смартизацію" міста

Керувати населеним пунктом наосліп сьогодні – кричущий анахронізм. Якщо ваша команда хоче розвивати місто в напрямі smart, не гайте часу на сумніви та зволікання. Розпочніть із найпростішого – побудуйте портрет населення:

  • Хто живе в місті?
  • Які інтереси мають містяни?
  • Куди вони їздять на роботу?
  • Куди подорожують?

Далі складіть план розвитку міста й доберіть потрібні технології. А Київстар завжди надасть вам у цьому експертну консультацію та допоможе впровадити потрібні сервіси.

Зробіть майбутнє співгромадян справді комфортним!