За результатами аудиту - держзамовлення торік не виконано, а 63 мільйони гривень, за 3 останні роки - використані неефективно. Головні обвинувачувані - Мінкульт і Державна служба кінематографії.
“Вони там сидять не для того, щоб витрачати державні гроші, а щоб виконувати державні функції якраз по створенню кіно. За минулі роки, допустимо, укладено угод, заборгованість по яких на сьогоднішній день складає більше 60 мільйонів гривень”, - сказав головний контролер-директор департаменту Рахункової палати України Ярослав Фліссак.
За даними палати - торік за держзамовленням створили лише одну анімаційну стрічку. А з 78 фільмів, відзнятих за 3 останні роки - 20% не показували взагалі. У Службі кінематографії відмовчуються, а Мінкульт - звинувачення заперечує.
“Це ще треба розбиратись, тому що нецільово - у нас немає інших цілей використання цих коштів, як тільки для знімання фільмів. На ніщо інше ці кошти не використовують”, - запевнив міністр культури України Михайло Кулиняк.
Дісталося "на горіхи" і тим небагатьом, хто таки продукує фільми. Неефективно витраченими вважають кошти на стрічку "В суботу" Олександра Міндадзе. Кажуть, 13 мільйонів гривень на цей фільм видано без рішень необхідних інстанцій, з порушеннями конвенції про спільне кіновиробництво і принципів національного фільму.
“Ні українських режисерів, ні операторів, ні акторів, ні нікого, нічого. Тільки кошти, які в основному пішли на оренду, обладнання, ми практично за рахунок цих коштів допомогли профінансувати зйомку російського фільму”, - каже Ярослав Фліссак.
У компанії ж, яка продюсувала стрічку, кажуть: у процесі задіяли вітчизняну знімальну групу та акторів. Ідею фільму - історію на тлі Чорнобиля - підтримали у Німеччині та Росії. А широкій публіці стрічку презентували, не деінде, а на 61-му Берлінському кінофестивалі.
“А що таке неефективне використання? Фільм був представлений серед тисячі на одному з найкращих фестивалів світу. А що таке ефективне? Зняти, і щоб ніхто не бачив? Замість того, щоб підтримати, поділитися досвідом, дізнатися і розвивати цей успіх, ми зараз будемо говорити про те, що нецільове, неправильне, і так далі”, - каже продюсер, "СОТА Сінема Груп" Олег Кохан.
Розводять руками і самі митці. Кажуть, часто вони просто не можуть працювати над новим кіно. Адже також втягнуті у з’ясування стосунків.
“Кіно - це ж не просто пішов і купив помідори на базарі. Для того, щоб зняти фільм цього літа - його треба було запустити після нового року. Бо є режисерський період, є підготовчий період довгий, а якщо не запустити - а зараз вже червень - то коли знімати це кіно?”, - каже кінорежисер Михайло Іллєнко.
Попри складнощі, усі сходяться в одному - розірвати замкнене коло можливо. Змінити кінозаконодавство за принципами найближчих сусідів - поляків, росіян, збільшити фінансування та по-іншому подивитися на власне кіно у власній країні. Інакше, кажуть експерти, Україна і далі продукуватиме таланти для усіх держав світу, окрім себе і, зрештою - самознищить галузь.