Місцеві вибори

— Я залишаюся затятим шанувальником децентралізації. І вважаю, що це одна з ключових реформ, яку потрібно проводити і далі в нашій країні. Сьогодні є вже певні результати. А що стосується виборів, то вони пройшли на достатньо належному рівні. Хоча той закон, який є, далекий від досконалості. В умовах децентралізації дуже важливо, щоб люди мали можливість вибрати ту владу, яка буде вирішувати саме їхні проблеми.

Дуже важливо, щоб кожна територія мала свого представника в тому чи іншому органі місцевого самоврядування. Є внутрішньопартійна конкуренція. Тому результати виборів — це, швидше за все, результати тих лідерів, які представляли ту чи іншу політичну силу на певній території.

Вибори у Красноармійську та Маріуполі

— Поки не відбулися вибори у Красноармійську та Маріуполі, але це питання Рада вирішила. Я вважаю, що в демократичній країні ми не маємо права ніяким чином позбавляти людей права обирати свою владу. Найголовніше, щоб вибори відповідали всім міжнародним стандартам і були безпечними. Там, де неможливо було забезпечити відповідний рівень і безпеку, були висунуті пропозиції цивільних адміністрацій, аби там не проводити вибори. Так вирішила ЦВК, і це її право. Але моя позиція полягає в тому, що всі органи місцевого управління мають бути обрані. Тому дуже важливо відновити мир і все зробити для того, щоб провести вибори у всіх куточках України. Не хочу говорити за всіх, та люди мають право вибирати ту владу, якій довіряють.

Політична зрада

Закон передбачає механізм відкликання депутата — відкликати може не місцевий партійний осередок, а центральний — Київ.

— Це був компроміс політичних сил, який, на мій погляд, є недостатньо демократичним інструментом, а для того, щоб більше впливати і мати вплив на організації. З іншого боку це був запобіжник — коли обираються від однієї політичної сили, а потім починають переходити в інші політичні сили. Я вважаю, що політична зрада, яка стала нормою життя, має бути ліквідованою взагалі. Я вважаю, що потрібно зробити дві речі: перша, все-таки розробити виборний кодекс і знайти порозуміння в тому, щоб затвердити правила виборів незалежно від того, коли вони відбуваються. Друга позиція: чи не міняти правила виборів за три-п'ять місяців до виборів, це принципово важливе питання. Повинні бути єдині правила, тоді буде кристалізуватися нова політична сила, політична еліта. Місцеві вибори мають вплив на дві речі. Перша — це наведення порядку та підтримка розвитку територій. Друга — це так звані соціальні ліфти: коли люди приходять до місцевих рад — можуть йти далі у владу. А досвід місцевого самоврядування, регіонального управління є найціннішим досвідом, який має на сьогодні Україна.

Робота парламенту

— Політична воля — це воля, яка може об'єднати необхідну кількість голосів для прийняття рішення. Волі одного спікера, або однієї фракції, або декількох фракцій недостатньо. Для того, щоб щось змінити, потрібно мати критичну масу тих, хто це підтримує. У коаліції є більшість, але є різні точки думки. Тому наше головне завдання — намагатися змоделювати роботу таким чином, щоб ці рішення були прийняті. Нам потрібно проводити діалог. І я б хотів, як результат системи виборів, мати в нашій країні якісний, європейський виборний кодекс, який ми затвердимо, і всі будуть розуміти, що ці правила для всіх. Тоді буде здійснюватися справжня демократизація нашої держави. Це принципово важливо для України. Для того, щоб система працювала, потрібен новий регламент, який буде достатньо досконалим. Навіть наші європейські партнери, з якими ми сьогодні працюємо, говорять, що цей регламент багато чого не регулює, а багато в чому він надрегулює. З іншого боку — там є фракції і групи парламенту, а немає позафракційних депутатів, які присутні в залі.

Якщо ми не будемо забезпечувати результативне голосування за якісними законам, то це загрожує територіальній цілісності нашої держави, реформам в країні та погіршенню якості життя людей.

— Будь-який політик, або будь-яка державна особистість завжди готова нести відповідальність. Я працюю десять років при владі і за все, що я зробив за ці десять років, готовий нести відповідальність.

