За кілька днів Кабінет міністрів схвалив запровадження плаваючої ставки акцизного збору з нафтопродуктів, хоча раніше подібну ініціативу чиновники відхилили. Незабаром податок залежатиме від світових цін на нафту.

"В залежності від росту цін на нафту відповідно буде коригуватися рівень акцизу, відповідно в ціні нафтопродуктів зменшуватись або збільшуватись величина акцизу", — розповів заступник міністра енергетики і вугільної промисловості Володимир Макуха.

Конкретних цифр в уряді поки не називають. За словами Володимира Макухи, над рішенням ще працюватимуть.


Бензин не подешевшає
У свою чергу експерт Сергій Куюн упевнений, зниження акцизу — це мінус 5 мільярдів гривень до бюджету. Додаткові втрати казна понесе через зниження ренти з нафтовидобутку, яке відбулося на початку року.

«Сьогодні на фоні рекордних цін на нафту олігархи та нафтовидобувні компанії мають підвищену рентабельність за рахунок зниження податків. Тоді, як споживач має підвищену ціну за рахунок збільшення податку на ту нафту, яку видобувають ті ж нафтовидобувні компанії».
— директор «Консалтинговой групи А-95» Сергій Куюн

На думку Куюна, споживач рано чи пізно "своє" все одно заплатить, адже якщо нафта раптом почне дешевшати, бензин та дизпаливо в Україні дешевшими не стануть — через зростання ставки акцизу.

Нині вона сягає майже 200 євро за тонну пального. За підрахунками експерта Олександра Сіренка, якщо нині барель нафти коштуватиме 130 доларів, акциз знизиться на чверть.


20% вітчизняних нафтопродуктів
Зараз в Україні працює лише один з шести нафтопереробних заводів — Кременчуцький. Після зупинки у березні Лисичанського НПЗ частка вітчизняних нафтопродуктів на ринку вже незабаром знизиться до 20%. Через дорогу нафту, ціни ростуть не лише на бензин і дизель, а й на російський газ. У пошуку джерел вуглеводнів український прем’єр-міністр Микола Азаров цього тижня відвідав Азербайджан.

«Ми, на жаль, змушені поки купувати дорогу нафту та газ в РФ, і ми безумовно хотіли б мати можливість альтенартиви».
— прем’єр-міністр України Микола Азаров


Альтернативні проекти
Один з варіантів газової альтернативи — Транскаспійський газопровід. Його спорудження по дну Каспійського моря з Туркменістану до Азербайджану поки не існує навіть в проекті. Однак український прем’єр вже має плани на нього.

Київ розраховує на скраплений газ, який танкерами перевозитимуть з грузинського порту Кулєві до LNG-терміналу в Одесі. Але і його ще навіть не починали проектувати. На думку експерта Олександра Нарбута, реалізація цього проекту удвічі дорожча за спорудження газопроводу по дну Чорного моря.

Інший проект, який цікавить Україну, — Трансанатолійський газопровід. Планується, що він пролягатиме від західного кордону Туреччини до Болгарії або Греції.

"Участь у такому великому консорціумі — це певні дивіденди від транзиту газу, який буде здійснюватись цим газопроводом. Друга позиція: Україна може отримати 2 варіанти альтернативні постачання газу — азербайджанського, або у випадку, якщо до трансанатолійського доєднається транскаспійський газопровід, ми будемо мати ще й туркменський газ, інший шлях транспортування туркменського газу", — каже експерт з енергетичних питань Валентин Землянський.

___________________________________
Але до участі в цих проектах Україну ніхто не запрошував. Якщо і запросять, якісь перспективи Україні відкриються не раніше 2017 року. Нині ж фактично безальтернативним для Києва залишається російське паливо. За чинним контрактом, нинішню захмарну вартість чорного золота Україна відчує купуючи газ через 9 місяців.