Під Києвом відкрився міжнародний авіакосмічний салон. Похвалитися своїми досягненнями в аерокосмічній галузі з’їхалися майже 300 компаній. На стендах, окрім комплектуючих вузлів, легкомоторні літаки та вертольоти. Більшість з них вітчизняного виробництва. Загалом в Україні виробництво легкої та надлегкої авіації припадає на недержавний сектор економіки, представлений більш ніж двома десятками підприємств. Цей малюк-вертоліт створений полтавськими конструкторами. Двомісний, легкий та безпечний.

”У нього безпека на високому рівні. Він авторотує. Має авторотацію і при відмові двигуна він також може сісти без двигуна, як планер”, - каже гендиректор конструкторського бюро Ігор Політучій.

Вартість вертольота - 150 тис. доларів. В порівнянні із закордонними аналогами - дешевше вдвічі. Відтак літають на ньому здебільшого іноземці з Південної Африки, Франції чи Італії. А літаки цього класу найбільш популярні в Австралії. Виробники пояснюють - на них фермерам дуже зручно отари випасати.

“В них не має обмежених пасовищ. Просто вівці чи корови випускаються з загону. Вони гуляють, а потім їх за допомогою літака заганяють в загін. Наші літаки працюють саме таким чином”, - каже головний конструктор компанії-виробника Юрій Яковлєв.

Значну частину своєї продукції приватні конструкторські бюро експортують у більш ніж 50 країн світу, зокрема й держави із розвиненою авіаційною промисловістю. Та є чим похвалитися і окрім “легкомотоки”.

“Нам найбільше сподобався цей факт, що Україна продовжує виготовляти сучасні, інноваційні, конкурентоспроможні літаки і ми б хотіли, щоб вони були більше представлені на світових ринках”, - каже відвідувач авіасалону Євген.

Українських компаній на “Авіасвіті” - більше півтори сотні. Центральний стенд конструкторського бюро Антонова. Флагман вітчизняного авіабудування потішив новинкою. Ан-158 - останнє дітище бюро. У повітря лайнер вперше піднявся навесні цього року. Поки що він проходить сертифікацію.

“Наш літак 158 побував на “Фарнборо” – ми заключили контракт з Іллюшн-фінанс на 10 літаків на будівництво, і на 10 літаків опційних”, - каже міністр промполітики України Дмитро Колесніков.

Ще 18 літаків замовив Іран. Перші два повітряних судна візьмуть у лізинг. В перспективі передбачається налагодження виробництва лайнерів безпосередньо у Ірані. Не залишився без уваги і старший брат 158-го - Ан-148. Напередодні “Авіасвіту” у ЗМІ з’явилася інформація, поширена Російською державною авіакомпанією, що АН-148 - не може забезпечувати достатній рівень безпеки та регулярності польотів. Мовляв, найбільше проблем у літака із шасі, системами електрозабезпечення та керування. Українська сторона з цим не погоджується.

”Коли були випробування цього літака вносились конструктивні зміни в конструкцію літака, другі прибори вносились - це є нормальна робота, коли літак доробляється. Але серійний літак, який ми зараз збираємось виробляти - він є надійною машиною. Якщо чутки - то це тільки чутки”, - каже міністр промполітики України Дмитро Колесніков.

Як доказ, Державна компанія “Україна” підписала із “Антоновим” протокол про наміри щодо закупівлі 6 літаків АН-148. Сам контракт планують укласти до кінця року. Як з’ясувалося, вже відома і дата створення спільного підприємства між Україною та Росією з продажу, закупівель і подальшого обслуговування літаків - 26 жовтня.

Офіційний Київ заявляє - основною умовою його функціонування стане принцип паритетності. Експерти на це дивляться скептично. Мовляв, вітчизняна авіапромисловість через повну приналежність державі не акціонована, через що її вартість достеменно невідома. Відтак спільне підприємство носитиме швидше за все формальний характер.

”І російська сторона дуже добре це розуміє. Але для Росії сьогодні важливо прив’язати хоч якимось способом український авіапром до своїх інтересів. Тому, власне кажучи, відбувається в такий спосіб ця інтеграція”, - каже директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентин Бадрак.

Оцінюючи “Авіасвіт”, експерти зауважують - для України подібна експозиція - пік можливостей. Однак до рівня світових авіашоу, веродром у Гостомелі поки що не дотягує.