Згідно з законом, усі бункерувальні операції повинні проводитися тільки в портах або в межах їхньої акваторії. Однак на практиці нелегальні плавучі заправки від митних зборів вперто ухиляються. Адже відвантажувати пальне в порту – означає сплачувати податки до українського бюджету.
Зверніть увагу Бізнес "чорних ювелірів": в Україні з'явився новий кримінальний "стартап"
Для кращого розуміння, розглянемо схему. Візьмемо берег України та Росії. Між ними – територіальне море, кордон і міжнародні води у вільному користуванні кожної з країн. Простежимо 2 сценарії незаконного бункерування.
• Перший сценарій. Від берега Російської Федерації виходить танкер, заповнений пальним. Робить зупинку у міжнародних водах, якомога далі від прикордонників прибережних держав. До нього підходять заправитися менші судна. Далі останні підходять до берега України, переливають пальне у бензовоз, який вирушає на автозаправні станції.
Незаконне бункерування за допомогою менших суден / Колаж 24 каналу
• Другий сценарій. Комерційне торговельне судно біля причалу в порту України завантажується контейнерами чи іншим вантажем і, за аналогічною схемою, вийшовши у вільну економічну зону, поповнюється пальним. Гроші пливуть прямісінько у кишені контрабандистів.
Схема за участі комерційного торговельного судна / Колаж 24 каналу
Ринок контрабандного палива в Україні займає 20% – це до 500 тисяч тонн нафтопродуктів на рік. Повз бюджет ллються сотні мільйонів доларів.
Діяльність Морської охорони Держприкордонслужби
Морська охорона Держприкордонслужби у своїй зоні відповідальності контролює перебування нафтоналивних суден. Закон України "Про прилеглу зону" дозволяє прикордонникам зупиняти, оглядати, затримувати та здійснювати арешт суден-порушників, не тільки прикордонного законодавства, а й митного, фіскального, міграційного чи навіть санітарного.
Загроза екологічної катастрофи – не вигадка. Нафтопродукти, які просочуються крізь тріщини старих танкерів, можуть знищити все живе в акваторії та навколо неї.
Цікаво Прикордонники накрили цех, який штампував "люксовий" одяг в Одесі: фото, відео
Із березня 2020 року заправка на 61-й милі припинилася. Прикордонна служба запровадила систему безперервного контролю, чим сплутала контрабандистам усі карти.
Підходи до суден закордонного прямування та проведення вантажних операцій з переміщення нафтопродуктів у внутрішніх водах України практично припинені повністю,
– сказав командир Ізмаїльського загону Морської охорони Олег Шикша.
Відтепер бункерувальні операції на річці Дунай здійснюються у порту Рені встановленим порядком. Попри це, частина плавучих заправок стовбичить у точках незаконного бункерування й досі, а їх власники подають на прикордонників судові позови. Вони все ще чекають на поновлення старих схем.
Чому фруктовий дим вбиває українців і де пролягає найдовший кордон у світі – дивіться у програмі.