Російські продюсери надумали зняти блокбастер про українського священика. Проте український режисер і автор сценарію від участі в проекті відмовився.
Картина "Діамантовий хрест" пройшла в Україні конкурс-пітчінг, Держкіно виділило на зйомки 12 мільйонів гривень, але на заваді втіленню режисерських задумів стали російські продюсери.
Ідеологічний комікс
У сюжеті стрічки — відтворення ташкентського періоду життя геніального хірурга Валентина Феліксовича Войно-Ясенецького з 1917-го по 1929 рік, коли лікар робить найважливіший крок у своєму житті — стає священиком, і цим, фактично, підписує собі вирок.
В інтерв’ю виданню "Дзеркало тижня" режисер Сергій Маслобойщиков пояснив — історія, яку він хотів зняти, перетворилася на ідеологічну підробку.
«Сама людина в кіно нікого не цікавить, головне — проілюструвати гасло. І чим стерильніше воно проілюстроване, тим безпечніше для виконавців. Не дай Боже хтось помітить якусь “неоднозначність” — усе мусить бути “однозначним”. Врешті-решт цей принцип вдарив і по моєму сценарію — я став отримувати претензії від продюсерів, що герой “неоднозначний”. Отже, я відмовляюся знімати ідеологічний комікс».
— режисер, сценарист Сергій Маслобойщіков
Підтримує свого колегу інший український режисер Юрій Іллєнко.
«На певному етапі після першої романтичної такої преамбули почався дуже такий цинічний і дуже сильний тиск з боку продюсерів, в даному випадку, російських. І Сергій - це художник, це особистість! Мені дуже шкода, що ця серйозна тема обійдеться без серйозного українського режисера».
— режисер Юрій Іллєнко
Вирізали сцени
Зі сценарію вилучалися сцени, продюсери вдавались до примітивного спрощення взаємин героя з дітьми, дружинами, нарешті — з церквою, — розповів режисер. Наприклад, з фільму викинули діалог Войно-Ясенецького з Якобом Петерсом, який керував Ташкентським ЦК.
Вирізана частина зі сценарію Маслобойщикова до «Діамантового хреста»
Петерс: Ви дійсно вірте в Бога, професор? Ви дійсно Його бачили?
Войно-Ясенецький: Бога я дійсно не бачив. Але я багато разів оперував на мозку і, відкриваючи черепну коробку, ніколи не бачив там розуму.
Конфліктна компанія
Російська компанія "А-1 Кіно-Відео", з якою і виник конфлікт, має на своєму рахунку продюсування скандально відомого фільму "Ми з майбутнього-2", який в Україні заборонили за "розпалювання національної ворожнечі" та за "приниження і образу нації". Режисер цієї стрічки перехопив естафету і тепер зніматиме "Діамантовий хрест".
Продюсер фільму з "А1-Аудіо-Відео" Людмила Кукоба каже,що блокбастером його не назвеш, але це буде екшн. Кінокритик Ярослав Підгора-Гвяздовський вважає, що це може вийти ледве чи не триллер.
В Мінкульті пояснили: українське кіно російські продюсери корегують в рамках європейської кіноконвенції про спільні проекти.
Вартість фільму Маслобойщікова оцінили в майже 39 мільйонів гривень. Третину оплатила держава, ще дві — продюсерські центри: вітчизняний "Патріот-фільм", який займається виключно організаційними моментами та російський "А1-Аудіо-Відео", який в даному випадку відповідає за ідеологію.
«На сьогодні, я вважаю, система не є поганою. Та, яка існує на сьогодні, яку ми ввели в минулому році щодо відбору нових кінопроектів».
— міністр культури і туризму України Михайло Кулиняк
Спільний національний фільм
«Якщо на сьогоднішній день є бажаючі продюсери знімати з української і російської сторони спільними силами, спільними коштами будь-який фільм, цей фільм набуває статусу національного і з російської сторони, і з української сторони. Дуже багато є претензій до того, що Росія тисне, Росія давить. Якщо ми не захочемо — ніхто на нас не надавить!»
— перший заступник голови Державного агентства України з питань кіно Сергій Сьомкін
За такої співпраці наврядчи можна розраховувати на появу українського кінопродукту, — переконаний голова національної спліки кінематографістів України Сергій Тримбач.
«Сьогодні Україна платить мільйони гривень лише за те, аби прапорець замайорів на якомусь фестивалі».
— голова національної спліки кінематографістів України Сергій Тримбач
Він також переконаний, що Україна годує російське кіно.
«Не мистецтво викликає суперечки, а викликає суперечки ідеологія того чи іншого фільму. Відповідь проста, на мій погляд, треба робить своє кіно. Значить, якщо в нас не буде кіно, значить, то ми будем споживать за відомою класичною формулою — не хочте годувать свою армію — будете годувать чужу. Ми годуємо сьогодні в певному сенсі російське кіно!»
— голова Національної спілки кінематографістів України Сергій Тримбач
________________________________
Наприкінці травня продюсери обіцяють презентувати кінопроект. А до кінця року планують завершити зйомки.