Наслідком введення утилізаційного збору може стати чергове подорожчання іномарок
Згідно з документом, за утилізацію середньостатистичної легкової іномарки проситимуть 5,5 тис гривень. Крім того, діятимуть ще й коефіцієнти в залежності від віку та об’єму двигуна автомобіля. Останнє неабияк здивувало експертів галузі. Адже цей показник на процес утилізації не впливає, переконують фахівці.
Утім, навіть і без таких абсурдних норм документ обіцяє автомобільному імпорту нелегке життя. Адже, як констатують експерти, утилізаційний збір призведе до чергового подорожчання іномарок і послаблення конкуренції на ринку. Додати проблем може ще й ініціатива Мінфіну збільшити акцизний збір на імпорт автомобільних кузовів. На думку експертів, це може призвести навіть до закриття великовузлового складання авто на українських підприємствах, а в перспективі - і до монополізації ринку.
Якщо зникнуть два автоскладальні заводи “Єврокар” та Кременчуцький, якщо зникне імпорт, два заводи-монополісти, які залишаться, зможуть поділити ринок. І ви думаєте, що вони будуть продавати авто за тою ціною, що й зараз? Якщо не буде конкурентів? Я думаю, ми будемо змушені купувати Daewoo за ціною Mercedes,
- вважає генеральний директор ВААІД Олег Назаренко.
У такій ситуації подати приклад з порятунку вітчизняного автопрому мала б сама держава, переконані експерти. Тобто робити довгострокові держзамовлення, які б дозволили наростити виробництво й, відповідно, зменшити собівартість українського автомобіля.
Якщо виробляти, то хоча б 300-400 тисяч авто. Тоді буде розмова. Поки що ж виробництво дуже низьке. Чим більше ми виробляємо, тим менша собівартість. Тому утилізація - це окрема тема. А якщо б ми мали замовлення для нашого виробника на 5 років, це б дало зменшення ціноутворення на автомобілі,
- розповідає почесний президент концерну "Укрросметал" Григорій Дашутін.
Євросоюз негативно сприймає ініціативу України
Тим часом через українське автомобілебудування можуть постраждати експортери. Нагадаємо, українська ініціатива запровадити утилізаційний збір на імпортні автомобілі була негативно сприйнята у Євросоюзі. Наші західні сусіди очікували, що утилізаційні суперечки Україна та Росія вирішать між собою. Натомість, як констатують експерти, від утилізаційного збору постраждають насамперед європейські автовиробники. А це неминуче спровокує ЄС до адекватної відповіді, прогнозують економісти.
Нічого не буває асиметричним у питаннях зовнішньої торгівлі. Тому є ризики, пов’язані з тим, що аналогічні, симетричні заходи можуть бути задіяні й проти українських товаровиробників на європейському ринку. З іншого боку, українці не торгують у Європі автомобілями. Це означає, що можна очікувати удару по якісь іншій групі товарів. У цьому ризик,
- зазначив виконавчий директор міжнародного Фонду Блейзера Олег Устенко.
Та найбільше від ініціатив влади можуть постраждати звичайні автомобілісти. Адже, за підрахунками фахівців, найдешевші іномарки подорожчають на 9 тис грн. У результаті податки на імпорт вживаних авто в 3-5 разів перевищуватимутьїхню вартість, констатує Олег Назаренко. Тоді як середній вік автомобіля в Україні - 17,5 років.