А ще – співзасновник Українського кризового медіа-центру, засновник школи 11-22 . І таке подібне. Її досвід, навички та історія успіху не можуть не вражати.

В інтерв'ю сайту "24" Іветта Делікатна розповіла про те, чому українцям заважає відсутність амбіцій, в чому небезпека бізнесменів-самодурів, як досягти лідерства в своїй галузі і в чому саме полягає точна формула успіху.

Іветта Делікатна

Експерт з комунікацій – звучить гордо, але не зрозуміло. Хто ця людина?

Це людина, яка вміє пояснити все, що завгодно. Може змусити купити, що завгодно. Змусити повірити у що завгодно. Залежить від того, про які комунікації ми говоримо.

Як у цьому можна стати експертом?

З одного боку, є техніки і прийоми, які століттями використовуються. З іншого – знання ринку, розуміння аудиторії: кому, що і як заходить, хто як охоплюється, хороше розуміння всіх інструментів і каналів, які існують. Це – великий досвід. Тим більше, що інструментів і каналів комунікації – сила-силенна.

Більшість фахівців, які є на ринку, – моноспеціалісти: або в медіа, або в піарі, або в рекламі, або в політтехнології. Людей, які мислять інтеграцією, всіма каналами, всіма інструментами, всіма форматами, таких людей – мало. Думаю, що такі навички є у молодих людей. Але у тих, хто не виріс в digital-світі, таких навичок немає. Тому в нас багато піар-менеджерів, які можуть виступити організаторами процесу, але при цьому самі, наприклад, не можуть писати. Копірайтери, які пишуть, але не в змозі самі організувати процес. Просто дві різні кваліфікації.

Чому так?

Так ринок структурований. Так він склався історично. Так система освіти людей виховувала. Просто зараз, за рахунок того, що вже інші швидкості, все прагне до оптимізації. Дуже цінні люди-інтегратори, які виростають з умінням писати, малювати у всіх дизайнерських програмах і так далі.

Іветта Делікатна

Ви самі інтегратор?

Так. Але це дуже рідкісний випадок. Я 20 років пропрацювала в одній компанії. Прийшла зі студентської лавки. П'ять років була менеджером. Потім мене призначили директором агентства, в якому було двоє людей. Через п'ять років в ньому було вже 100 людей, і це було вже не одне агентство, а три. І, переходячи всередині компанії, я міняла спеціальність. Займалася чисто рекламою і вивчила багато всього, що пов'язано з прямою рекламою. Потім стала директором PR і BTL агентства і вивчила все, що стосується непрямої реклами. Потім було кілька років досвіду роботи в Москві. Повернулася, стала займатися корпоративним управлінням. Зрештою, я отримала повний інтеграційний досвід роботи в рамках комунікаційного ринку і управлінського. Плюс ще й HR, і освіту. Таке дуже рідко буває.

Як у Вас так вийшло?

Так потрапила. В одній компанії мені давали можливість рости, мені було не нудно. Я перескакувала на інші посади, в інші галузі і, по суті, змінювала сфери роботи в рамках компанії.

Виходячи з Ваших статей, у мене склалося враження, що Ви людина з дуже неформатним підходом до всього...

Не сказала б. Навколо мене багато таких людей.

Іветта Делікатна

Сфера комунікацій передбачає таку широту думки?

Якби в наш уряд прийшла половина моїх колег з рекламної галузі, то країну ми переробили б за рік. Більш розвинених людей треба ще пошукати. Мало які професії дають таку широту досвіду.

В сенсі?

По-перше, сама професія маркетингу і комунікацій передбачає широку базу знань. По-друге, ми працюємо на компанії з різних галузей, і специфіку галузі клієнта вивчаємо досконально. У мене першим клієнтом була пейджингова компанія "Біпер" в далекому 1995 році. На четвертому році співпраці я замість них виступала на галузевих конференціях і розповідала, що таке стандарт пейджингового зв'язку Flex, будучи не інженером.

Третє – робота з різними рівнями людей. Під час ведення компанії доводиться працювати з фінансовим директором, з маркетинговим директором, з бренд-менеджером, з генеральними директорами, з юристами, в полях. Це величезний спектр професій. Плюс є підрядники, в сферах яких ти вмієш робити все: зйомка роликів, будівництво сцен, запуск ракет з Хрещатика, фарбування будь-якої поверхні, виробництво будь-якої продукції, робота з медіа, розуміння всіх цифр, знання всіх ЗМІ.

Іветта Делікатна

Четверте – психологія. Нікому не спадає на думку заперечувати консультації юриста. Вони ж професіонали! Зате в комунікаціях розбираються всі. Тому, коли приходиш до гендиректора затверджувати макет, він починає все посувати, бо "червоненьке краще туди, синеньке сюди, а логотипчик – пересунути ось так от". Звідси – робота в величезному стресі, під постійним тиском. Плюс, це жахливо форс-мажорна галузь. Атмосфера роботи психологічно дуже важка, це теж накладає свій відбиток.

Далі. Усередині агентства працюєш з багатьма іншими професіями. Починаєш переймати знання твоїх колег, вчишся половині їхньої професії. Яка інша професія дає такі можливості? Єдине, з чим ми можемо зрівнятися, – це медіа і театр. Тому маркетологи – це мегамонстри.

Чому тоді в Україні немає культури сприйняття тих же маркетологів або журналістів?

Тому що ця сфера виглядає начебто зрозумілою. Кожна людина думає, що вона теж начебто в дитинстві малювала, твори писала, рекламу бачила. Є ілюзія, що це доступна професія. Мало хто розуміє, що для створення гарної, Каннської реклами потрібна гігантська праця, роки досвіду, за цим стоїть купа мізків. Можливо, просто люди у нас ніколи не бачили такої реклами. Але це інша історія.

Іветта Делікатна

Таке ставлення до Вашої роботи не заважало?

Воно завжди драконило. Комунікація – це частина процесу управління. Будь-який процес управління повинен супроводжуватися комунікацією. Будь-який керівник повинен пояснити своєму народу або підлеглим, що він робить. Нашому суспільству це незрозуміло, тому що ми виросли в тоталітарній державі.

Є три варіанти управління: авторитарний, корпоративний та лідерський. Наша держава застрягла в авторитарному управлінні. Як і наша система освіти. Прийшли західні компанії, які принесли досвід корпоративного управління і є якісь зачатки лідерської моделі, а-ля в стартапах інноваційних компаній.