Мова йде за законопроект "Про стимулювання розвитку ринку електричного транспорту в Україні", який, серед іншого, передбачає зменшення ПДВ і скасування збору акцизу на імпорт і продаж електромобілів.
Глава Мінінфраструктури Володимир Омелян відзначив: якщо цей законопроект ухвалять – електромобілі для населення можуть подешевшати більш ніж на 40%.
Що пропонують?
Автори законопроекту пропонують звільнити ввезення електромобілів в Україні від сплати ПДВ, від реєстраційного збору до Пенсійного фонду при першій реєстрації авто, а також від сплати акцизу на імпорт і продаж електромобілів на 5 років.
У планах міністерства – те ж саме зробити щодо зарядних станцій на 5 років. Потім – на 10 років. Тобто зняти імпортний ПДВ, акциз на комплектуючі до електрокарів і зарядних станцій. Це, за словами радника міністра інфраструктури України Олександра Озерана, повинно дати сигнал інвесторам заходити на ринок України зі складання електрокарів.
Однак і це ще не все. Також на 15 років хочуть обнулити ставку ПДВ на виробництво електричного транспорту, зокрема, електромобілів, електробусів, електровантажівок, електромотоциклів. Серед додаткових плюсів – безкоштовна парковка по всій Україні (наразі діє лише в Києві), можливість використання смуг для громадського транспорту за умови їзди на електромобілі тощо.
Зауважимо, такі бонуси для "зеленого" транспорту – поки що лише у планах. Хоча міністерство розраховує на прийняття законопроекту народними депутатами вже цього літа.
Як це працює зараз?
У той час, як райдужні перспективи для екологічного транспорту поки залишаються лише на папері, зараз на підтримку зростання кількості електромобілів в Україні діє закон №1674, згідно з яким, як відомо, встановлено нульову ставку ввізного мита на автомобілі, оснащені електродвигуном. Водночас на сьогодні при купівлі електромобіля необхідно сплатити оціночну вартість авто, ПДВ в розмірі 20% і разовий платіж 109 євро з одиниці авто.
Ввізне мито на електромобілі в Україні – скасовано
З тим, що для імпорту електрокарів Україна створює вигідні умови, погоджується директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко, адже після законопроекту, який відмінив мито, імпорт електромобілів в Україну, за його словами, збільшився.
Другий момент – ціна пального та електроенергії. Наразі існує суттєва різниця між цими цінами. Зі зростанням курсу долара ціна на пальне росте, а от електроенергія залишається в одній і тій же сталій ціновій ніші – вона в Україні, зазначає експерт, досить дешева.
Без єдиних правил користування "зарядкою"
Українці повірили в те, що електроавтомобіль – це надійно та комфортно, зауважує голова правління Української асоціації учасників ринку електромобілів Арсеній Абдураїмов. Зараз пішла друга "хвиля" тих, хто хотів би їздити на електромобілях. Перші з тих, хто купував електрокари, були свого роду авантюристами, які не боялися ризикувати, каже фахівець.
Крім того, ринок добре стимульований вживаними електромобілями. Це в основному, три-, чотирирічні "зелені" авто, які завозяться в Україну за досить доступними цінами. Такі електрокари – це хороший варіант "на пробу", тому вони справді набирають популярності.
Не пасе задніх також інфраструктура. Наприклад, мобільний додаток "plug share" дозволяє відстежувати динаміку та локації зарядних станцій для електромобілів в усьому світі, в тому числі в Україні. Існують також зарядні точки, де можна підзарядитися змінним струмом та суперчарджери із постійним струмом. Проблема в тому, говорить Абдураїмов, що немає єдиних правил користування цією інфраструктурою. Кожен, хто встановлює зарядну станцію або точку підзарядки електромобіля, сам визначає умови її використання.
Єдиних правил користування зарядними станціями поки що не виробили
"Уже достатньо точок підзарядок. Але незрозуміло як ними користуватися. Сьогодні під'їхав, зарядився, а завтра там щось змінилося, це викликає великий дискомфорт у користувачів електромобілів", – підкреслив Абдураїмов.
Електромобіль чи бензиновий: що дешевше
Питання "ціни пересування", звісно, чи не найпершому місці, коли йдеться про вибір автомобіля. Що стосується вибору між електричним та бензиновим автомобілем – думки експертів з цього приводу різняться. Однак більшість все-таки погоджуються, що їздити на електрокарі сьогодні вигідніше, ніж на бензиновому або дизельному авто, адже хоч ціна на електроенергію підвищується після того, як зростають ціни на бензин, їздити на електриці все ж таки бюджетніше.
Три-чотири місяці тому в Україні дещо зросли ціни на бензин, зараз бачимо невелике пропорційне підвищення цін на електроенергію,
– відзначає Абдураїмов.
Якщо дивитися на витрати електроенергії, то середньостатистичний електромобіль, говорить Абдураїмов, витрачає на трасі приблизно 100-120 Вт на 1 км, кросовер або більший електромобіль споживає до 200 Вт на 1 км. Для середньостатистичного електромобіля 10 кВт вистачить на 100 км – у грошовому вимірі це виходить близько 20 гривень.
Натомість бензиновий автомобіль на трасі за 100 км витратить приблизно 4-6 літрів. Якщо помножити це на мінімальних 22 гривні вартості бензину (хоча таку ціну вже складно знайти, зараз в середньому це 25 грн) – це вже в 5 разів дорожче, каже експерт. І до цього варто додати, зауважує експерт, що бензинові авто дорожчі в обслуговуванні, вони потребують заміни фільтрів, масла, інших рідин, котрих в електромобілі немає взагалі.
Свої плюси та мінуси має й еко-автомобіль. Ці авто прості в обслуговуванні, дешевші в заправці, екологічніші, однак висока вартість батареї (хоч виробники і дають гарантію на 10 і більше років, електрокар через такий час може вже "зноситися"), поки що невелика кількість заправних електростанцій та обмежена швидкість до 100 км/год – не роблять електричні автомобілі ідеальними.
Електроавтомобілі екологічніші, однак обмеженні по швидкості
Буде ще більше
Однак навіть попри певну недосконалість, темпи розвитку електромобілів в Україні – дійсно високі. За даними дослідження InsideEVs.com, Україна потрапила до п'ятірки лідерів "швидкого зростання частки електрокарів", випередивши США, Нідерланди та Японію. Швидше, ніж в Україні, електротранспорт розвивається лише в Ісландії, Швеції, Норвегії та Китаї.
Згідно з дослідженням видання – більшість електромобілів потрапляють в Україну після більш ніж дворічного використання в європейських країнах. Половина з них – Nissan Leaf.
Тому маємо потенціал до розвитку та збільшення зеленого транспорту в Україні – електромобілі активно заходять на український ринок. А з успішним прийняттям вищезгаданого законопроекту і здешевленням на 40% електрокари стануть ще доступнішими як для споживачів, так для потенційних виробників всередині країни і для імпортерів, які зараз формують цей ринок.
Читайте також: Електромобілі в Україні без мита: де і за скільки купити таку машину