Журналісти сайту "24" шукали відповіді на те, чи зможуть українські розробники написати, розкрутити та підтримувати програми для спілкування у мережі. Чи можливий їхній глобальний успіх, чи навпаки є загрози пошитися у дурні, мріючи про вітчизняні соцмережі та месенджери.

Читайте також: Порошенко відповів на петицію про розблокування "Вконтакте"

Санкції проти російських IT-компаній стали найбільшим поштовхом для змін в українському інтернеті.

Так, за дослідженням Factum Group, з п’ятірки традиційних лідерів за охопленням аудиторії Інтернету випали – "ВКонтакте", "Одноклассники", Мейл.ру.

Facebook і Google швидко заповнили собою цю прогалину, вийшовши в лідери за відвідуваністю в Україні.

Українські розробки і додатки

За останній час виплеснувся калейдоскоп українських проектів, які пропонують аудиторії поглибше заховати у нетрі вашого телефону WhatsAPP, Facebook і Telegram.

В українській соцмережі The Ukrainians звітують, що за свою невелику історію, вона вже має близько 300 тисяч користувачів. Акції на підтримку мережі збирають десятки позитивних відгуків та "лайків", щоправда поки що лише у Facebook.


Користувачі The Ukrainians кепкують над Павлом Дуровим (проворуч засновниця української соцмережі Олександра Струмчинська)

Веб-сайт Similarweb, що рахує відвідуваність сайтів показує, що на The Ukrainians щоденно у червні заходили не менше 100 тисяч користувачів. Проект стартував за грантові кошти з Канади.

Читайте також: Соцмережа, яка об'єднала українців: ексклюзивне інтерв'ю із засновницею Ukrainians

Якщо The Ukrainians орієнтований на українську аудиторію, то у наступній розробці, що виокремлюється з-поміж інших, наші співвітчизники з Nimses мріють про світовий розмах.

Nimses об’єднує в собі соцмережу і можливість здійснювати платежі та купівлю товарів. Ідея цікава ще й тим, що додаток фіксує проведений у ньому час, трансформуючи його у внутрішню валюту – "німи".


Nimses намагаються створювати собі таємничий імідж

Представник стартапу Єгор Охотніков розповів "24", що незабаром вони запускають опцію Nimses Goods. Це дозволить користувачам поїсти, вдягнутися, сходити в кіно, злітати в іншу країну – усе за "німи". Попри мрії про світове визнання, засновники скромно стверджують, що Nimses є філантропічним проектом і коштів у найближчій перспективі – не принесе.

Читайте також: Що таке Nimses: український проект, який масово завойовує Інтернет

Взялися українці також за розробку месенджерів. Наразі тестуються FirstMessenger та Numberz. Поки що це скромні проекти, які ще шукають своє обличчя.

Гіркий присмак реальності

Позаштатний радник Адміністрації Президента України Борис Тiзенгаузен вважає, що вітчизняні розробки мають шанс на успіх лише як розчленовані технології, а не в якості самостійних програм.

Наприклад, як це сталося з українським стартапом Viewdle, який купив Google. Така ж історія відбулася з одеським стартапом Looksery. Цей мобільний додаток обміну повідомленнями з фото і відео придбав Snapchat за 150 мільйонів доларів. Уся команда переїхала з Одеси до США.

Для наших розробників, впевнений Тiзенгаузен, все-таки є можливість добре заробити, але не конкурувати з гігантами.

Як тільки на ринку з'являється успішний стартап або "продукт додаткових можливостей", його відразу купують або поглинають гіганти ринку – така об’єктивна реальність.

Будь-який стартап з України, якщо говорити про месенджери, чи соцмережі, потрібно орієнтувати на глобальний ринок. Однак, конкурувати з рекламними бюджетами лідерів ринку є самогубством, впевнений Тiзенгаузен.

Філософ Євген Пілецький, що захоплюється технологіями, впевнений: аби український продукт був успішний, спочатку він має завоювати закордонну аудиторію. Він називає це "зовнішньою довірою", притаманною українцям.

Український програміст Андрій Музиченко бачить складність для національних розробок також у хибах ментальності та реальному небажанні українців відмовлятися від світових розробок.

Читайте також: Небезпечніші за "ВКонтакте": низка російських сайтів може потрапити під блокування в Україні

"Українські користувачі не готові платити за класні ідеї своїх співвітчизників. Компанії зі збору коштів не покривають потреб розробників. Тому сильні команди програмістів, натхненні зробити щось грандіозне, зазвичай перекваліфіковуються і працюють на закордонного замовника", – зазначає Музиченко.

Вхопитися за гребінь хвилі

Шеф-редактор інтернет-видання з технологій RevolverLAB Віталій Бондарь взагалі заперечує, що в Україні сьогодні можна говорити про зростання українських розробок у сфері комунікацій.

Немає ніякого буму. Є хайп (hype – aнгл. розкрутити, роздути – "24") від санкцій, не більше. А найбільш кваліфіковані руки та мізки переважно у США. Створення чогось вітчизняного – це круто, якщо мовиться про створення технологій. Але дуже часто це перетворюється у загарбання чужих технологій та вдягання їх у вишиванку,
– вважає редактор.

Крім того, він наголошує на іншій проблемі. Загострення патріотизму в суспільстві використовують у шахрайських схемах. Створюється лише видимість розробки, а головна мета – це знайти легковажних спонсорів, освоїти бюджетні кошти, а потім зникнути.

Деякі українські стартапи не можуть дати конкретних відповідей щодо фінансування, утримування та заробітних плат для своїх розробників. Це наштовхує на сумніви щодо справжніх намірів українських стартапів.

Нагадаємо, 16 травня Президент України Порошенко ввів у дію рішення РНБО про блокування соцмереж "Вконтакте" та "Одноклассники" та інших російських ресурсів на території України, а вже 17 травня Указ президента набув чинності.