Уряд: Подібна динаміка експорту тимчасова

Як заявив міністр аграрної політики і продовольства Микола Присяжнюк, за 2 декади липня Україна спромоглася продати на зовнішні ринки близько 950 тисяч тонн. Уряд раніше планував експортувати понад 26 мільйонів тонн за сезон, при цьому щомісячні поставки визначили на рівні 3 мільйонів тонн.

Щоправда, цього тижня урядовці підкоригували свій прогноз експорту до 20-21 мільйона тонн. Однак, липень не дає підстав сподіватися й на такі обсяги. Та в уряді запевняють, що подібна динаміка експорту тимчасова.

"Це викликано не ажіотажем й нестачею зерна. Зовнішні споживачі в зв’язку з таким різким зростанням цін на зовнішніх ринках десь призупинилися, аби проаналізувати ринок", – заявив міністр аграрної політики і продовольства Микола Присяжнюк.

Утім, як зазначають експерти, темпи експорту пригальмувала не лише світова кон’юнктура, а й побоювання зернотрейдерів, що українська влада знову обмежить продажі. Хоч в уряді вже неодноразово підкреслювали, що не збираються вдаватися до минулорічної практики заборон на експорт зерна. Однак, бізнес, знаючи ціну чиновницьких обіцянок, очевидно, вже страхується й від цього. І, як наголошують фахівці, небезпідставно.

"З деяких областей вивезти зерно, м’яко кажучи, дуже складно. Тому, звичайно, експортери побоюються в такій ситуації. Можна укласти контракт, а потім у разі його невиконання через обмеження в тій чи іншій формі треба буде сплачувати досить серйозні штрафні санкції. Відповідно, це досить серйозний стримуючий фактор для експорту", – вважає генеральний директор УКАБ Володимир Лапа.

Очікуваної динаміки експорт набере вже восени

Зважаючи на такі складнощі, очікуваної динаміки експорт набере вже восени. Утім, заплановані урядом 20 мільйонів тонн навряд чи вдасться продати. За прогнозами експертів, обсяг експорту в поточному сезоні складе трохи більше 18,5 мільйонів тонн. Разом з тим, експорт зернових цього року вигідний як ніколи: наразі різниця між внутрішніми та зовнішніми цінами на пшеницю сягає 70 доларів за тонну. Що, безперечно, не може не тішити урядовців. Вони навіть обіцяють дати торговцям ще один транспортний коридор – річковий. Щоправда, вже наступного року, і на підставах так званого приватно-державного партнерства.

"Наша мрія – відновити Дніпро як найпотужнішу транспортну компанію. Не лише Дніпро, а й Південний Буг, наприклад. Розвантажити наші автомобільні дороги, розвантажити залізничний транспорт і перевозити сипучі вантажі найдешевшим транспортом – річковим", – заявив прем’єр-міністр України Микола Азаров.

Поки зовнішня торгівля тільки набирає обертів, Україна вирішила подбати про внутрішній ринок. Цьогоріч держава відкладе про запас рекордну кількість зерна. Аграрний фонд має намір акумулювати в своїх засіках понад 2 мільйона тонн. У попередні роки ця цифра не перевищувала 1 мільйона 300 тисяч тонн.

"Не менше 20% від загального споживання має резервуватися. Україна використовує 6 мільйонів тонн зерна. У резерві має бути понад 1,2 мільйона тонн. Вони вже є. І ще мають додатися 800 тисяч тонн", – відзначає голова Аграрного фонду України Ігор Якубович.

Утім, регулювати ринок хліба у фонді планують не зерновими інтервенціями, а борошном, подорожчання якого експерти прогнозують вже найближчим часом. Таку ідею Аграрний фонд подав на розгляд уряду. У відомстві планують намолоти рекордні 500 тисяч тонн борошна. Якщо ж цього буде замало для підтримки стабільності на внутрішньому ринку, допомогти Україні зерном вже запропонувала сусідня Румунія.