Представники Реанімаційного Пакету Реформ презентували та передали свої пропозиції щодо Плану першочергових кроків для нового Уряду, які дозволять реанімувати та перезавантажити процес проведення реформ у країні.
Щоб це відбулося, зокрема, необхідно:
— разом із призначенням нового Уряду мають бути внесені зміни до законів про центральні органи виконавчої влади та про Кабінет Міністрів України задля вдосконалення роботи Уряду та продовження реформи державної служби в напрямку її ефективності та забезпечення адекватної зарплати тим чиновникам, які працюватимуть у зреформованих органах публічної влади;
— запровадження пропорційної виборчої системи з відкритими партійними списками, яка забезпечить не лише конкуренцію між партіями, а й внутрішньо-партійну конкуренцію;
— надання новим антикорупційним органам максимально сприятливих умов праці з гарантією їх максимальної незалежності від політичного впливу;
— здійснення повноцінної реформи органів юстиції, передовсім судів і прокуратури, яка забезпечить не лише їх політичну незалежність, а й повноцінне оновлення складу, відтак принесе нові стандарти роботи та довіру суспільства.
Також зазначається, що спільна робота над продовженням та активізацією реформ є основою публічної стратегії, яка здатна вивести країну з урядово-парламентської кризи, дозволить подолати кризу довіри до влади, а відтак зробити зміни на краще, заявлені Майданом, незворотними та відчутними кожному українцеві.
Громадські активісти хочуть запровадити такі реформи:
Реформа публічної адміністрації
Перші кроки повинні бути вжиті ще на етапі формування нового складу Кабінету Міністрів. Зокрема: на міністерські посади повинні бути призначені особи, готові одразу приступити до впровадження реформ у секторах своєї відповідальності; в Уряді мають бути запроваджені посади віце-прем’єр- міністрів з адміністративної реформи та європейської інтеграції; мають бути ліквідовані посади Міністра Кабміну та Мінінформполітики.
Під час формування Уряду розмежування державної влади та бізнесу має бути забезпечено беззастережно. Кандидати на урядові посади повинні представити своє бачення реформ парламентським фракціям та громадському експертному середовищу, отримати мандат довіри від нового керівника Уряду. Крім того, ще до формування нового Кабміну необхідно ухвалити зміни до законів "Про Кабінет Міністрів України" та "Про центральні органи виконавчої влади" (на основі законопроекту 2354а).
Серед пріоритетних завдань нового Уряду та парламентської коаліції, що його підтримає, має бути впровадження нового Закону "Про державну службу": формування Комісії з питань вищого корпусу державної служби, призначення державних секретарів міністерств та Кабміну, визначення джерел, етапів та механізмів для реального підвищення посадових окладів державних службовців вже з ІІІ кварталу 2016 року.
Новим Урядом для кожного міністерства має бути визначено місію, і відповідно до неї сформовано ключові структурні підрозділи (нові департаменти), відповідальні за найважливіші реформи (напрями державної політики). Нові департаменти міністерств повинні поступово заміщувати існуючі, та перебирати ключові функції. Конкурс на посади державної служби у нові департаменти має бути відкритим, в тому числі для чинних державних службовців.
Реформа виборчого законодавства
Реформування виборчого законодавства залишається актуальним питанням політичного порядку денного. З метою прискорення впровадження інклюзивної реформи виборчих систем, Голова Верховної Ради може створити при Парламенті офіційну робочу групу, до складу якої входили б представники органів влади, громадянського суспільства, національні та міжнародні експерти у сфері виборчого права, представники політичних партій та інших зацікавлених сторін. До основних завдань цієї робочої групи слід віднести опрацювання ключових рис виборчих систем та підготовку змін до виборчого законодавства. Забезпечення принципу збалансованого представництва статей має бути обов’язковою складовою всіх дискусій щодо напрямів реформування виборчих систем.
