На думку активістів, Президент хитрощами намагається протягти через парламент зміни до закону України “Про прокуратуру”, що стосуються процедури призначення керівника Антикорупційної прокуратури та його заступників.
Правки, що пропонуються законопроектом, дають генеральному прокурору право на власний розсуд відхиляти два рази поспіль кандидатів на посаду антикорупційного прокурора, поданого конкурсною комісію.
У разі ухвалення законопроекту Порошенка, звільнити чинного антикорупційного прокурора Назара Холодницького, обраного керувати Антикорупційною прокуратурою на п’ятирічний термін, можна буде достроково і без зайвих проблем.
Схема проста. За законом, звільнити Назара Холодницього протягом його п’ятирічної каденції генпрокурор може тільки за поданням кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, яка формується в тому числі з представників місцевих прокуратур (5 із 11 осіб). Як всім уже відомо, жодного керівника місцевих прокуратур не з системи в результаті реформи призначено не було. Ці новопризначені прокурори цілком і повністю залежать від Віктора Шокіна. Якщо їм дадуть команду визнати роботу Холодницького незадовільною – вони це зроблять без зволікань. Так Шокін або будь-який інший генпрокурор, який завжди є креатурою президента, зможе швидко звільнити місце керівника САП, двічі відхилити кандидатури конкурсної комісії, і в результаті призначити свою людину.
Президент мусив мовчазно погодитися із кандидатурою Холодницького, хоча у нього на керівника Антикорупційної прокуратури були зовсім інші плани. У разі ухвалення законопроекту, президент отримає гарантії призначення одного із двох своїх фаворитів. Отже, нічого не заважає уже зараз розхитувати човен із Холодницьким і руками підконтрольних прокурорів домагатися його звільнення,
– пояснює Віталій Шабунін з Центру протидії корупції.
Головна афера Порошенка, на думку активістів, у тому, що законопроект подається народним депутатам під соусом вимог Міжнародного валютного фонду. Про це прямо написано в назві документу. Проте, із реальними рекомендаціями міжнародних кредиторів України ці норми не мають нічого спільного.
Судячи зі змісту, текст законопроекту у МФВ не бачили і не погоджували. В їхніх рекомендаціях чорним по білому написано: “справедливе призначення керівництва САП”. У тексті, що вийшов з АП, передбачене протилежне. І проблема не в тому, що Україна може не отримати черговий транш. Біда в тому, що Україна може не отримати незалежний антикорупційний орган – чи не єдину надію українців на справедливе покарання корупціонерів,
– пояснює Шабунін.
Нагадаємо, на початку грудня минулого року під час прес-брифінгу у Вашингтоні офіційний представник МВФ Джеррі Райс повідомив, що Фонд очікує від влади України прозорого та справедливого призначення посадових осіб антикорупційної прокуратури.
Активісти упевнені – сьогодні відбувається боротьба старої корупційної системи за контроль над новими антикорупційними органами, чого ні в якому разі не можна допустити.
Це чергова спроба Президента ошукати громадськість та міжнародну спільноту, “протягнувши” через Парламент необхідні правки, – розповідає Ярослав Юрчишин, експерт Реанімаційного Пакету Реформ. – Ми чудово розуміємо, що це робиться для того, щоб найближчим часом зняти нового антикорупційного прокурора, обраного шляхом відкритого конкурсу, та призначити підконтрольну Генеральному прокурору, а відповідно і Президенту людину
– додає він.