Та попри таку вражаючу швидкість, вітчизняний ринок досі займає менше відсотка від європейського: минулого року загальний портфель склав 33,5 мільярда гривень. Наздогнати буде непросто, констатують економісти. Дається взнаки нестача кредитних ресурсів.
В українській економіці поки несприятливі умови для розвитку лізингу
«Це ж неможливо на 5-6 років взятии кедит і платити по 30-40 відсотків щорічно. Це ж стосується і лізингу — товарів, лізингу послуг. І ніхто не зможе оплатити такого роду послуги по ставках, які спостерігаються, і які зростають в нашій в лапках "успішній" економіці».
— Президент Центру ринкових реформ Володимир Лановий.
Ринок лізингу зросте цього року на 20%
На рік нинішні експерти пророкують зростання на рівні 2011-го, тобто на 20%. Кажуть, за останні кілька років лізингодавці все ж навчилися стримувати свої амбіції, та й криза остаточно зняла з них рожеві окуляри.
«Зростання, яке відбувається, воно є більш безпечним для ринку лізингу, ніж те зростання, до якого ми звикли до цього. Раніше зростання відбувалося на великому рівні ризику, які брали на себе лізингові компанії. На сьогодні такої ситуації вже немає».
— голова Ради директорів Асоціації лізингодавців Роман Іваненко.
Більше 53% ринку займає транспорт
Структура українського ринку лізингу подібна до світової. Традиційно більше половини ринку припадає на транспорт — 53%. До речі, нині частка автолізингу у фінансуванні приватних осіб складає менше відсотка. А тому основний приріст експерти очікують саме в цьому сегменті.
«Ми, лізингодавці, віддали в лізинг більше 8 тисяч автомобілів. І наш загальний парк перевищує на сьогодні 20 тисяч машин. Сегмент лізингу у формуванні парків корпоративних — є більш зрілим і великих приростів ми там не бачимо у відсотках».
— виконавчий директор компанії «Ілта Лізинг» Олександр Кощєєв.
У довгострокову оренду українці активно беруть також обладнання й сільгоспприладдя. Тільки минулоріч цей сегмент зріс на третину. Пояснити це нескладно — на АПК протягом найближчих декількох років роблять ставку урядовці. А от реалізувати наполеонівські плани поки непросто, адже з парку зернозбиральної техніки, який налічує 55 тисяч комбайнів, 80% вже зношені. Через що фермери втрачають щороку близько 10% свого врожаю.
"За перший квартал ми практично обновили парк на 87 зернозбиральних комбайнів. Хоча щороку Україна закупляє по своїх можливостях в межах від 1800 до 2,5 тисяч зернозбиральних комбайнів", — розповів директор департаменту Мінагропроду Павло Гринько.
Вітчизняний ринок не може запропонувати лізинг нерухомості
У довгострокову оренду беруть також комп’ютерну техніку. А от чого на вітчизняному ринку ще немає, то це лізингу комерційної нерухомості. Оформити його поки неможливо, бо відсутні законодавчі механізми. За вирішення цього питання гравці ринку вже активно взялися. Так само, як і за боротьбу з недобросовісними клієнтами, на яких немає управи у вітчизняному кримінальному кодексі.
«При очевидній ситуації, коли просто вкрадений об’єкт лізингу, правоохоронні органи не можуть нічого зробити, тому що лізингоутримувач вибудовує дуже ефективний захист».
— голова Ради директорів Асоціації лізингодавців Роман Іваненко.
Євро-2012 став потужним поштовхом до розвитку автопрокату
Зараз на ринку "гаряча" пора. І все — через прийдешній чемпіонат Євро 2012: туристи взялися бронювати машини в автопрокаті. Попит перевищує пропозицію на 30-50%. А тому протягом найближчих року-два експерти прогнозують збільшення автопарку на 30-40%. Відповідно, цей сегмент може так само стати одним із лідерів зростання на ринку, розраховують лізингодавці.