"Настоящее время": 200 років тому, може трохи більше, коли історик Карамзін приїхав до Франції, йому задали питання: "У двох словах, як там на Батьківщині?" А він відповів, що "крадуть". Вікторе, ви зараз перебуваєте у Празі. У двох словах: як там на Батьківщині?

Віктор Шендерович: Дієслово залишилось колишнім. Подробиці: Росія — країна з імперськими ідеями, з невилікуваною імперською галюцинацією. Красти-то ми продовжуємо, але при цьому у нас дуже болить наша відрізана імперська рука.

У зв'язку з цим відбуваються війни. Ми не тільки крадемо, але ще і вбиваємо. Дуже багато загинуло мирних жителів, але дуже багато і добровольців, тих, хто був спокушений цією імперською темою.

Чому піддалися, особливо молоді люди, цій імперській темі? Це люди, які дізналися, що таке свобода, і у них мало місця в паспортах від шенгенських печаток?

Знаєте, різними сторонами повернулася до нас свобода. До мене, наприклад, вона повернулася шенгенською печаткою, свободою творчості і самовираження, реалізацією. До когось вона повернулася обваленням бідності та злиднями.

Чому молоді люди виявилися такими доступними пропаганді?

Тому, що рівень освіти невисокий. Людина не може їй нічого протиставити з підручника історії, власного інтелекту, а пропаганда дуже солодка.

Коли тобі кажуть: "Ні, ти не п'янь бродяча, що не невдаха! Ми нарешті піднялися з колін. Нас всі бояться, нас поважають!" Затягнути паски — нам це дай.

Чи довго триватиме цей період затягнутих пасків, коли кордон відкритий?

Як мінімум друга драма — країна зубожіє мізками. З країни тікають не тільки капітали, але й біжать мізки разом з капіталами. Ці люди їдуть, це їхнє право; гріх їх засуджувати за це.

Всі ці хвилі еміграції: Громадянська війна, НЕП або трохи далі в 20-ті та 30-ті роки, потім період Другої світової війни, потім 60-ті і в 90-их закінчилося. Що це за хвиля зараз, як вона називається по-вашому?

Вона політична в чистому вигляді. Говорили "ковбасна еміграція". Зараз вже абсолютно "нековбасна еміграція", "ковбасна" вся поїхала давно.

Політична еміграція, як ви сказали, — це люди, на яких тисне стеля. Це, переважно, люди освічені.

Кудрін виступає на форумі і говорить дуже правильні економічні слова про те, що необхідний приплив капіталу... Там не звучить прізвище Путіна... Все, що завгодно, крім того, що чорного і білого не називати, "так" і "ні" не говорити. Всі ці розмови не на користь бідних тому, що ніякої економічної реформи при Путіні не буде. Він у ній не зацікавлений. Як не зацікавлений і Сечин, як не зацікавлений у ній кооператив "Озеро".

Радянська влада виховала кілька поколінь людей, звиклих до того, що їм п'ятого-двадцятого щось належить. П'ятого і двадцятого давали зарплату. Ніхто не ставить питання: "А що конкурентноздатного ти виробляв?" Ми нічого не можемо зробити.

Ці ж патерналісти, які чекають п'ятих і двадцятих чисел, для них же найчастіше влаштовуються паради. Вони їх дивляться від початку до кінця. У них є діти і внуки, які ростуть у цій атмосфері. А яке буде продовження?

Я — не Глоба (відомий астролог Павло Глоба — НВ). Знаєте, варіантів не так багато. Є варіант еволюційного розвитку, демократичний — його Путін відрізав. Залишилося два шляхи: деградація і вибух. Нічого четвертого немає.

Є старий анекдот, як циган учив кобилу не їсти: майже вже навчив: два тижні не їла, а потім вона здохла. Це прокляття авторитарних режимів. Він стоїть, стоїть, і стоїть, 90% -ий рейтинг за день до розстрілу. Як у випадку з Чаушеску...

У вас зараз говорить людина, яка все розуміє. Але ви в більшій ступені спостерігач, ніж учасник.

Звичайно, я був учасником і, мабуть, досить ефективним тому, що перший удар традиційно був нанесений по свободі слова 15 років тому. Знищили компанію НТВ. З вільним телебаченням, впливовим, незалежним, федеральним телебаченням, яким був телеканал НТВ до Газпрому, ніякого Путіна бути не могло.

З тих пір я спостерігач. Я — не політик. У мене ніколи не було ніяких ілюзій з цього приводу, я - літератор, публіцист. Політика починається з того, що каже: "я знаю вихід із ситуації".

Хто зараз політик для вас?

Олексій Навальний — політик безумовно.

Чому він політик?

У нього є свої уявлення про те, що потрібно робити, він це робить.

