Наповнення бюджету значною мірою залежить від підприємців. Тому надзвичайно потрібно дбати про сприятливі умови для бізнесу, розвиток економіки та інвестиційний клімат. Від цього залежить, чи будуть в нас гроші на армію, медицину, освіту, дороги.

Читайте також: Хто піде на парламентські вибори та які партії можуть перемогти

У 2015 році розмір єдиного соціального внеску зменшили до 22%. Це практично вдвічі. Такий крок назустріч підприємцям був зроблений заради детінізації, адже на той час зарплати у конвертах були масовим явищем. Бо податкове навантаження на виплату заробітної плати надвисоке.

Було багато опонентів цієї ідеї, всі рахували, скільки ж втратить пенсійний фонд. Але зниження ЄСВ принесло результати. Так, у перший рік бюджет отримав менше надходжень по ЄСВ, але не на 50%, як очікувалось, а на 35%. А через два роки надходження перевищили рівень 2015 року.

А ще хорошим фактором стало щорічне зростання надходжень по податку на доходи фізичних осіб. У 2015 році було 100 мільярдів, а у 2017 – 186, практично вдвічі. А що це означає? Я скажу вам – люди почали вірити державі, переходити на офіційну виплату зарплат, з якої чесно платяться податки.

І такий результат закономірний. Хочемо більше грошей в бюджет – потрібно працювати над детінізацією економіки. І у випадку з зарплатами в конверті зниження ЄСВ – це лише перший крок. В Україні податкове навантаження на оплату праці залишається занадто високим – 41,5%. Тобто, щоб працівник отримав тисячу гривень, роботодавцю потрібно витратити 1415 грн. Практично в півтора раза більше. В той час, як в інших країнах середній показник такого навантаження – 30% за даними організації економічного співробітництва та розвитку.


Хочемо більше грошей в бюджет – потрібно працювати над детінізацією економіки

Ще один крок, який важко переоцінити – у 2017 після численних змін ухвалених радою в податковий кодекс нарешті запроваджено єдиний електронний реєстр відшкодування ПДВ за принципом хронології подання заявок. Як було раніше? Для своїх, або для тих, хто поділився, ПДВ відшкодовувався зразу, а для всіх сумлінних – ні. Чекайте, поки будуть гроші, або поки до вас руки дійдуть, або приносьте хабар.

Тепер ПДВ відшкодовується автоматично, у хронологічному порядку (хто раніше потрапив в реєстр, той раніше й отримав), без корупційної складової. Прозорий та автоматичний реєстр створює рівні умови для кожного підприємця та полегшує ведення бізнесу в Україні.

З 2016 року також запрацював електронний кабінет платника податків. Ним користуються, як фізичні особи для сплати податків, перевірки реєстрів, так і юридичні. Підприємці подають звітність в ДФС, отримують стосовно податків, спілкуються з ДФС, реєструють податкові накладні тощо. Тепер не обов'язково ходити у податкову здавати звіти й стояти в чергах.

І хоча електронний кабінет з'явився у 2013 році, але тоді він майже не працював. Лише з 2016 року послуги кабінету можна назвати сервісом взагалі. Така ж ситуація була з Єдиним вікном на митниці до 2018 року. На папері Єдине вікно начебто існувало, але було зачинене. Замість спрощень та економії часу лише ускладнювало життя бізнесу.

Нарешті у 2018 році цей закон запрацював і тепер підприємець на контрольно-пропускному пункті спілкується лише з митником та прикордонником. Йому не потрібно контактувати зі всіма суміжними службами. А радіологи, ветеринари, екологи, харчовий чи фітосанітарний контроль тепер видають дозволи в електронному вигляді, які доступні в єдиній базі даних. А якщо через їх бездіяльність перевищується час, встановлений законом для таких процедур, починає працювати принцип "мовчазної згоди", і товар пропускають.

Користь Єдиного вікна для імпортерів та експортерів беззаперечна. Це спрощення процедур, економія часу, грошей, зусиль та нервів підприємців, що дозволить інвестувати ці ресурси у розвиток бізнесу, а не у боротьбу з чиновниками. І це ще одна перемога – зростання економіки та добробуту громадян.

Також депутати у першому читанні ухвалили спільний режим транзиту з країнами Європи, тобто наш митний безвіз. Інформацію про переміщувані вантажі будемо отримувати в електронній формі. Сподіваюсь ще в цьому парламенті проголосуємо законопроект в другому читанні, і зможемо частину схем на митниці зупинити.

І ще про одне "електронне" нововведення. З 2016 працює Система електронного адміністрування реалізації пального. Її удосконалюють, запроваджують окремий облік за переміщенням, облік в розрізі місць фактичного знаходження пального, а не просто по юридичній особі. Такі зміни покликані побороти "чорну" реалізацію спирту та пального.


Депутати ухвалили спільний режим транзиту з країнами Європи

За великим рахунком, більшість змін, які покращують умови для бізнесу та інвестиційний клімат, це речі, які так чи інакше пов'язанні з електронним адмініструванням. Де з'являється електронне адміністрування, там знижується корупція та кількість сірих схем. У фракції Самопомочі колеги часто кажуть: цифровізація вбиває корупцію, бо смартфону чи комп'ютеру хабар не даси. Тож запровадженням електронного адміністрування ми досягли відшкодовання ПДВ без хабарів, на митниці контролери не зловживають повноваженнями, з пальним та спиртом стало важче провертати незаконні оборудки.

Потрібно цей напрямок продовжувати, збільшувати кількість сфер, в яких запроваджується електронне адміністрування. Наприклад, зробити електронною акцизну марку для тютюнових та алкогольних виробів. Головним завданням запровадження електронної автоматизованої системи є ефективний контроль за рухом підакцизних товарів алкогольних напоїв та тютюнових виробів від виробника до моменту реалізації їх кінцевому споживачу.

На готовий виріб наноситься унікальний код з 12 символів, у якому зашифровано інформацію про товар: хто виробник, коли виготовлено і так далі. Він дає можливість прослідкувати рух товару від виробника до магазину. Але головною особливістю є те, що за допомогою цього коду кожен покупець через програму в смартфоні чи СМС або зателефонувавши може перевірити легальність походження продукту, на який цей код задано.

Читайте також: Дострокові вибори до Верховної Ради: кому це вигідно та чи реально

Це і детінізація, важче буде продавати контрафактний алкоголь і сигарети без сплати податків в бюджет. Тож роботи попереду багато: і податок на виведений капітал, і побудова сильної та чесної митної адміністрації, і подальша електронізація сервісів та інструментів контролю та зменшення можливостей для корупції. Адже комп'ютеру чи смартфону хабара не даси. Пропоную підприємцям таку національну ідею – сплачувати податки в Україні має стати легко, просто і головне – престижно! Будемо і далі працювати над цим.