У короткостроковій перспективі необхідне якнайшвидше прийняття нового Закону "Про вибори народних депутатів України", аби наступні парламентські перегони відбулися за новими правилами. Пропорційна виборча система з відкритими списками у багатомандатних виборчих округах є найбільш прийнятним способом формування складу законодавчого органу України та зміцнення демократії в державі.
Вважаємо, що відповідний проект закону, зареєстрований в Парламенті цілком готовий для розгляду в першому читанні. Перед голосуванням законопроект необхідно скерувати на експертизу Венеційської комісії.
В середньостроковій перспективі необхідно відновити діяльність з підготовки та прийняття єдиного Виборчого кодексу. Вважаємо, що проект Виборчого кодексу, який в цілому отримав схвальні відгуки Венеційської комісії може бути взятий за основу (особливо його процедурна частина).
Антикорупційна реформа
Антикорупційні заходи залишаються ключовими для впровадження реформ і модернізації країни. Важливо реалізувати повною мірою антикорупційні закони, ухвалені після Революції Гідності. Насамперед, забезпечити повноцінне функціонування й фінансування нових антикорупційних органів (Національне антикорупційне бюро, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Національне агентство з питань запобігання корупції, Державне бюро розслідувань, Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів), розпочати в 2016 році роботу системи електронного декларування статків службовців без звуження обсягу такого декларування і впровадити на практиці моніторинг способу життя публічних службовців та перевірку їх на доброчесність.
Також, важливо розпочати державне фінансування політичних партій — після подання і оприлюднення ними фінансових звітів. Слід реалізувати новий закон про публічні закупівлі та поширити на всі публічні органи й підприємства механізми прозорих та конкурентних електронних закупівель. Парламентові слід також посилити доброчесність депутатів, розширити автономію антикорупційних органів та запровадити особливий судовий механізм для справ високопосадової корупції.
Реформи у сфері правосуддя
Зміни до Конституції щодо правосуддя обов’язково повинні супроводжуватися усіма необхідними для реформи сектору юстиції імплементаційними законами. Потрібно створити умови для оновлення суддівського корпусу, зокрема через конкурсні механізми, оцінювання суддів, покладення на суддю обов’язку довести законність походження майна: громадськість отримає ефективні механізми контролю за доброчесністю суддів (громадська рада доброчесності), а доброчесний суддя отримає реальні гарантії незалежності — політичні органи будуть повністю усунуті від вирішення питань кар’єри судді. Заробітна плата судді, який витримає встановлені законом випробування, має бути високою.
Потрібно спростити судову систему, утворивши новий Верховний Суд і регіональні (апеляційні) суди: Верховний Суд як єдина касаційна інстанція переглядатиме судові рішення у найважливіших випадках, а швидкість остаточного вирішення справи збільшиться, оскільки не буде теперішньої подвійної касації.
Не менш важливим є створити окремий антикорупційний суд, до розгляду справ у якому залучатимуться міжнародні судді. Також, слід створити законодавчі умови для електронного правосуддя комунікації між судом і сторонами за допомогою електронних технологій. Будь-який суд має приймати звернення про розгляд справи незалежно від дотримання правил юрисдикції чи підсудності й самостійно передавати звернення до належного суду (принцип єдиного вікна).
Слід запровадити конкурси на посади Генерального прокурора та суддів Конституційного Суду: внаслідок відкидання критерію лояльності Генеральний прокурор і судді Конституційного Суду не будуть політично залежними. У напрямку реформування адвокатури потрібно забезпечити конкурсний доступ до правничої професії й вільний вибір адвокатом адвокатської асоціації.
Децентралізація та регіональний розвиток
Протягом останнього року в Україні створено умови для проведення реальної децентралізації та проведено бюджетну децентралізацію, відбулось значне збільшення надходжень до місцевих бюджетів. Для посилення координації зусиль виконавчої влади у проведенні децентралізації слід створити спеціальний орган, а в кожному міністерстві визначити заступника міністра та директора департаменту, які відповідатимуть за погодження міністерством проектів актів у сфері реформи.
