Українські мобільні оператори – "Vodafone Україна", "Лайфселл", "Київстар" та "Укртелеком" – підписали Меморандум про створення Всеукраїнської платформи для телекомблагодійності. Цей тип благодійності в Україні через смс або голосове повідомлення з мобільного телефону відтепер узаконено.

Без податків

Майже 4 роки. Саме стільки часу пішло на те, щоб створити телекомунікаційну благодійну платформу. Перший етап і найскладніший – зміна законодавста, розповідає директор Українського форуму благодійників Анна Гулевська-Черниш. Адже однією з головних перешкод масової смс-благодійності в Україні були податки – 45% з кожної перерахованої на благодійність гривні. Благодійні смс оподатковувалися на рівні комерційної послуги (27,5% вираховується як ПДВ і до Пенсійного фонду). Зараз, після прийняття законів, благодійні повідомлення звільняються від податків.

Крім того, наголошує Гулевська-Черниш, в жодному законі не було навіть визначення, що таке благодійне текстове чи голосове повідомлення.

6 жовтня 2016 року Верховна Рада України прийняла законопроекти №2297 і 3467 про смс-благодійність в Україні. 3 листопада 2016 року – законопроекти були підписані президентом України.

Другий етап – створення самого механізму телекомблагодійності в Україні.

Дві моделі

За словами Анни Гулевської-Черниш, у світі існує дві моделі за якими може працювати телекомунікаційна благодійність.

Перша – коли кожен оператор індивідуально створює так званий Департамент, що спілкується з благодійними організаціями і на свій розсуд видає номери або кодові слова тій чи іншій організації, котра починає збирати кошти. Відповідно, благодійна організація повинна з кожним мобільним оператором укласти договір та отримати цю послугу. Однак така модель, відзначає Гулевська-Черниш, вже дещо застаріла.

На противагу їй, існує більш нова та сучасна – коли мобільні оператори об’єднуються. Тобто не кожен працює сам на себе, а створюється єдина платформа, що дає змогу благодійним організаціям працювати одночасно з усіма присутніми на ринку операторами. До того ж, така платформа є інструментом, що допомагає висвітлювати звіти та результати фондів, на що були витрачені зібрані кошти.

За підрахунками Українського форуму благодійників, ця модель телекомблагодійності працює у майже двох десятках країн.

Одна хвилина – одна копійка на благодійність

На думку директора ПАТ "Укртелеком" Юрія Курмаза, телекомунікаційна платформа сприятиме тому, що залучення коштів для благодійних цілей буде прозорим та ефективним. Усі кошти, каже Курмаз, які будуть зібрані на цій платформі, йтимуть на благодійність.

Схожої думки й президент ПрАТ "Київстар" Петро Чернишов. Найголовніше, вважає він, що оператори зможуть збирати гроші у великих об’ємах. Наприклад, клієнт бажає, щоб з кожної проговореної хвилини одна копійка йшла на благодійність. В кінці місяця – смс-звітність.

Якщо в середньому абонемент виговорює 250 хвилин в місяць – це 2,5 гривні. Якщо це помножити на наші приблизно 26 мільйонів абонентів – звичайно, не всі підпишуться, але суми виходять доволі великі,
– підкреслює Чернишов.

Це збільшить та спростить, додає він, процес благодійності в Україні.

Не все так просто

Однак, зауважує директор Українського форуму благодійників, попри те, що Меморандум про створення телекомблагодійності підписано, попереду ще багато роботи. Повноцінно запустити смс-благодійність наразі не дають три виклики.

Перший – немає нормативних актів Кабміну. У тому числі, стосовно виділення коротких номерів, на які збиратимуться текстові та голосові благодійні пожертви. Проблема №2 – відсутність програмного забезпечення для платформи. Третій виклик – наразі немає чітких критеріїв та бачення, як платформа працюватиме.

Попередньо була домовленість, відзначає Гулевська-Черниш, про створення робочої групи, що виробить принаймні базові принципи та бачення, які надалі обговорюватимуться в благодійному громадському секторі.

Шахраї та фінансування

Є ще нюанси. Головне завдання телекомблагодійної платформи – мінімізувати доступ шахраїв до користування цими послугами, пояснює директор Українського форуму благодійників. Однак, за умовою Верховної Ради, така платформа доступна не лише для благодійних, а й для громадських організацій, музеїв, лікарень, шкіл, дитячих садків, тобто для всіх державних неприбуткових організацій та громад. Відтак знову виникають питання: як не дати шахраям скористатися цим інструментом? І яким чином платформа фінансуватиметься?

На думку Ірини Литовченко, співзасновниці благодійного фонд "Таблеточки", для фінансування фонди не повинні брати гроші з коштів, які збирають. Брати комісію з благодійників, каже вона, неправильно. Варто шукати інші шляхи.

Водночас президент фонду "Запорука" Наталія Оніпко вважає, що є сумніви щодо того, що благодійні фонди не повинні зовсім оплачувати цю послугу. Оніпко не погоджується, що платформа працюватиме безкоштовно. Кожен фонд має свої витрати в рамках закону – це 20%, зауважує вона, тому можна виділяти якусь частину на оплату, щоб платформа працювала.

Якщо люди побачать, що 5-10% від пожертвуваних грошей йтиме не на благодійність, наголошує Віталій Дейнега, волонтер, засновник фонду "Повернись Живим", вони їх просто не даватимуть. Про комісію, вважає він, варто забути відразу. Інакше ця платформа від 100% збиратиме лише 10%.

Щодо вирішення проблеми "шахраїв на платформі благодійності", експерти відзначають: фонди, котрі будуть учасниками телекомблагодійності, повинні надавати податкові звіти та аудити. Або, як варіант, мобільним операторам треба буде створити певний орган, в якому працюватиме декілька людей, котрі отримуватимуть зарплатню й відповідатимуть за те, які проекти отримують доступ до платформи.

Зазначимо, що мобільні оператори не отримують прибутку від адміністрування благодійних смс.

Що маємо?

Однозначно, успіхом є те, що навіть бізнес об’єднався заради доброї справи і перший крок – підписання Меморандум про створення платформи для телекомблагодійності – мобільними операторами зроблено. На законодавчому рівні більшість перепон також подолані. Однак багато моментів поки що не вирішено, зокрема, той же механізм збору коштів, убезпечення платформи від шахраїв, відсутність програмного забезпечення та чіткого бачення, як платформа працюватиме загалом.

Водночас її розробники сподіваються, що разом з благодійним сектором, громадськістю, мобільними операторами, вони розмотають цей клубок і невдовзі в Україні запрацює єдина спільна платформа, що дає можливість збирати благодійні пожертви через смс та дзвінки з мобільного усім тим, хто цього потребує. Адже, що важливо, благодійні смс дозволяють швидко збирати великі суми в кризових ситуаціях.

Читайте також: Кому вірити, а кому ні: як не стати жертвою псевдоблагодійників