Харків'яни готові були боротися за серця українських аграріїв. Нещодавно компанія представила нове покоління тракторів – модель "243-Ка", потужністю 250 кінських сил. Попрацювали над облицюванням, кабіною та гідравлічною системою, при цьому зберегли простоту та невибагливість української машини. Позаду в заводу непрості часи: банкрутство та річний простій, утім, сподіваються, їм вдасться відродити колишню славу.

Читайте також: Delfast Ebike – українська компанія, що розробила надпотужний електровелосипед

Постав завод у 1930 році. Кремль розумів, що на українському зерні можна добряче заробити, тож звелів побудувати біля Харкова потужний завод. Уже за традицією виділили мінімальні строки – 15 місяців. Власного досвіду у виробництві тракторів не було, тож спеціальна делегація вирушила у США придбати не лише повний проект заводу, а й усе обладнання – від верстатів до конвеєрів. Більше того, й модель першого трактора теж запозичили.

Заправлений гасом СХТЗ, розвивав швидкість 7 кілометрів на годину. Колеса були металевими, що, зрештою, всіх задовільняло. У той час Радянський Союз не виготовляв резини. Тож навіть сидіння та кермо були металевими.

Перші трактори Харківського заводу

1 жовтня 1931 року під бурхливі оплески 25 тисячного натовпу – 10 червоних тракторів виїхали зі стін заводу. Всього за 3 місяці вдалося випустити майже тисячу тракторів.

За кілька років з американським клоном покінчили. Йому на зміну прийшов перший гусеничний трактор власної розробки – СТЗ НАТІ. Потужність сягнула 52 кінських сил, тобто удвічі більше, ніж у колісних тракторів. До того ж він на чверть економив пальне та вражав своєю прохідністю. Модель навіть побувала на Міжнародній виставці в Парижі, де отримала найвищу нагороду. Доки панував мир, трактор працював на полях, під час Другої світової – перетворювався на артилерійський тягач для військової техніки, а вже після війни – розчищав розбомблені міста.

Читайте також: Ізюмський приладобудівний завод – унікальне українське підприємство, що виробляє оптичне скло

У 1949 році харків'яни представлять нову модель – дизельний ДТ-54, що став справжньою зіркою на цілинних полях Радянського Союзу. Працювати доводилось у надскладних умовах, і попри все цей трактор зарекомендував себе, як безвідмовна машина.

Український трактор на полі

У 1967 році з конвеєра зійде мільйонний трактор, а справжнього піка завод сягне у 70-их роках, коли харків'яни запустять виробництво Т-150. За рік з конвеєра виходило й 60 тисяч тракторів. Внутрішнім ринком не обмежувались, українські трактори купували фермери зі США, Канади, Австралії та Іспанії. Коштував він не мало – 25 тисяч доларів. Для порівняння, за 412-ий Москвич просили 1,3 тисячі доларів. Позначку у 2 мільйони тракторів ХТЗ перетне у 1982 році, незабаром карта експорту налічуватиме 36 країн.

Це були золоті часи, за якими пішов різкий спад: 90-ті стали нелегким випробуванням. Наразі харків'яни готові повертатись у гру і завойовувати нові позиції.