Чи зміниться ринок кондитерських виробів після прийняття нових норм? Що сьогодні отримує споживач в яскравій упаковці?
Згідно з наказом Мінагрополітики №157 в темному шоколаді обов'язково повинно бути не менше 35% какао-продуктів в перерахунку на суху речовину. У молочному – більше 25% і не менше 14% молочних продуктів. Білий шоколад повинен містити не менше 20% какао-масла і більше 14% – молочних продуктів.
Якщо продукт не відповідає заявленим нормам він не може називатися "шоколадом" або "шоколадним", тому потрапляє в категорії "солодкий батончик" або "глазурована цукерка".
Якщо об'єктивно порівняти вимоги національних стандартів України, які діяли раніше, з прийнятими європейськими нормами, можна побачити – кардинальних змін, які впливають на якість і безпеку кондитерської продукції, немає. Потужні національні виробники давно дотримуються встановлених вимог. У свою чергу лідери ринку працюють у рамках міжнародного законодавства, яке орієнтовано на більш суворі критерії якості продукції.
Так одне з найстаріших підприємств кондитерської галузі України – львівська фабрика "Світоч", що входить до складу корпорації Nestlé, за 20 років значно поліпшила якість продукції, досягнувши світових стандартів. Асортимент кондитерських виробів покриває попит не тільки всередині країни, а й експортується на інші високо конкурентні ринки Nestlé в Європі і навіть Бразилії.
Цьому є просте пояснення: політика міжнародної компанії встановлює жорсткі вимоги до якості продукту, знижуючи обсяг цукру і трансжирів та ретельно перевіряючи постачальників сировини.
Якщо говорити про країни ЄС – вони займають лідируючу позицію в світі по обмеженню використання трансжирів, які виходять шляхом синтезування натуральних олій. На законодавчому рівні в Україні поки таких обмежень немає.
Проте, всі підприємства Nestlé та інших міжнародних компаній дотримуються правил, встановленим компанією, не залежно від того, в якій країні перебуває виробництво. Наприклад, шоколадні плитки, виготовлені на фабриці "Світоч" в Україні, і продукція компанії в Швейцарії відповідає єдиними критеріями якості та світовим стандартам Nestlé.
У міжнародних компаніях готовий продукт проходить спеціальну нутриціологічну оцінку, яка ґрунтується на рекомендаціях ВООЗ з профілактики хронічних неінфекційних захворювань і крім трансжирів враховує енергетичну цінність, вміст солі, цукру, насичених жирів в продукті.
Особливу увагу у внутрішніх стандартах міжнародних компаній відведено вимогам до кількості цукру у виробах. ВООЗ закликає виробників продуктів харчування зробити конкретні кроки, піклуючись про здоров'я споживачів.
У період з 2014 по 2016 Nestlé знизила кількість цукру в своїх продуктах по всьому світу на 8%, що еквівалентно 39 000 тонам цукру. А до 2020 року компанія зобов'язується знизити вміст цукру ще на 5%.
В здоровому раціоні залишається місце для солодощів, але тільки 1 перекус в день. 1 порція – це 1 невеликий батончик, 3-4 кубика шоколаду, або 1 вафля.
Після введення європейських норм національні стандарти якості стали добровільними для виконання. Виробник має право самостійно вирішувати, як організовувати технологічні процеси та визначати критерії якості продукту. Однак державі важливо проконтролювати, щоб споживачеві надавалася правдива і повна інформація про склад виробу.
У національних виробників є 1,5 року так званого "перехідного періоду", щоб попрацювати над складом і розібратися з маркуванням на етикетках. Міжнародні компанії давно вирішили подібні питання. Вони ставлять перед собою завдання іншого рівня, піклуючись про безпеку продукції, і продовжують робити солодощі, які повністю відповідають критеріям здорового харчування.