Але Навальний каже, що потрібно прибрати Путіна, але при цьому не пропонує жодного алгоритму, за яким це можна отримати.

Скажіть, а ви в Німеччині 1938-39 років бачите якусь алгоритмічність?

У Німеччині в ті роки не було такого інформаційного простору, яке є зараз у Росії.

Зрозуміло, це зовсім інший випадок. Навальний — це той простір, який залишається: інтернет, можливість мати щити на виборах, можливість просто зустрічатися з людьми. Він намагається ці можливості використовувати.

Ви називаєте Навального політиком, а вас називають людиною, близькою до російської політики, майбутнього політика. Ці ж люди вас і запитують, які приходять на виборчі дільниці, а до цього сидять на лавочках біля під'їзду і кажуть: "Ось, я бачила Шендеровича, правильні речі говорить, але не виходить у нього щось".

У мене не виходить? У Толстого не вийшло: говорив, говорив, і, от, ми де. І щось не толстовці і живемо не так. Моя поразка, і поразка будь-якої людини, полягає у тому, що я погано сформулював думку.

Питання вам як літератору: яке найбільша поразка у вашому житті?

Були невдалі тексти. Можливо, я витратив занадто багато часу на "галіму публіцистику". Може, п'єса або повість, якби я написав її в той час, спрацювала б краще.

Як сказано у Самойлова: "втраченої перемоги чимало, здобутих перемог небагато, Але якщо можна б спочатку життя вимолити у Бога, хотілося б щоб знову: втраченої перемоги чимало, здобутих перемог небагато".

Коли ми говорили про цю ж тему письменників і про силу слова з кінорежисером Кшиштофом Заннуссі, то він каже, що ви згадуєте Польщу — ми збиралися на кухнях і говорили. Тим самим ми посилювали "Солідарність". Звідси випливає алгоритм, який ви заперечуєте.

Коли виходить мільйон як в "Солідарності", стоїть і не йде і, коли влада розуміє, що вона — в меншості, що вона — маргінал. Коли ніхто не ходить на польське телебачення тому, що просто пересядуть з-за столика, — ось тоді влада змушена домовлятися. Починається круглий стіл: Ярузельський, Міхнік, Валенса і так далі. Це — одна традиція.

Наша традиція, російська, інша. Традиція кухонної еміграції, традиція ставлення до влади як до даної від Бога, традиція до перечікування влади.

Чуючи докір, що хтось їде, я часто цитую п'єсу Брехта "Життя Галілея". Коли учень Галілея каже, що нещасна країна, в якій немає героя, а Галілей на це відповідає, що нещасна та країна, яка потребує героїв".

З України і Білорусії всі кажуть: "Де ж Шендорович? Бракує його сатири". В принципі, не вистачає Шендеровича, ностальгувати за часами НТВ дивно. Але чому Шендерович не чинить такі інтернет-проекти, як Биков, Васильєв, Єфремов "Громадянин поет". Де ваш "Громадянин сатирик?"

Це питання цілком приватний. Є дві теми: перша — брак сатири, далі — питання в тому, чим зайнятий я. Не я повинен писати "Ляльки", а 20-річні і 30-річні. 40-річні максимум.

Ви їх бачите поруч?

Я бачу в інтернеті деяку кількість безумовно здібних людей. Я пишу. Я пишу п'єси, я пишу повісті, в тому числі і сатиру. Ці п'єси, зі зрозумілих причин, не ставляться сьогодні. Але я перейшов на стрілянину по площах. Б'ю в Спаські ворота вже 20 років. На Спаських воротах це відбилося набагато менше, ніж на моїй голові.

Але ви не можете сказати, що ви незатребуваний людина в цей час?

Якщо людину замкнути в комірчині на ключ, то, звичайно, він - незатребуваний тому, що його ніхто не бачить. Так, мене замкнули в невеликому чуланчике, але мене можна бачити в інтернеті.

Ви освоїлися у цій комірчині?

Цілком. Там добре. Там є я, а суспільство розумної людини завжди приємно. Жарт. Звичайно, я затребуваний. Я їжджу в метро. Я ходжу по вулицях. І досить часто я зустрічаю тепло від людей, які мене впізнають. Мені тиснуть руку, кажуть якісь хороші слова.

Вам це потрібно зараз?

Так. Це будь-якій людині потрібно. Коли у плазмі у прайм-тайм з головного телевізійного державного каналу ти бачиш свою фотографію з написом "покидьок", і це відбувається досить довго, то так, це корисно.

Як сьогодні в літаку до тебе підійшли незнайомі тобі люди і сказали приязні слова. Сьогодні в літаку, що летів до Праги. Це важлива річ. Я роблю те, що я хочу і цілком можу вважати себе щасливою людиною.