Доля Мосійчука та втеча Клюєва

— Є багато свідчень, які вказують на те, що, я б так сказав, це є уособлення корупції в депутатському корпусі. На превеликий жаль. Та це має встановлювати суд. З іншого боку, під час розгляду пропозиції генпрокурора український парламент прийняв рішення зробити відхилення від стандартної структури, включити це питання в порядок дня для негайного розгляду. Це було рішення Верховної Ради України. Далі, коли це рішення було внесено на розгляд відповідно до попереднього рішення ВР, парламент дав згоду на притягнення до кримінальної відповідальності. Ми нікого не засуджували, ми встановили справедливість і показали всім, що брати хабарі, прикриваючись мандатом, є неприпустимим. Пропозиція Генеральної прокуратури України була така — дати згоду на зняття недоторканності. І Верховна Рада її дала. На момент прийняття рішення з приводу зняття недоторканності Сергій Клюєв був у залі Ради. Всі інші питання повинні бути адресовані нашій правоохоронній системі — чому він зник, як він покинув сесійну залу, як він залишив місце свого постійного проживання, тому що я не знаю де він, чутки різні ходять.

Коли мова йде про неефективність тих чи інших органів влади, я вважаю, що є дві проблеми: не тільки змінити тих, хто при владі, а і змінити саму систему.

— Наприклад, ми прийняли рішення про державне бюро розслідувань, це зрозуміло, що слідство тепер буде передано ГБР. Далі позиція наступна: хто працюватиме в цьому Бюро розслідувань? Як їх відібрати? Як цих людей забезпечити всім необхідним, щоб вони були незалежними? Друга позиція — кадрова. Сьогодні є конкурсні механізми, але дуже важко сьогодні оцінювати наскільки вони є позитивними.

Затримання Геннадія Корбана

— Що стосується затримання Геннадія Корбана. Я дізнався про його затримання зі ЗМІ. І це є абсолютна правда. Ви можете в це вірити, можете ні. Ми проаналізували з нашими європейськими колегами — тільки 7% законів забезпечуємо розгляд і голосування, при чому 93% ми обробляємо в комітетах, в управліннях.

Виконання коаліційної угоди та внутрішня реформа ВР

— Моє завдання — зробити внутрішню реформу українського парламенту. І те, що ми будемо презентувати в січні, покликане для того, щоб зробити більш досконалими і процедури, і прозорість роботи парламенту. Створити службу, яка надаватиме і професійну оцінку відповідності нашого законодавства європейським стандартам. Що було зроблено? Ми запропонували план законодавчого забезпечення реформ, систематизували всі стратегічні документи, у тому числі, коаліційну угоду. Це наша внутрішня ініціатива. У перелік тих питань, які нам потрібно прийняти на виконання домовленостей про асоціацію, на виконання коаліційних угод. І ми пройшли приблизно 400 законів. З тих 400 законів вже, напевно, третина прийняті, що є дуже гарним показником. Це сім блоків питань, починаючи національною обороною, і закінчуючи гуманітарною політикою. Я вважаю, що найголовніша наша проблема — це інституційна слабкість. Що це означає? Що органи управління країною не зовсім адекватно сформовані до тих викликів, які є у нас сьогодні. Систему і виборний кодекс потрібно міняти.

"Своя людина" у Держкомземі та закон про право громад керувати землею

— Цей закон є неоднозначним, тому що він не зовсім дає повноцінне право громадам управляти. З іншого боку — ми вводимо принцип, хочемо ввести принцип всюдисущості місцевого самоврядування не тільки в управлінні землею, а й управлінні всіма процесами, які здійснюються на території. Тобто це і є справжня децентралізація.

Голова Держкомзему, який зараз розпоряджається земельними процесами в країні, Максим Мартинюк сам визнавав, що його Володимир Гройсман фактично сприяв його призначенню. Про це він сказав у інтерв'ю "Дзеркало тижня".

— Саме Максим Мартинюк стояв біля витоків закону України про децентралізацію ДАБК і знищенні центральної вертикальної системи ДАБК України, який вступив чинності 1 вересня 2015 року. Тепер всі державні архітектурні будівельні інспекції утворюються в місцях, можуть утворитися в регіонах, а не в центральних органах влади. Друга позиція — забезпечив систему ефективного контролю управління земельними ресурсами. І ще одна дуже важлива — займався тим, чим повинен займатися Госгеокадастр: не розподіляти землі, а, навпаки, робити земельний кадастр України.

Держава на сьогоднішній день має монополію, фактично, на управлінні всіма земельними ресурсами, які є в розпорядженні України. І це не змінюється, не дивлячись на те, що пройшло вже 2 роки нової влади, та на те, що в парламенті лежить великий обсяг відповідних законопроектів, які дозволять виправити цю ситуацію.

"Список недобрих справ"

Ігор Ткачук вважається людиною від Володимира Гройсмана. Відвідав 19 з 97 засідань ВР. Коли Гройсман став спікером, Ткачук очолив "Укрпошту".

