І хоча документ ще не набрав чинності, для збільшення мита є всі підстави, упевнений міністр економічного розвитку та торгівлі Петро Порошенко. Адже за останні три роки через різке зростання частки авто іноземного виробництва в Україні істотно скорочується виробництво вітчизняних автомобілів. Внаслідок чого втрачено понад 12 тисяч робочих місць.

Коли ти кажеш "купуй українське", ти маєш створити для нього конкурентні умови. Як і в іноземців. Або навіть, нехай бог простить, повинні мати певні переваги перед іноземцями. Бо там працюють наші виробники, вони платять податки, створюють робочі місця. І на сьогодні це має бути першим пріоритетом держави, — каже міністр економічного розвитку та торгівлі України Петро Порошенко.

Чиновники розвиватимуть галузь машинобудівництва
З метою виправити ситуацію у вітчизняному автопромі, урядовці розробили державну програму розвитку галузі до 2020 року. Згідно з нею, через 10 років Україна має виробляти 774 тисяч автомобілів на рік. Хоча, наприклад, за 1 квартал поточного року було вироблено лише трохи більше 19 тисяч автомобілів. Досягти таких результатів чиновники пропонують не лише завдяки підвищенню мита на імпорт авто, а й пільговому імпорту обладнання для галузі строком на 5 років. Чиновники планують також стимулювати утилізацію старих авто.

70% внутрішнього попиту передбачається покривати за рахунок виробництва українських автомобілів. І, звичайно, питання рівня локалізації: на сьогодні він близько 45%. А планується довести до 55%. Шляхом налагодження виробництва авто комплектуючих в Україні, — каже директор "Укрпромзовнішекспертизи" Володимир Власюк.

Результати можуть бути недосяжні
Утім, на думку імпортерів, таких результатів за допомоги підвищення мита державі не досягти. Адже тоді іноземним виробникам буде простіше продати свої авто деінде, аніж в Україні. У результаті окремі марки машин в країну просто не завозитимуть. А відтак через зниження конкуренції можуть навіть зрости ціни на вітчизняні авто. Про перспективу ж перенесення виробництва в Україну говорити просто зарано, адже внутрішній попит поки не перевищує 200 тисяч авто на рік.

Для того, щоб побудувати завод, який буде нормально працювати, не колеса прикручувати в сараях, а саме завод — з моторним виробництвом, з усім відразу. Цей завод буде рентабельним, якщо він буде виробляти не менше 0,5 мільйона автомобілів на рік. Але 0,5 мільйона — куди їх діти в Україні? – питає генеральний директор Асоціації автоімпортерів Олег Назаренко.

Натомість, на думку експерта, після підвищення мита Україна ризикує наштовхнутися на зустрічні санкції держав світу. Зокрема, так відреагувати може Росія, куди Україна експортує близько 30 тисяч автомобілів на рік. Не залишаться в боргу й країни Світової організації торгівлі, підвищивши у відповідь мита на ряд важливих експортних товарів з України.

Та й, зрештою, агітуючи купувати вітчизняні автомобілі, українські урядовці мали би показати приклад. Натомість, автопарк чиновників рясніє найдорожчими екземплярами автопрому класу люкс з об’ємом двигуна понад 2 літри. Тоді як мита пропонується підвищити на авто з меншими об’ємами двигуна. Тобто додатково оподаткувати розраховують авто громадян із середніми статками.