Потрібно захистити українську ГТС від "Газпрому", — Яценюк
За ухваленими нормами трубопроводи та сховища лишаються у власності держави, проте "навести лад" в управлінні Газотранспортною системою України можуть європейські та американські інвестори, їм належатиме 49% акцій.
При проведенні конкурсу, компанія, яка є резидентом ЄС та США, зобов`язана розкрити всю інформацію щодо структури своєї власності та показати всіх бенефіціарів, які є власниками цих компаній, це повинна бути суттєва умова. Якщо компанія, яка виграла конкурс, приймає рішення щодо зміни своєї структури власності, то таке рішення може прийматися виключно у випадку, якщо на це згоду дає українська сторона,
— повідомив Прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк.
ГТС не підлягає приватизації, інвесторів залучатимуть через ВР
Законопроект, що подолав важкий шлях між першим та другим читанням, емоційну заяву про відставку Арсенія Яценюка — уряд підлаштував під вимоги всіх народних обранців. Аргумент, що переконав "свободівців" — ГТС не підлягає приватизації. Передача в управління іноземним інвесторам проводитиметься тільки за згодою парламенту — стала вирішальною для "ударівців". Поки не йдеться про модернізацію як таку, потрібно хоча б допустити інвесторів до управління.
"Між першим і другим читанням уряд врахував ті зміни і поправки, таким чином, під повним контролем лишається українська ГТС", — каже народний депутат, ВО "Свобода" Едуард Леонов.
Закон передбачає процедуру, при якій можливо залучення до власності ГТС іноземних компаній, які будуть відповідати певним кваліфікаційним вимогам, конкурс визначатиметься Кабміном, після чого буде визначений переможець, він буде затверджуватись ВРУ, — розповів народний депутат України Віталій Ковальчук, партія "УДАР".
Голоси шукали в депутатських групах
З регіоналів натиснути кнопку наважився тільки один депутат, не голосували й комуністи. Традиційно саботувала група "За мир і стабільність". Добрати голоси вдалося завдяки депутатським групам Єрємєєва та Кінаха, в яких народні обранці мають прямі інтереси на газовому ринку.
"Закон, за який ми проголосували по ГТС доволі правильний і збалансований. Зможемо ми захистити ГТС чи ні — закон не захищає, захищатимуть представники Кабміну на переговорах. Ми дали механізму ті зміни, що внесли до другого читання, які унеможливлюють таємну приватизацію", — говорить народний депутат України, "Суверенна європейська Україна" Ігор Єремеєв.
Документ передбачає: основні підприємства, що входять у НАК "Нафтогаз України" і перетворені на публічні акціонерні товариства — "Укргазвидобування" та "Укртрансгаз", які повинні реально відмежовуватися від нафтогазового холдингу, як того і вимагає Третій енергопакет.
Більше того, НАК нарешті юридично передасть усі функції оператора ГТС "Укртрансгазу", хоча зробити це треба було ще наприкінці минулого року. Саме "Укртрансгазу" і належатиме 100% акцій. Своєю чергою, на основі "Укртрансгазу" будуть створені дві самостійні компанії — "Магістральні газопроводи України" та "Підземні газові сховища України", їм і належатиме контрольний пакет. Це — понад 51 % акцій, який лишатиметься державі, тоді як міжнародні оператори матимуть в управлінні 49%.
Закон недоопрацьований, — експерти
Уряд поспішає, і це насторожує експертів газового ринку. Закон недоопрацьований — кажуть вони. У документі не прописано, хто буде оператором підземних сховищ та не визначені їхні повноваження.
Компанії ЄС можуть спрямовувати діяльність на прибуток,
— зазначив експерт енергоринку Геннадій Рябцев.
Критикують експерти і надто довгий термін звітності компанії, яка управлятиме ГТС — раз на 5 років перед Верховною Радою. Навіть новообраний парламент може його не почути, каже економіст Андрій Новак. До того ж, контрольний пакет у руках саме українських операторів може навпаки відлякати інвесторів.
Інвесторів може лякати українська корупція
"Контрольний пакет в тому, від чого ми хочемо відійти, українська корупція на рівні "Нафтогазу", на рівні Кабміну. Тому 49% неконтрольного інвесторам не може бути дуже цікаво, треба було 30% віддати ЄС, 20% — США та 5% — Канаді", — каже голова Комітету економістів України Андрій Новак.
Нагадаємо, з 16 червня російський "Газпром" не поставляє газ для споживачів "Нафтогазу України". Багаторічні переговори про перегляд ціни на блакитне паливо поки що тільки привели "Нафтогаз" і "Газпром" у Стокгольмський арбітраж.
До того ж, "Південний потік", будівництво якого росіяни форсують в обхід України, ніхто не скасовував. Відтак, українська труба, як найкращий транзитер блакитного палива до країн ЄС, в майбутньому може лишитися порожньою.