— Він є керівником Обласної організації "Удар" Вінницької області. Людина, з якою я пропрацював до 2002 року депутатом міськради, а потім мером. Рідний брат народного депутата Геннадія Ткачука. Ні, він не очолив "Укрпошту"! Він був заступником керівника "Укрпошти" з 2014 року, це правда, з якого місяця, я не пам'ятаю. Але я підкреслюю те, що він був партійним функціонером партії "Удар". Я можу сказати — не те, що не маю відношення до "Укрпошті", я ж користуюся послугами "Укрпошти", хоча вважаю, що та робота, яку проводить Ігор, є абсолютно нормальною, на мій погляд. Єдине, що мене з'єднує з цими людьми, так це те, що вони всі з Вінниці. Я знаю Ігоря 10-12 років. Більше того, можу сказати, що коли я був мером, Геннадій Віталійович та Ігор Віталійович були в жорсткій опозиції до Володимира Борисовича Гройсмана, будучи партійними функціонерами "Батьківщини".

Партія Гройсмана

— Я пишаюся тим, що моя місцева Вінницька команда ("Вінницька Європейська стратегія", — 24) ухвалила рішення продовжити те, чим ми займалися останні 10 років. Ми насправді створили справжню стратегію розвитку Вінниці. І закон передбачав, що це має бути балотування від політичної партії. "Вінницька Європейська стратегія" — це команда професійних і якісних людей і я щасливий від того, що вони пішли і люди нас підтримали. Це означатиме, що більшість — відповідальна позиція, а далі ми будемо оцінювати позицію самої команди і результати її діяльності.

Розвал коаліції?

— У коаліції є можливість оновлення коаліційної угоди, визначення загальних пріоритетів і спроби об'єднатися округ конкретних рішень. Питання в тому, що ми зробили в рамках українського парламенту, уряду та коаліції, що повинні зробити далі, тобто повинна бути робота над помилками. І далі, під конкретний план дій, ми можемо далі робити кроки вперед і рухатися. Я користуюся і думками членів коаліції, керівників фракцій, і нема такого бажання — вийти з коаліції. Ситуація непроста, дискусії дуже складні. На рішення ми виходимо теж непросто. Як показує наш досвід взаємодій — ми можемо знаходити рішення для того, щоб забезпечити якісне голосування.

Насправді в коаліції нема координатора і це є недобре. Я думаю, ну, зараз черга Юлії Володимирівни.

У мене є надія, що в рамках коаліції буде знайдено спільну мову, в тому числі, і при взаємодіях. Коаліційну угоду можливо будуть переглядати, давати оцінку зробленого. Нам потрібен оновлений коаліційний договір, новий план дій, абсолютно чітка відповідальність і ми повинні оцінювати не критеріями "поганий або хороший", а здатний чи неспроможний виконувати завдання.

Уряд Яценюка

— Коли прийде час оцінювати, Арсеній Петрович вийде і скаже: "раз, два, три, чотири, п'ять, будь ласка, оцінюйте" і все. Моя позиція наступна: ми завжди звикли шукати зайвого, цього викинули, цього теж, нам потрібно шукати не це, нам потрібно зрозуміти три позиції, якщо ви хочете подальшої перезавантаження.

Є ті, хто його захищає. А нам потрібно подивитися на нього об'єктивно.

— Я пам'ятаю 2014 рік, коли він запросив мене на роботу в уряд. Ми прийшли в уряд, я ніколи теж не працював у центральній владі, тільки на регіональному рівні, і на казначейському рахунку, я можу помилитися, але приблизно 180000 гривень, нічого не оплачується, грошей нема. Я думаю, що у нього є сильні сторони і він зробив дуже багато відповідальних кроків, є і помилки, очевидно, і про них він повинен сам сказати. Зараз питання стоїть не в цьому, а в тому, щоб провести риску під тим, що сталося, накреслити план на найближчу перспективу в півроку, зрозуміти, що ми зробимо у фінансовій сфері, податкової, соціальної, як ми будемо розвивати економіку, як ми будемо боротися з корупцією на митниці. В принципі за цей час ми якийсь досвід уже накопичили. І коли ми це зробимо, а я вважаю, що ми повинні це зробити дуже швидко до кінця цього року, і тоді ми зрозуміємо, чи бере прем'єр міністр на себе цю відповідальність. І я вважаю, що це буде дуже позитивно якщо він скаже: "Я беру цю відповідальність". Чи бере коаліція відповідальність за сфери життя країни? Бере. І спільна відповідальність, загальний план дій і абсолютно чіткий план операційних дій, я думаю що це вихід із ситуації. Якщо так станеться, я можу сказати, що я готовий як голова Верховної Ради все робити для того, щоб гуртувати коаліцію, допомагати вирішувати завдання, плани і все робити для того, щоб все вдалося. Я до цього готовий.

Щодо звільнення Арсенія Петровича — можуть бути різні варіанти, але я завжди маю здатність бути досить оптимістичним і дивитися в позитивний сценарій, а не в негативний. За цим давайте почекаємо.