Фонд "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології провели соціологічне дослідження щодо якості навчання в українських школах.
До теми Як пандемія вплинула на стан шкільної освіти в світі: масове дослідження
Як українці оцінюють якість шкільної освіти
- 22,8% респондентів – відповіли, що вона дуже низька,
- 22,2% – сказали, що швидше низька,
- 44% – оцінили її як середню,
- 5,6% – відповіли "швидше висока",
- лише 1,4% – заявили, що вона висока,
- 4% не змогли відповісти на це питання.
Як зазначають соціологи, у порівнянні з липнем 2020 року оцінка якості освіти в Україні погіршилася. Все більше людей називають її “дуже низькою”. Ймовірно, це сталося через дистанційне навчання.
Водночас у батьків та старших людей запитали, як вони ставляться до дистанційного навчання їхніх дітей чи онуків.
Ставлення батьків учнів до онлайн-навчання у школі
- 12% відповіли, що повністю підтримують дистанційку,
- 21% – швидше підтримують,
- 21,4% – швидше не підтримують,
- 43,6% – категорично не підтримують,
- 1,6% опитаних не змогли відповісти на питання.
Ставлення українців до шкільної освіти / Інфографіка "Демократичні ініціативи"
Через які проблеми батьки виступають проти дистанційки у школі:
- 71,8% – через зниження рівня успішності дітей;
- 50,7% – через брак уваги вчителів до потреб дітей;
- 39,3% – через недостатність або відсутність пристроїв (комп'ютерів, планшетів) для участі дітей в онлайн-уроках;
- 46,8% – через погану якість домашнього інтернет-зв'язку;
- 38,2% – через надмірну завантаженість дітей завданнями;
- 34% – через недостатнє навантаження дітей завданнями;
- 50,4% – через формальний підхід вчителів до проведення дистанційного навчання тощо.
Додамо, що під час дослідження опитали понад 2 тисячі респондентів віком від 18 років у всіх регіонах України, окрім окупованих територій.
Водночас директорка Інституту демографії та соціальних досліджень ім. Птухи НАН України Елла Лібанова пояснила "РБК-Україна", як пандемія вплинула на якість навчання.
За її словами, старший школяр, якщо мотивований вчитися, якось компенсує те, що не засвоїв під час заняття. Якщо не мотивований – то хоч ходить в школу, хоч не ходить – результату немає.
А ось молодшого школяра, який відвідує школу, контактує з учителем під час уроку, можна мотивувати, зацікавити чи навіть змусити. До того ж, молодший школяр не в змозі в онлайні вчитися,
– повідомила вона.
Лібанова каже, що дистанційна освіта має право на існування у вишах, де люди мотивовані і де є можливість включити лекцію якогось видатного професора.
Чи буде в школах дистанційка з 1 вересня? Новий навчальний рік планують розпочати у звичному режимі. Міністр освіти Сергій Шкарлет запевнив, що садочки, спеціальні установи і початкові класи обов'язково повинні навчитися очно. А на дистанційне навчання будуть йти за забарвленням територій – у червоній зоні.
До слова, МОН затвердило нові рекомендації щодо оцінювання учнів початкових класів. Мовляв, загальну оцінку у балах варто замінити на вербальну оцінку окремих результатів навчання.