В ньому йшлося про те, як державні бронетанкові заводи перерахували близько 100 мільйонів гривень за постачання деталей фірмам "Ренал" і "Оптимумспецдеталь", які виводили отримані гроші в "обнальні ями". При цьому сам факт постачання ними деталей на БТЗ лишався під питанням, а якщо воно й відбулося, то походження цих деталей було б незрозумілим, пише Bihus.info.

Читайте також: Як державний "Спецтехноекспорт" навчився постачати авіазапчастини з "нізвідки"

Після виходу сюжету керівництво ДК "Укроборонпром" та ДП "КБТЗ" запросило "Наші гроші" на Київський бронетанковий завод, аби продемонструвати, як відбувається прийом та випробування деталей на заводі в цілому, як відбувалася поставка від "Ренала" і "Оптимумспецдеталі" зокрема, і розповісти, куди ці деталі зрештою потрапили.

Журналістів "Наших грошей" запросили на Київський бронетанковий завод

Зокрема, знімальній групі "Наших грошей" продемонстрували, як відбувається перевірка та прийом мостів до БТР, про які йшлося в розслідуванні. На КБТЗ їх встановлюють на спеціальний випробувальний стенд, де перевіряють роботу диференціала, і лише після власної перевірки приймають. Таким чином, запевняють на заводі, не поставити товар взагалі або ж поставити неякісне – неможливо.

Журналістам продемонстрували, як відбувається перевірка та прийом мостів до БТР

Компанії "Ренал" та "Оптимумспецдеталь" справді постачали запчастини на завод, пояснює керівник КБТЗ Вадим Шкавро. Однак, показати жоден з їхніх механізмів/запчастин нині на заводі не можуть, оскільки їх уже не залишилося – усі були використані. При цьому Шкавро неодноразово наголошує, що використані не для української армійської техніки, як було зазначено у нашому розслідуванні з посиланням на матеріали судових справ, а для експортного контракту: "Ні "Ренал", ні "Оптима" не брали участі в ДОЗі (державне оборонне замовлення – 24). Ці вироби йшли на "Тайський контракт". Це був великий "Тайський контракт" між Україною та Королівською Тайською Армією на постачання певної кількості БТРів. Контракт був успішно завершений в березні 2016 року. З Київського заводу пішло туди понад 50 БТРів".

Читайте також: Як військові відмовились від житла на 100 мільйонів

Кожен механізм приходить на завод із паспортом, однак паспортів на механізми, що постачали "Ренал" та "Оптимумспецдеталь", на КБТЗ також не залишилося. Оригінали, за словами Шкавра, також в Таїланді, а копій завод собі не залишає: "Всі машини йдуть разом з документами. У нас лишається тільки журнал і справа ремонту".

Електронної бази та звітності КБТЗ не має: журнал вхідного контролю в оригіналі ведеться від руки, із зазначенням у табличці номерів механізмів і номера замовлення, на яке встановлений виріб. На прохання знайти в цьому рукописному журналі поставки "Ренала" та "Оптимумспецдеталі" журнал у знімальної групи забрали. Останній документ, з якого можна було б дізнатися походження техніки, – акти вхідного контролю. Однак всі акти за той період, кажуть на КБТЗ, вилучила в рамках кримінального провадження прокуратура.

Журнал вхідного контролю в оригіналі ведеться від руки

Пояснити походження механізмів/запчастин, які на завод постачали "Ренал" та "Оптимумспецдеталь", на КБТЗ не змогли. За словами самих "оборонпромівців" до 2014 року для БТР-3 близько 45% всіх комплектуючих постачалися з Росії, а виробляти ті ж мости в Україні почали не раніше 2016 року, і навіть зараз не вся українська продукція при перевірці на стенді проходить випробування. Історія з постачанням фірмами деталей, які по ланцюжку були нібито закуплені у фіктивних компаній, трапилася якраз у проміжку – у 2015 році.

Однак на заводі наполягають, що безтоварні операції їхніх постачальників – це питання до постачальників, а не до КБТЗ, оскільки у самого заводу "безтоварки" не було. КБТЗ деталі отримав, на підтвердження чого знімальній групі показують фотографії з "прийомки".

Звідки ці деталі матеріалізувалися у "Ренала" та "Оптимумспецдеталі", запевняє керівництво заводу, їм, в цілому, не важливо.

Я не те що не пригадаю, я поняття не маю, хто був виробником. І, якщо чесно, навіть знати не хочу. Нам поставили вироби, які ми перевірили згідно з вхідним контролем, поставили на машину, приїхали двічі тайці, які перевірили, після цього машина поїхала туди. Звідки ми знаємо, хто виробник. Чому ми, в принципі, повинні знати, хто виробник?
– дивується Вадим Шкавро.

Разом з тим, у розпорядженні редакції "Наших Грошей" є документи, які засвідчують, що "Ренал" та "Оптимумспецдеталь" не тільки зривали постачання по строках. "Оптимумспецдеталь" могла кілька місяців не постачати вже передплачені деталі або постачати такі, що по якості не проходили вхідний контроль заводу. А "Ренал" привозив механізми не до тієї техніки, їх треба було б, але не завжди було можливо "доопрацювати", або й механізми з відсутніми деталями, які вхідний контроль відбраковував, бо їх неможливо було навіть встановити на випробувальний стенд і перевірити.

"Оптимумспецдеталь" могла кілька місяців не постачати вже передплачені деталі

"Оптимумспецдеталь" могла постачати деталі, що по якості не проходили вхідний контроль заводу

"Ренал" привозив механізми не до тієї техніки

Останнє – інформація зі службової записки вхідного контролю, датованої вереснем 2015 року, щодо важелів, редукторів і мостів. Це саме той період і ті деталі, які "Ренал" нібито закуповував у "Оптимумспецдеталі" та "Интер Сталі" і стосовно яких так досі і не завершила своє розслідування прокуратура.

Повний випуск розслідування програми "Наші гроші з Денисом Бігусом" дивіться тут.