Урядові важливо затвердити постанову про порядок використання коштів державної субвенції на підтримку інфраструктури об‘єднаних громад (1 млрд грн.): зволікання із цим рішенням несе загрозу неосвоєння коштів в об’єднаних громадах і дискредитації самого механізму державної підтримки. Слід змінити порядок використання коштів Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР), а саме, не використані впродовж бюджетного року кошти в регіонах мають переходити до ДФРР наступного року і розподілятися між усіма регіонами, відповідно до Бюджетного кодексу. Також, слід запровадити процедури для конкурсного відбору проектів регіонального розвитку запровадивши бальну оцінку проектів за окремими показниками.
Не менш важливим кроком є ухвалення концепції підвищення кваліфікації кадрів для органів місцевого самоврядування та впровадити швидкі курси для окремих категорій працівників. Насамкінець, Уряду слід розробити та внести до ВРУ, а депутатам — ухвалити закон "Про засади адміністративно-територіального устрою України" й завершити упорядкування адміністративно-територіального устрою України впродовж 2016 року.
Економічні реформи
Метою економічної політики зараз є відновлення швидкого та сталого економічного зростання через кращі умови для інвестицій, більшу роль приватного сектору в економіці та запобігання корупції в державному секторі.
У сфері приватизації та управління державною власністю до кінця року потрібно провести не менше трьох успішних великих конкурсів з продажу великих об’єктів стратегічним міжнародним інвесторам, радикально скоротити список підприємств, які не підлягають приватизації, а Фонд держмайна перетворити на орган з управління державними активами, який проведе їх інвентаризацію.
До червня має бути завершене прийняття законів для побудови цілісної та ефективної податкової системи, яка забезпечить рівні правила гри для підприємств, зменшить витрати платників на дотримання податкового законодавства, усуне можливості для корупції та зловживань з боку працівників податкових органів: сама по собі, реформа повинна бути фіскально нейтральною, зниження податків повинно відбуватися відповідно до зниження частки державних видатків у ВВП.
Для покращення умов для розвитку бізнесу слід до кінця 2016 року реалізувати програму з підвищення рейтингу України в Doing Business, запустити “регуляторну гільйотину” та реформувати органи контролю та нагляду, спростити валютне регулювання та скасувати обмеження на валютні розрахунки за торговельними операціями, а також налагодити проактивну торговельну політику підтримки виходу українських компаній на зовнішні ринки.
Крім того, Уряд має проводити послідовну політику зниження ролі держави у перерозподілі доходів, здійснивши комплексний перегляд державних витрат та продовжуючи реформу державних закупівель, верифікації одержувачів пенсій і соцвиплат та перевірки майнового стану одержувачів соцвиплат. Протягом року слід розпочати пенсійну реформу, яка включатиме запровадження накопичувального компоненту пенсійної системи.
Для покращення інвестиційного клімату слід невідкладно створити офіс великих платників у Державній фіскальній службі, протягом року запровадити гарантоване й повне відшкодування ПДВ експортерам в автоматичному режимі, зняти заборону на продаж землі сільськогосподарського призначення з 2017 року та скасувати обмеження на виплату дивідендів за кордон.
Насамкінець, Урядові слід суттєво збільшити залучення та використання ресурсів міжнародних фінансових організацій, доступних для інвестиційних проектів в Україні: лише за інвестиційними проектами Світового банку обсяг невикористаного фінансування становить близько 2 млрд. доларів США, що майже дорівнює всім державним капітальним видаткам за 2015 рік.
Відзначимо, що Реанімаційний Пакет Реформ послідовно та методично працює над реалізацією реформ в Україні. В організації вважають, що дії виконавчої влади більше схожі на імітацію, аніж на конкретні кроки в напрямку якісних змін.
Відтак, призначення нового Кабінету міністрів дає можливість реанімувати процес впровадження справжніх реформ, які потрібні державі.
Автор: Реанімаційний пакет реформ
Читайте також: Термінові кроки до розв’язання політичної кризи в Україні